شهریار آقایی - دبير حزب كارگزاران البرز
کد خبر: ۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸ 02 February 2015

ملت ایران طی بیش از دو قرن اخیر مبارزات بسیاری علیه حکومت‌های استبدادی و رژیم‌های دست‌نشانده غربي انجام دادند.
در دوره‌ای این مبارزات با موفقیت‌هایی همراه بود، اما پیروزی نهایی زمانی حاصل شد که همه مردم حول محور ولایت و مرجعیت معظم شیعه جمع شده و پرچمی که امام خمینی (ره) برافراشتند را با تمام وجود حمایت کردند.
در این زمان بود که وعده الهی مبنی بر پیروزی حق محقق گردید و ملت ایران پس از تحمل 2500 سال سلطنت و پادشاهی و رژیم‌های استبدادی و زورگو، توانستند به آزادی و استقلال دست یابند.
پیروزی انقلاب اسلامی ضربه‌ای مهلک به سیاست‌های زورگویانه استکبار جهانی و کشورهای زورگوی غربی بود و آنها مهم‌ترین پایگاه خود را در منطقه از دست دادند.
از سوی دیگر غربی‌ها که سودای خام و باطل تسلط بر کشورها و ممالک اسلامی را در سر می‌پرورانند، متوجه شدند که انقلاب اسلامی الگویی برای ملت‌های آزادی‌خواه و امت اسلامی است و به همین دلیل توطئه‌های متعددی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی اجرا کردند.
این توطئه‌ها به برکت وجود رهبری فقیه، عادل، جامع‌الشرایط، هوشیار و با بصیرت، شجاع و مردمی در بیش از سه دهه اخیر خنثی شده است.
حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا با پيروزي انقلاب اسلامي و تثبيت اقتدار نظام، وظائف مردم و مسئولان به پايان رسيده است؟
براي پاسخ به اين پرسش بايد توجه داشت كه در سال‌های اخیر با تغییر نسل در ایران مواجه هستیم. بر اساس آمارهای رسمی بیش از 70 درصد ملت ایران را جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهند. بنابراین 70 درصد مردم ما پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده و نه تنها دوران مبارزات پیش از انقلاب و همچنین دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، بلکه شاید دلایل نسل اول برای قیام علیه حکومت ظالم ستمشاهی را هم ندانند.
بنابراین یکی از وظائف نسل نخست انقلاب این است که اصول و آرمان‌های خود را برای نسل جوان به درستی تشریح کرده و به این پرسش پاسخ دهند که چرا به ندای خمینی کبیر (ره) لبیک گفته به میدان آمدند.
شاید برخی از جوانان این پرسش را در ذهن داشته باشند که چرا ما انقلاب کردیم و هدف از این قیام ملی چه بود؟ بیان این پرسش نه تنها مشکلی ندارد، بلکه باید پاسخی صحیح و دقیق به ابهامات ذهنی نسل جوان ارائه شود.
لذا مهم‌ترین وظیفه‌ای که نسل نخست انقلاب بر عهده دارد این است که دستاوردهای انقلاب را برای نسل جوان تشریح کند. جوانانی که دوران سرکوب و سرسپردگی طاغوت را به یاد ندارند، بايد بدانند كه چرا پدران و مادران آنها دست از جان شسته و به خيابان‌ها آمدند و پس از پيروزي نيز لحظه‌اي براي دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي درنگ نكردند.
جوانان ما بايد بدانند كه چرا پدران و برادران آنها با دست‌هاي خالي در برابر ارتش متجاوز رژيم بعث عراق که از سوی بيش از 40 كشور حمایت می‌شد، ايستادگي و با جان خود از انقلاب دفاع كردند.
پس طبيعي است كه نسل جوان بپرسد اين انقلاب چه دستاوردها و ارزشي داشت كه يك نسل خود را فداي آن كردند؟ ممكن است برخي از آنها با مشاهده مشكلات اقتصادي و معيشتي، بيكاري‌ها و سوء مديريت در دوره‌اي، بپرسند كه آيا هدف از انقلاب افزايش تورم، افزايش بيكاري، افزايش مشكلات اقتصادي و تحريم‌هاي همه جانبه بود؟
نسل اول انقلاب بايد همچون مقام عظماي ولايت سنگ‌ صبور جوانان و نوجوانان باشند. آنها بايد با سعه‌صدر به پرسش‌ها و حتي اعتراض‌هاي جوانان توجه كرده و به شبهات و پرسش‌ها پاسخ‌هاي مناسب دهد.
به طور قطع يكي مهم‌ترين دستاورد انقلاب، استقلال امروز ايران است. نسل جوان به دليل ويژگي‌ و خصوصيت‌هاي روحي و آرمان‌هايي كه دارد، براي استقلال و آزادي ارزش‌هاي بسياري قائل است.
لذا اگر از سرسپردگي حاكميت و مظلوميت ملت در دوره ستمشاهي آگاه شود و بدانند روزي مستشاران خارجي براي مردم ما حكم صادر كرده و دستگاه حاكميت و مسئولان ارشد و محلي ما از خود اختياري نداشتند و كوچك‌ترين تصميم‌هاي داخلي نيز با اجازه سفارتخانه‌هاي خارجي اتخاذ مي‌شد، مشكلات اقتصادي امروز را بهتر تحمل مي‌كند، چرا که مسائل معیشتی در برابر آزادی،‌ عزت، استقلال و سربلندی یک ملت از جایگاه پایین‌تری برخوردار بوده و هيچ انساني حاضر نيست عزت و استقلال خود را به مسائل اقتصادي بفروشد.
دستاورد ديگر انقلاب اسلامي آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي داخلي است. البته به دليل اينكه ما بيش از 2500 سال رژيم‌ها و آداب و سنن استبدادي را تحمل كرديم، رسيدن به نقطه مطلوب نياز به تمرين‌هاي بسيار و تحمل‌ سختي‌هاي فراوان دارد. اما وضعيت آزادي در ايران امروز هرگز قابل مقايسه با رژيم پهلوي نيست.
براي شناخت بهتر دستاوردهاي انقلاب اسلامي بايد ديد كه اين نظام بر چه اركاني استوار است. نظام مقدس جمهوري اسلامي همانطور كه از نام آن پيدا است، بر 2 ركن اصلي جمهوريت و اسلاميت پايه‌ريزي شده است.
اين 2 ركن تفكيك‌ناپذير هستند و هرگز نمي‌توان با نفي يكي از آنها، به توسعه، پيشرفت و تعالي دست يافت.
ملت ايران از گروه‌ها و جريان‌ها و علايق مختلف، در روزهاي مبارزه عليه حكومت ستمشاهي متحد شده و هدف اصلي آنها استقرار يك نظام مستقل، مبتني بر راي مردم و متعهد در اجراي احكام اسلامي بود.
اين مردم از همان نخستين روز آغاز مبارزه و برافراشته شدن پرچم انقلاب توسط امام خميني (ره) به دنبال استقرار نظامي بودند كه با آراي مردم حركت كرده و آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي مردم محترم شمرده شود.
اگر به اسناد تاريخي نگاه كنيم، در مي‌يابيم كه در 10 سال آخر حكومت پهلوي و با افزايش قيمت نفت، برخي از مسائل اقتصادي كشور سامان يافته و به ظاهر مسير حركت اقتصادي كشور درست طراحي شده بود. اما مردم ما براي دست‌يابي به استقلال و استقرار نظام مردم‌سالار بيش از مسائل اقتصادي و معيشتي اهميت قائل بودند و به همين دليل با جان و دل در مبارزات انقلابي شركت كردند.
ركن ديگر انقلاب اسلامي، اسلاميت نظام است كه به فضل الهي و با هوشياري و درايت مقام عظماي ولايت و مردم متدين ايران اسلامي، هدف‌هاي انقلاب در اين حوزه محقق شده است.
البته بايد توجه داشت كه ما در پيچ‌هاي حساس تاريخ انقلاب قرار داريم و اگر به درستي از دستاوردهاي انقلاب و اركان نظام كه همان جمهوريت و اسلاميت است، به درستي دفاع نكيم، با مشكلات و آسيب‌هاي جدي روبه‌رو مي‌شويم.
متاسفانه برخي از روي ناآگاهي و غفلت، مي‌خواهند جمهوريت را در برابر اسلاميت و يا برعكس قرار دهند، اما بايد توجه داشت كه اين 2 ركن لازم و ملزوم يكديگر هستند و هرگز نمي‌توان آنها را تفكيك كرد.
دليل اصلي دشمني كشورهاي غربي با انقلاب اسلامي نيز اين است كه نمي‌خواهند يك نظام مردم‌سالار ديني و مبتني بر راي و نظر مردم به موفقيت دست يافته و براي ديگر ملت‌هاي آزادي‌خواه و عدالت طلب به عنوان الگويي مناسب مطرح شود. به همين دليل سعي مي‌كنند تا نهضت مردمي ايران را به سمتي هدايت كنند كه با شكست روبه‌رو شود.
بنابراين وظائف مردم و مسئولان در شرايط فعلي براي حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي بسيار حساس و خطير است. اين وظائف نيز دوسويه است. به عبارتي هم مردم در قبال انقلاب مسئول هستند و هم مسئولان وظائف مهم و خطيري بر عهده دارند.
البته تا امروز ملت ايران بارها به وظائف انقلابي خود عمل كرده و هيچ زماني دست از مقاومت بر نداشتند، لذا امروز اين مسئولان هستند كه بايد به وظائف خود در قبال اسلام، انقلاب و ملت ايران بيش از گذشته عمل كنند.
رفع مشكلات اقتصادي، تلاش در جهت اجراي صحيح قوانين كشور به ويژه قانون اساسي، فراهم‌سازي شرايط گسترش آزادي‌هاي مدني، سياسي و اجتماعي از جمله اين مسئوليت‌ها است.
در نظامي كه بر پايه جمهوريت استوار است، بايد مسئولان و نهادهاي تاثيرگذار براي تحكيم و گسترش فعاليت‌هاي حزبي در چارچوب قانون تلاش كنند.
حزب كارگزاران سازندگي نيز با توجه به اينكه از بدنه اصلي مردم تشكيل شده، داراي اهداف، برنامه و مرام‌نامه‌اي بوده كه در راستاي تحقق اهداف اسلام و انقلاب تنظيم شده است.
تلاش در جهت افزايش آگاهي‌هاي سياسي و اجتماعي مردم، افزايش نقش مثبت و تاثيرگذار احزاب در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها به عنوان صداي مرم، هدايت جامعه در جهت دست‌يابي به توسعه و پيشرفت و دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي به ويژه 2 ركن جمهوريت و اسلاميت از جمله اهدافي است كه اين حزب در سراسر كشور و به ويژه استان البرز پيگيري مي‌كند.
اكنون كه در سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي هستيم، لازم است بار ديگر نگاهي به گذشته داشته و با نقد صحيح و مصلحانه، در جهت رفع كاستي‌ها و افزايش نقاط قوت تلاش كنيم كه به طور قطع اين مهم بدون وحدت و همدلي مردم و مسئولان محقق نمي‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد علی عبادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
بنده ایمان راسخ دارم که بایستی از این انقلاب بزرگ و بی نطیر و دست آوردهای آن که حاصل خون هزاران شهید، جانباز و آزاده است دفاع کرده و از هیچ کوششی دریغ نکنیم، باشد که انشاء ا... این انقلاب را به دست صاحب اصلی اش آقا امام زمان ( عج) بسپاریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
مردم ۲۲ بهمن بار دیگر به صحنه امدند اما برخی ها این حضور گسترده را می خواهند برای خود مصادره کنند اما مردم نه برای حزب و گروهی خاص که برای دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت به صحنه امده و باز هم می ایند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار