سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه هم اکنون، دو واگن مونوریل تهیه و به منظور آزمایش روی ریل قرار گرفته است، گفت: تعیین زمان دقیق برای بهره برداری از فاز نخست مونوریل به تهیه هشت واگن باقی مانده آن بستگی دارد.
کد خبر: ۲۴۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، نعمت الله عواطف رستمی اظهار داشت: با توجه به اینکه 10 واگن برای این طرح در نظر گرفته شده است، چگونگی خریداری بقیه واگن ها و سفارش ساخت آن در داخل و یا خارج کشور هنوز مشخص نیست، از این رو با توجه به زمان بر بودن تولید واگن، نمی توان زمان دقیقی برای افتتاح فاز نخست این طرح تعیین کرد.

وی با بیان اینکه مونوریل یکی از سیستم های حمل و نقل مکمل در کنار تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی محسوب می شود، گفت: این طرح از آنجا که به سایر سیستم های حمل و نقل عمومی درون شهری کمک زیادی می کند، بسیار مطلوب و خوب است و اگر ایراد و انتقادی هم در مورد آن مطرح می شود، بیشتر برای جا نمایی آن می باشد.

عواطف رستمی با بیان اینکه سال گذشته برای مشخص شدن مساله امتداد مونوریل جلسه های غیر علنی برگزار و در آن بحث های جدی پیرامون این موضوع مطرح شد، افزود: پس از بیان نظرها و دیدگاه های مختلف مقرر شد فاز نخست این طرح از پارکسوار شمالی و محل تلاقی قطار سریع السیر تهران، قم و اصفهان تا میدان شهید مطهری به طول 4.7 کیلومتر با سه ایستگاه و 10 واگن ادامه پیدا کند و برای نحوه عبور آن از مقابل حرم حضرت معصومه(س) نیز با مطالعه و کار کارشناسی تصمیم گیری شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اکنون دو واگن روی ریل قرار گرفته است گفت: بر خلاف تصور عمومی قرار گرفتن این دو واگن روی ریل به معنای رفت و برگشت آن نیست، بلکه برای محاسبات توقف ایستگاه هاست.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر طرح مونوریل در فاز دوم تا مصلی ادامه پیدا می کند و موضوع ادامه آن تا شهرک پردیسان هنوز قطعیت پیدا نکرده و مطالعات و تحقیق های کارشناسی در مورد آن در حال انجام است، هر چند تداوم آن تا شهرک پردیسان می تواند اهداف مدیریت شهری از اجرای این طرح را محقق کند.

عواطف رستمی یادآور شد: طبق مصوبه سال گذشته شورای اسلامی شهر قم، اتمام فاز نخست مونوریل به یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که قرار بود نیمی از آن از سوی دولت و نیمی دیگر توسط شهرداری تامین شود، که فعلا در این خصوص رقم دقیقی در دست نیست.

اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.

در طول 6.8 کلیومتری فاز نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح قطار شهری(متروی قم) گفت: فاز نخست این طرح به طول بیش از هفت کیلومتر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و حتی میزان حفاری صورت گرفته به وسیله دستگاه تی . بی . ام از رکورد جهانی هم بیشتر شده است. 

عواطف رستمی با بیان اینکه دستگاه حفار در حال حاضر به نزدیکی بیمارستان نکویی قم رسیده و دو کیلومتر دیگر برای خارج شدن آن از زیر زمین باقی مانده است، اضافه کرد: عملیات حفاری این طرح تا حدود شش ماه دیگر به پایان می رسد و ادامه کار آن بر روی زمین دنبال می شود و فاز نخست آن با سه ایستگاه حد فاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

خط مترو قم با 14.5 کیلومتر طول از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران با 14 ایستگاه در حال احداث است که در ایستگاه میدان مطهری مرکز تبادل خطوط مترو، منوریل و اتوبوس خواهد بود.

حفاری تونل خط مترو قم با استفاده از دستگاه تی بی ام به قطر 9.39 متر به صورت مکانیزه انجام می شود که تاکنون بیش از هفت کیلومتر از حفاری خط انجام شده و تنها 2.7 کیلومتر باقی مانده است.

بیشترین فاصله ایستگاه های خط مترو قم یک هزار و 200 متر و حداقل فاصله نیز 700 متر است که طی برنامه ریزی شهرداری قرار است در فاز نخست 4.5 کیلومتر از این طرح از قلعه کامکار تا میدان مطهری با سه ایستگاه و چهار قطار افتتاح شود.

ارزش املاک و سرمایه های شهرداری قم بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال است 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در ادامه گفت: مجموع کل دارایی ها و سرمایه های شهرداری این شهر بالغ بر 25 هزار میلیارد و 300 میلیون ریال برآورد می شود. 

عواطف رستمی ضمن اعلام آمادگی شهرداری قم برای تهاتر این سرمایه ها با بدهی های خود، اظهار داشت: تاکنون بیش از 66 درصد از املاک حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) بلوکه شده، که از این میزان 12 بلوک با کاربری اداری، مسکونی و اقامتی به صورت کامل تملک شده است. 

وی با اذعان به اینکه برای تملک کامل املاک در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) به هزینه زیادی نیاز داریم، اضافه کرد: تا کنون 438 هزار متر مربع از املاک مربوط به این طرح به شهرداری قم واگذار شده که ارزش ریالی آن بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال است. 

وی با اشاره به دیگر دارایی ها و سرمایه های شهرداری قم، 300 باب واحد تجاری در میدان بزرگ امام (ره) را از جمله آن بر شمرد و خاطرنشان کرد: شهرداری قم برای تکمیل طرح میدان بزرگ امام به 400 میلیارد ریال اعتبار نیارمند است. 

وی با اشاره به مجموع اراضی شهرداری قم در بلوار انسجام، ارزش ریالی آن را 300 میلیارد عنوان کرد.

عواطف رستمی همچنین با اشاره به سهم یک هزار و 600 میلیارد ریالی و 600 میلیارد ریالی شهرداری قم به ترتیب از مجتمع های تجاری سالاریه و امین به عنوان دیگر سرمایه ها و دارایی های این نهاد، خاطرنشان کرد: شهر داری تعدادی املاک و مستغلات قابل واگذاری نیز در مناطق مختلف شهر دارد که ارزش آن ها بیش از یک هزار میلیارد ریال است. 

وی همچنین با اشاره به اراضی تجاری پردیسان و همچنین دیگر قطعه زمین های موجود در این شهرک را از جمله دیگر دارایی های در اختیار شهرداری قم ذکر کرد و گفت: در مجموع کل دارایی های شهرداری که به منظور تهاتر برای بدهی های خود می تواند از آنها استفاده کند، 25 هزار میلیارد و 300 میلیون ریال است، هر چند شهرداری در حال حاضر برای تکمیل همه طرح های عمرانی نیمه تمام شهر بیش از 300 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: کل بدهی های شهرداری قم علاوه بر بدهی 500 میلیارد ریالی به پیمانکاران، مبلغی در حدود 16 هزار میلیارد و 500 میلیون ریال است و در مقابل آن چهار هزار میلیارد و 300 میلیون ریال نیز از دستگاه های دولتی، مراکز حوزوی و نهادهای انقلابی طلبکار است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تصمیم های گرفته شده در خصوص نامه اداره کل راه و شهرسازی استان قم به شهرداری مبنی بر نصب نیوجرسی به جای گاردریل در کمربندی امام عل(ع) قم خاطرنشان کرد: بتازگی وزارت راه و شهرسازی در راستای تامین ایمنی بیشتر جاده های کشور قصد دارد تا نیوجرسی را جایگزین گار ریل نماید. 

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی قم نیز در راستای اجرای این طرح درصدد نصب نیوجرسی در کمربندی امام علی(ع) برآمده است، از این رو طی نامه ای به شهرداری قم از این نهاد خواسته که نیمی از هزینه 40 میلیارد ریالی این طرح را بر عهده بگیرد، یا در غیر اینصورت راه و شهرسازی اقدام به جمع آوری فضای سبز موجود در این محور و نصب نیوجرسی به جای آن می کند. 

عواطف رستمی با بیان اینکه در خواست مطرح شده در این نامه در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت، افزود: از آنجا که فضای سبز موجود در کمربندی امام علی(ع) به عنوان یکی از بهترین فضاهای سبز استان جلوه ای خاص به این محور پرتردد داده است، شهرداری به هیچ وجه اجازه تخریب فضای سبز آن را نخواهد داد و در برابر این کار مقاومت می کند. 

وی با بیان اینکه کمربند امام علی(ع) به عنوان یک کمربند شهری باید به شهرداری واگذار شود، افزود: با توجه به برخورداری نیوجرسی از استحکام لازم، نصب آن در یک طرف این بزرگراه کافی است و طبق پیشنهاد شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی مقرر شده تا ضمن حفظ فضای سبز موجود در وسط بلوار، گار ریل یک سمت بلوار باقی بماند و تنها در یک سمت دیگر آن نیوجرسی نصب شود. 

وی افزود: شهرداری در حال انجام مطالعه و کار کارشناسی بر روی این موضوع است تا آن را به صورت لایحه به شورا ارسال کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار