رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: متاسفانه نگاه جزیره‌ای در بخش صنعت بیش از تحریم‌ها مشکل‌ساز شده و این در حالی بوده که عدم تطبیق نظام بانکی کشور با نظام بانکی جهان موانع جدی پدید آورده است.
کد خبر: ۲۶۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 25 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدعلی زمانی بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی نمونه استان قزوین که به مناسبت روز ملی صنعت، معدن که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: در راستای توسعه تولید و صادرات باید همه مسئولان و تولیدکنندگان در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه نگاه جزیره‌ای در بخش صنعت بیش از تحریم‌ها مشکل‌ساز شده و این در حالی بوده که عدم تطبیق نظام بانکی کشور با نظام بانکی جهان موانع جدی پدید آورده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نظام بانکی را بزرگترین موانع واحدهای تولیدی عنوان کرد.

زمانی با بیان این مطلب که نظام بانکی مانع اصلی تولید است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید تسهیلاتی با نرخ سود 18 درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند در حالی که با تولیدکنندگان قراردادهایی با نرخ 22 درصد سود منعقد می‌کنند و همین امر به مشکلی بزرگ برای واحدهای تولیدی تبدیل شده.

وی ادامه داد: دریافت نرخ سود 22 درصد دوبرابر نرخ تورم بوده که این رقم توجیه اقتصادی نداشته و باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین عنوان کرد: در راستای حمایت از تولیدات داخلی چهار اقدام عملی باید انجام شود که نخستین اقدام نگاه ویژه به بخش خصوصی است که تاثیر بسیاری در توسعه تولید دارد.

زمانی افزود: ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های دولت، شفافیت در سیاست‌های حمایتی و تعامل با بازارهای بین‌المللی دیگر اقدامات عملی و موثر در حمایت از تولیدات داخلی بوده که باید در اولویت قرار گیرد.

وی ارتقاء بهره‌وری در واحدهای تولیدی را امری لازم و ضروری برشمرد که باید در دستور کار تولیدکنندگان قرار گیرد.

*اصلاح نرخ ارز عامل افزایش توان رقابتی در عرصه صادرات است‌

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین نیز گفت: اصلاح نرخ ارز باید در اولویت قرار گیرد چراکه در کاهش قاچاق کالا و همچنین افزایش توان رقابتی برای توسعه صادرات اثرگذار است.

‌علیرضا کشاورزقاسمی‌ اظهار داشت: براساس نظر اقتصاددانان سال 94 سخت‌ترین سال از لحاظ شرایط اقتصادی بوده به طوری که رشد صنعت در این سال 0/2- اعلام شد.

وی بیان کرد: براساس ارزیابی‌های انجام شده 34 درصد واحدهای تولیدی مشکل‌دار مربوط به مصالح ساختمانی‌، 18 درصد قطعات خودرو، 11 درصد صنایع غذایی و 12 درصد مربوط به واحدهای نساجی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه در روند تصویب و اجرای قانون رفع موانع تولید اقدامات بسیار مطلوبی انجام شد به طوری که این قانون 60 بند داشته و با جدیت در استان در حال پیگیری است.

کشاورز قاسمی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های انجام شده ساخت‌ و ساز واحدهای تولیدی در استان در سال 94 نسبت به سال 93 با رشد 3- درصدی مواجه بوده که توسعه واحدهای تولیدی با بهره‌وری بالا باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

وی گفت: اصلاح نرخ ارز باید در اولویت قرار گیرد چراکه در کاهش قاچاق کالا و همچنین افزایش توان رقابتی برای توسعه صادرات اثرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین رونق بازار و افزایش تقاضا را نیرومحرکه توسعه واحدهای تولیدی عنوان کرد.

کشاورز قاسمی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین در بازاریابی و پیدا کردن مشتریانی که محصولات ایران را می‌پسندند کاری مهم و تأثیرگذار است ولی کافی نیست و به تنهایی نمی‌تواند نیازهای حوزه صادرات را برآورده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه صادرات باید فراهم شود گفت: تبلیغ شرکت‌های بازاریابی قوی در خارج از کشور و برندسازی محصولات با بسته‌بندی جذاب، حرفه‌ای و اثرگذار می‌تواند بازار کالاهای ایرانی را گسترش دهد.

*سهم 40 درصدی صنعت در اشتغال استان قزوین

مجید آهنگریان رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان استان قزوین در این مراسم اظهار داشت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بخش صنعت در زمینه ایجاد اشتغال در سطح استان سهم 40 درصدی داشته که باید بستر توسعه واحدهای تولیدی و اشتغالزایی فراهم شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت افزایش تولیدات داخلی و رونق صادرات محصولات، باید تعامل دستگاه‌های خدمات‌رسان در موضوع تولید به طور ویژه در اولویت و در دستور کار جدی قرار گیرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین با دارا بودن بیش از 3 هزار واحد صنعتی یکی از قطب‌های اصلی صنعت در سطح کشور به شمار می‌رود که از این ظرفیت باید به خوبی بهره‌گیری کرد.

آهنگریان از سهم 65 درصدی تولید شیشه کشور در استان قزوین خبر داد.

لازم به ذکر است در این مراسم 55 واحد صنعتی نمونه با حضور مدیران و مسئولان استانی تجلیل شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار