تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
این روش تامین سرمایه خود منشا برخی بی انضباطی هایی در موضوع توسعه استان شده است! از عدم همکاری بانک ها با تولید کنندگان تا عدم بکارگیری تسهیلات بانکی در صنعت مورد نظر!
کد خبر: ۲۴۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 08 June 2016
استان کهگیلویه وبویراحمد ، یکی از استان های محروم است که در زمینه صنعتی بسیار جوان و صنایعی نو پا دارد.
یکی از عوامل اصلی عدم توسعه صنایع در این استان عدم وجود سرمایه کافی برای سرمایه گذاری است.
در استان هایی مثل کهگیلویه وبویراحمد ، تسهیلات بانکی یکی از راه کارهای تامین سرمایه است که البته این روش تامین سرمایه خود منشا برخی بی انضباطی هایی در موضوع توسعه استان شده است! از عدم همکاری بانک ها با تولید کنندگان تا عدم بکارگیری تسهیلات بانکی در صنعت مورد نظر!
در این بین و در این چند سال اخیر مشکل دیگری گریبان صنعت استان را گرفته است و آن هم رکود و تعطیلی برخی مراکز تولیدی است.
مسئولین ارشد استانی هم تا به حال جلسات متعددی جهت سر و سامان دادن به این مشکل و وضعیت رکود در استان تشکیل داده اند و گاهی با تشویق و گاهی با عتاب و خطاب سعی کرده اند که مسببین وضعیت نامطلوب صنعت استان را در تغییر نگرش و رویه خود نسبت به همکاری با این کارگاه های تولیدی  و صنعتی ،ترغیب کنند اما آنگونه که از سخنان مسئولین و همچنین شواهد میدانی مشخص است بانک ها چندان در این زمینه موفق و همیار صنعت استان نیستند.
حال و روز صنعت کهگیلویه و بویراحمد:از چوب بانک ها لای چرخ تولید استان تا قوز بالا قوز نهاد های خدمات رسان
چوب بانک ها لای چرخ تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک‌ها برای مطالبه معوقه های خود از واحدهای تولیدی و اشتغالزا قبل از قضایی کردن آنها مشکلات خود را در کارگروه تسهیل پیگیری کنند.
مهندس مجید محنایی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بر همکاری بانک‌ها برای بازگشت واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید تأکید کرد و گفت: بانک‌ها اقدامات خود در خصوص قضایی کردن واحدهای تولید را متوقف کنند.
وی با بیان اینکه، بانک‌ها تلاش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را هدر ندهند، افزود: بانک‌ها قبل از مبادرت به قضایی کردن واحدهای تولیدی از طریق ستاد تسهیل مشکلات خود را پیگیری کنند و در صورت عدم رفع مشکلات، واحدها را به دستگاه قضایی معرفی کنند.
محنایی بیان کرد: در بیشتر موارد، بانک های استان به بهانه نداشتن اختیارات کامل، مصوبات کارگروه را اجرا نمی کنند که این مساله باید از طریق فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور پیگیری شود.
حال و روز صنعت کهگیلویه و بویراحمد:از چوب بانک ها لای چرخ تولید استان تا قوز بالا قوز نهاد های خدمات رسان
نهاد های خدمات رسان حق قطع همکاری ندارند
یکی دیگر از مشکلات صنعت استان ،موضوع بدهکاری برخی از واحد های اقتصادی استان، به نهاد های خدمات رسانی مانند،تأمین اجتماعی، اداره مالیات، شرکت برق و .. است که گاها این نهادها خدمات خود را به این واحد های اقتصادی قطع کرده و به عبارت عامیانه" قوز بالا قوز "برای آن ها می شوند.
این موضوع را معاون اقتصادی استاندار در جلسه  کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ، مورد اشاره قرار داده و از مسئولین این نهاد های خدمات رسان خواسته است که خدمات خود را به واحد های اقتصادی ادامه دهند.
محنایی با تاکید به همکاری بیشتر دستگاه‌های خدمات ‌رسان استان به واحدهای اقتصادی، گفت: تأمین اجتماعی، اداره مالیات، شرکت برق و سایر دستگاه‌های خدمت‌ رسان حق قطع خدمات خود به واحدهای تولیدی را ندارند.
محنایی بیان کرد: این تصمیم ها برای حمایت از واحدهای تولیدی مشکل دار و در جهت فعالیت مجدد آنها گرفته شده و انجام آن برای دستگاه های اجرایی استان الزامی شده است.
حال و روز صنعت کهگیلویه و بویراحمد:از چوب بانک ها لای چرخ تولید استان تا قوز بالا قوز نهاد های خدمات رسان
معرفی 10 طرح اقتصاد مقاومتی به بانک ها
یکی از موضوعاتی که در این چند سال از طرف مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید فراوان شده است موضوع اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان بر روی آن کار نشده بود. اما گویا این موضوع با جدیت در دستور کار مسئولین اقتصادی استان قرار گرفته است و سعی دارند که این طرح ابتکاری را در استان به بهترین وضع ممکن پیگیری نمایند.
در جلسه  کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ، محنایی خبر خوبی داد و آن هم این بود که در این نشست 10 طرح اقتصاد مقاومتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شده اند.
این صحبت های مهندس محنایی می تواند نوید بخش بازنگری در تعریف و اقدامات عملی مسئولین اقتصادی استان نسبت به "اقتصاد مقاومتی" باشد.
نکته پایانی
حال که برای مسئولین ارشد اقتصادی و صنعتی استان ، بسیاری از مشکلات و معضلات صنعت ،مشخص شده است،آیا توانایی و جدیت آن ها در رفع این موانع خصوصا ترغیب و شاید هم اجبار ، بانک ها و نهاد های خدمات رسان دولتی ،جهت همکاری با واحد های اقتصادی دامنه دار و تا به سرانجام رساندن این مشکل خواهد بود؟
چیزی که همه به آن امیدوار هستند یعنی اینکه مسئولین بدانند این موضوعی است که شروع کرده اند پس باید با جدیت و بدون از اغماض یا اهمال آن را پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار