کد خبر: ۲۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 23 April 2015
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز توزیع تخم نوغان در استان خبر داد و گفت: امسال یکهزار و 960 جعبه تخم نوغان میان نوغانداران استان توزیع می شود .

علیرضا عطایی نژاد در گفت وگو با ایرنا افزود : توزیع تخم نوغان تا پایان اردیبهشت ماه انجام می شود و نوغانداران می توانند برای دریافت آن به مرکز توسعه نوغانداری مازندران واقع در روستای آهنگرکلای بیشه سر قائمشهر مراجعه کنند.

وی ادامه داد : همچنین در شهرستان های رامسر ، نکاء ، ساری ، بابل و سوادکوه توزیع تخم نوغان انجام می شود .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران قیمت هر جعبه تخم نوغان را 75 هزار ریال اعلام کرد .

عطایی نژاد بیشترین فعالیت در زمینه پرورش کمک ابریشم را متعلق به آمل ، بابل و سوادکوه دانست و گفت : همچنین به منظور تامین غذای کرم ابریشم 10 هزار نهال اصلاح شده توت برای بهره برداری میان نوغانداران مازندرانی توزیع شد.

آغاز تا پایان پروش کرم ابریشم و جمع آوری پیله تر شامل دوره هایی است که به تفریغ ، کرم جوان و کرم بالغ نام گذاری شده و در مجموع حدود 40 تا 45 روز است .

ˈتفریغ به زمینه سازی شرایط برای خروج کرم از تخم گفته می شود که در صورت وجود شرایط مطلوب ، سه روزه از تخم بیرون می آیند که به خاطر ظرافت آنها ، نوغانداران از برگ های تازه درخت توت به صورت خرد شده آنها را تغذیه می کنند.

کرم های ابریشم در طول زندگی خود مراحلی را سپری می کنند که نوغانداران سنتی آنها را خواب می گویند ، یعنی به ازای هر خواب که کلا چهار تا پنج مرحله است ، می توان گفت کرم از یک مرحله به مرحله دیگر وارد شده است.

کرم های ابریشم پس از طی این خواب ها ، معمولا اشتهای کمی به غذا پیدا کرده و رنگ بدن آنها رو به زردی می رود که اینها نشانه هایی برای آماده شدن کرم برای تنیدن پیله است.

پس از آنکه کرم ابریشم کار ریسیدن پیله را آغاز می کند، برای مدتی که حدود 10 روز خواهد بود ، نوغاندار از کار فراغت می یابد و خود را آماده جمع آوری پیله های کرم ابریشم می کند.

جمع آوری پیله کرم ابریشم از مراحل حساس است که کرم ابریشم درون پیله تبدیل به پروانه شده و اقدام به سوراخ کردن پیله کند که در آن صورت این پیله هیچ ارزشی ندارد.

50 هزار نوغاندار در 13 استان کشور فعالیت می کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار