مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبدانان گفت:طرح ترسیب کربن برای اولین بار در سطح 44 هزار هکتار از مراتع و روستاهای بخش کلات مورموری در مدت 2 برنامه پنج ساله اجرا می شود.
کد خبر: ۲۵۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 28 June 2016
مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبدانان گفت:طرح ترسیب کربن برای اولین بار در سطح 44 هزار هکتار از مراتع و روستاهای بخش کلات مورموری در مدت 2 برنامه پنج ساله اجرا می شود.

به گزارش تابناک ایلام
؛اگر جنگل در اثر فعل و انفعالات طبیعی و ناآشنایی انسان و بهره برداری بی رویه و غیر اصولی تسلیم مرگ زودرس شود، دیگر امیدی برای تداوم طراوت و سر زندگی و حتی حیات هیچ جانداری باقی نمی ماند.

دانشمندان، طبیعت دوستان، اقلیم شناسان و حافظان محیط زیست از سال های قبل متوجه حال ناخوش، زندگی روبه خاموشی، جسم مریض و قامت ناتوان زمین و رویش آن شده و با گلویی گرفته و صدایی نارسا فریاد می کنند ای اهل عالم، درخت زیر پایتان توسط موریانه جهل در حال تخریب، تهدید و تسلیم است به خود آیید و برای نجات خویش و نسل های آتی، پلی از فهم و فکر بسازید و به حال زار زمین رحم کنید تا حیات شما را به ابدیت وصل کند.

این دانایان مه نشان، برای نجات زمین و مانایی طراوتش نسحه های نجات بخش زیادی پیچیده و تقدیم انسان های فهیم کرده اند که چنانچه داروی نبشته بر این نسخ را مصرف نکنند در آینده با سنگ ملامت هستی عالم و آدم را تقدیم عدم کرده و چوب حراج بر عیش ساکنان زمین می زنند.

یکی از توصیه های طبیعی برای درمان جسم نحیف زمین، اجرای طرح فراگیر ترسیب کربن است که اجرای آن چند سالیست از سوی سازمان ملل به کشورهای آسیب پذیر از جمله جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

ترسیب کربن، این پروژه در خصوص مسایل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن موجود در هوا و توسعه فضای سبز و خفظ پوشش گیاهی دارای اثرات بسیار ازرشمندی است که تاکنون در دیگر کشورهای جهان مورد آزمایش و اجرا قرار گرفته و اثرات مانایی از خود بر جای گذاشته است.

ترسیب کربن به جذب دی اکسیدکربن اضافی در هوا توسط اندام های هوایی و زیر زمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش آثار سو پدیده خشکسالی و گرمایش زمین گفته می شود.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبدانان می گوید: پروژه ترسیب کربن برنامه مشترک صندوق عمران سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران است که 10 سال پیش نمونه های موفقی از آن در دیگر نقاط دنیا و استان های شرقی ایران اجرا شد و نتایج مثبتی هم بدنبال داشته و هم اکنون در استان ایلام نیز در حال اجرا است.

یعقوب عزیزی افزود: کاهش اثراث مخرب گازهای گلخانه ای (دی اکسید کربن) افزایش مشارکت ملی، احیای مراتع و عرصه های جنگلی، مبارزه با پدیده بیابان زایی، بهبود توسعه استانی، توانمند کردن جوامع محلی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر از مهمترین اهداف راهبردی این طرح بین المللی است.

وی زنده کردن و توسعه مراتع با مشارکت اهالی روستاها و استفاده از توانمندی زنان و مردان روستایی و عشایری را مهمترین استراتژی ملی طرح ترسیب کربن دانست و گفت: این طرح ترویجی برای اولین بار در سطح 44 هزار هکتار از مراتع و روستاهای بخش کلات مورموری در مدت 2 برنامه پنج ساله اجرا می شود.

عزیزی جمعیت تحت پوشش طرح یاد شده را سه هزار و 128 نفر اعلام کرد و افزود: 150 میلیون ریال تسهیلات کم بهره از طریق صندوق عمران سازمان ملل به مجریان طرح ترسیب در منطقه کلات مورموری پرداخت شده و هم اکنون 14نفر از افراد جویای کار روستاهای آب انار، آبطاف، هونگه، هلیوه و سیاهگل در این طرح مشغول بکار شده اند.

این کار شناس منابع طبیعی ایجاد اشتغال پایدار، سودآوری صنایع روستایی، جلوگیری از تخریب
مراتع و توسعه گونه های گیاهی را از مهمترین آثار مثبت طرح ترسیب مرتع در این شهرستان دانست و تاکید کرد: تاکنون 170 هکتار از اراضی پیرامونی این طرح با مشارکت خودجوش مردم روستاها و خیرین دوست دار طبیعت با گونه های مختلف و مقاوم گیاهی به صورت رایگان نهالکاری شده که در صورت تامین اعتبار، امسال این مقدار سطح نهالکاری تا 220 هکتار افزایش می یابد.

عزیزی یادآور شد: هم اکنون 150 نفر از مردان و زنان روستایی در هفت گروه همدلان، گلها، روژان، طبیعت، کویر، کار آفرینان و سبزاندیشان در قالب این طرح فعالیت افتخاری می کنند که امیدواریم این تعداد تا پایان امسال به 200 نفر برسد.

بخشدار کلات مورموری نیز با تقدیر از مجریان و طراحان این طرح بزرگ مرتعی گفت: طرح ترسیب کربن یکی از مهمترین و مردمی ترین طرح های سبز بیابان زدایی است که با استقبال بی نظیر مردم بخصوص جوانان روستایی مواجه شده است.

حجت هادیزاده افزود: اجرای این طرح و توسعه فضاهای جنگلی و مرتعی، محیط های روستایی را تلطیف کرده و امید به زندگی و مانایی در روستاها را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است.

میرحسین بارانی یکی از ساکنان روستای آب انار که این طرح در آن روستا در حال اجرا است هم می گوید: اجرای طرح یاد شده، چشم انداز زیبایی را در فکر و ذهن مردم روستاهای اطراف بوجود آورده و محیطی شاد و مفرح و امیدبخش را ترسیم کرده است.

این پیرمرد روستایی با تقدیر از منابع طبیعی افزود: اگر این طرح با همین پیشرفت فیزیکی با حمایت متولیان ادامه یابد، در سال های آینده شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستاهای هدف خواهیم بود.

محمدرضا بیرانوند از ساکنان روستای هلیوه بخش کلات مورموری نیز با ابراز رضایت از اجرای طرح ترسیب کربن گفت: این طرح ضمن توسعه فضاهای سبز و افزایش عرصه های جنگلی زمینه اشتغال بکار پایدار برای جمعی از جوانان مشتاق مناطق روستایی و عشایری مهیا کرده است.

بخش کلات مورموری با 12 هزار نفر جمعیت در 75 کیلومتری جنوب شرق آبدانان قرار دارد.

شهرستان 60 هزار نفری آبدانان 282 هزار هکتار مساحت دارد که 120 هزار هکتار آن جنگل و 132 هزار هکتار عرصه طبیعی است و در 170 کیلومتری جنوب شرق ایلام قرار گرفته است./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار