تیم والیبال بانوان قم در رده سنی امید توانست در مسابقات قهرمانی امیدهای کشور به مقام سوم دست یابد و به دسته بالاتر صعود کند.
کد خبر: ۲۷۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 17 August 2016
به گزارش تابناک قم، بازگشت قمی‌ها به مسابقات امیدهای کشور در بخش دختران پس از 5 سال و عملکرد مثبت آن‌ها، بهانه‌ای برای پرداختن به حضور دختران بلند قامت قم در مسابقات قهرمانی کشور شد.

والیبال بانوان در قم همواره تحت تاثیر بخش مردان قرار داشته و فاصله بین والیبال مردان و زنان در مقاطعی از زمان به قدری افزایش یافته که سبب نابودی والیبال بانوان قم شده است. نماینده والیبال بانوان قم در دهه 80 در لیگ برتر حضور داشت اما به‌تدریج افول کرد و سال‌های سخت آن از راه رسید.

در بخش پایه و در رده سنی امید، آخرین حضور والیبال قم در مسابقات امیدهای کشور به سال 90 باز می‌گردد. از آن سال تاکنون هیچ تیمی از قم در بخش بانوان در این مسابقات شرکت نداشته است که علل آن به مسائلی چون مشکلات بودجه‌ای، ضعف ساختار والیبال بانوان از نظر نیروی انسانی و از همه مهم‌تر مشکلات مدیریتی حاکم بر والیبال استان باز می‌گردد.

با این حال، هیأت والیبال استان تصمیم گرفت در سال 95 تحولی اساسی در ساختار تیم‌های خود ایجاد و تمامی تیم‌های پایه خود را به مسابقات کشوری اعزام کند. 

یکی از این تیم‌ها، تیم رده سنی امید والیبال بانوان قم بود که با توجه به موقعیت ویژه رده سنی امید و پشتیبانی این تیم از تیم بزرگسالان، حضور  آن در مسابقات کشوری ارزش بسیاری داشت.

پس از غیبت 5 ساله، دختران والیبالیست قم مجبور شدند کار خود را از پایین‌ترین سطح آغاز کنند. به طور معمول، غیبت هر تیم در دوره مسابقاتی هر سال سبب سقوط آن تیم از آن مسابقات به سطح پایین‌تر می‌شود و بدیهی بود که بلند قامتان قم باید کار خود را از ابتدای راه آغاز می‌کردند.

تیمی که ظرف 2 ماه بسته شد

در میان 12 تیم حاضر در مسابقات امیدهای کشور در بخش بانوان، بانوان والیبال قم یکی از کم ستاره‌ترین اما متحدترین تیم‌ها بود. فرصت محدود ندا زمانی سرمربی این تیم برای آماده سازی نماینده قم، چالش بزرگی بود که می‌توانست گریبان والیبال قم را بگیرد. با این حال آنها توانستند در فرصتی 2 ماهه و با تعداد جلسات تمرینی کم، تیمی یکدست و متحد را برای اعزام مهیا کنند. تیمی که مجبور بود در سالنی گرم و در ساعاتی نامناسب تمرین کند اما در نهایت، با همه چالش‌های پیش روی خود راهی مسابقات کشوری شد.

ندا زمانی سرمربی تیم والیبال امید قم در این زمینه اظهار کرد: وقتی سال‌هاست که در یک رده سنی تیمی ندارید و حالا تصمیم می‌گیرید تیمی تشکیل دهید با یک مشکل بزرگ روبه‌رو هستید و آن کمبود بازیکن است. واقعیت این است که ما هیچ پشتوانه‌ای از قبل نداشتیم. سال‌ها بود که تیمی در این رده وجود نداشت و به سراغ بازیکنانی رفتیم که در سال‌های قبل در رده نوجوانان و جوانان در مسابقات پایه حضور داشتند. آنها را دور هم جمع کردیم و سعی کردیم در یک فرصت کوتاه، نوعی هارمونی در تیم ایجاد کنیم. بازیکنان ما نفرات باکیفیتی بودند اما برای ایجاد یک تیم واحد با این نفرات و شرایط موجود، کار بسیار پیچیده بود.

سفر به صومعه سرا

یک تیم 12 نفره با عنوان ابریشم قم، در نهایت ترکیب امیدهای والیبال قم در بخش بانوان را ساخت. تیمی که باید رویاهای خود را در گیلان و هوای شرجی و گرم صومعه سرا دنبال می‌کرد. تیمی که چشم به درخشش تک تک نفرات خود شامل فاطمه ایل سعادتمند، مریم عابدینی، فاطمه امیری، زهرا قلیچ خانی، فرزانه شکوه، هانیه محمدی، زهرا نقاش، زهرا میرزا رضایی، زینب فرزانگان، زهرا زمانی، زینب دادگو و منیره کاظمی داشت.

حضور در صومعه سرا با مشکل هوای گرم و شرجی و وضع نامناسب اسکان برای نماینده قم همراه بود. گرچه مردم قم به هوای گرم عادت دارند اما رطوبت بالای هوا در گیلان تیم والیبال قم را در 48 ساعت اول اسکان در صومعه سرا با مشکل روبه‌رو کرد. علاوه بر این میزبانی ضعیف گیلانی‌ها کار را برای دختران والیبال قم سخت‌تر کرد.

نسرین رامین نایب رئیس هیأت والیبال استان و یکی از اعضای کادر تیم اعزامی قم گفت: قم آمادگی میزبانی این مسابقات را داشت اما میزبانی در نهایت به صومعه سرا داده شد. وضع اسکان در خوابگاهی که گیلانی‌ها در نظر گرفته بودند به‌شدت نامطلوب و شرایط کاملاً غیربهداشتی بر محل اسکان تیم والیبال قم حاکم بود.
به گفته رامین، این مشکل که به نوعی تهدید‌کننده امنیت بهداشتی و سلامت اعضای تیم والیبال قم بوده به فدراسیون والیبال گزارش شده است.

عنوان سوم و خاطره تلخ داوری

تیم ابریشم قم در نخستین دیدار و در شرایطی که هنوز خود را با شرایط آب و هوایی وفق نداده بود 3 بر صفر اردبیل را شکست داد. یک شروع خوب و روحیه بخش برای سرمه‌ای پوشان قم که راه را برای دومین پیروزی آنها هموار کرد. برتری قاطع 3 بر صفر برابر قزوین در دومین مسابقه سبب شد سایر تیم‌ها روی قم به عنوان مدعی صعود حساب باز کنند. با این حال سومین مسابقه دختران والیبالیست قم برابر میزبان شرایط متفاوتی داشت. گیلان با حضور بازیکنانی با تجربه و حتی یک بازیکن ثابت تیم ملی جوانان عرصه را بر قمی‌ها تنگ و حاصل کار پیروزی 3 بر صفر گیلان بر قم بود.

در نهایت در آخرین روز دور گروهی در حالی که قم برای صعود، خود را مهیای نبرد با کردستان می‌کرد، تیم این استان که امیدی به صعود نداشت تصمیم به ترک محل مسابقات گرفت و قم راهی نیمه نهایی شد.

 در نیمه نهایی، این یزدی‌ها بودند که انتظار قم را می‌کشیدند. مصاف قم و یزد پرچالش‌ترین مسابقه این پیکارها بود. مسابقه‌ای که قم تا یک قدمی پیروزی 3 بر یک در آن پیش رفت اما به ناگاه همه چیز دست به دست هم داد و اوضاع تغییر کرد. یزد به دلیل اشتباهات داوری بازی باخته را در ست پنجم از قم برد و به فینال رفت. شکستی که اعضای تیم والیبال قم هنوز به تلخی از آن یاد می‌کنند.

در دیدار رده بندی، با کار دشوار ندا زمانی سرمربی قمی‌ها برای ریکاوری روحی تیمش، دختران والیبال قم نمایش پرفروغی داشتند و کرمانشاه را 3 بر یک شکست دادند. این پیروزی به معنای عنوان سومی برای تیمی بود که سال‌ها رنگ مسابقات کشوری را ندیده بود. حالا این تیم می‌تواند فصل آینده در سطحی بالاتر برای نمایش لیاقت‌های خود تلاش کند.

ندا زمانی سرمربی تیم والیبال قم درباره صعود تیمش اظهار کرد: می‌دانستم که با وجود تیم قدرتمندی چون گیلان، پیروزی ما در فینال به طور منطقی مقدور نیست اما شایستگی تیم ما کسب رتبه‌ای پایین‌تر از نایب قهرمانی نبود. برای تیمی که فرصتی برای تمرین نداشته و 6 هفته در کوران تمرین بوده، رتبه سوم و صعود ارزش خاص خود را دارد. کسب مقام سوم هم برای من تبدیل به یک طلسم شده است. سال گذشته در لیگ دسته اول بزرگسالان کشور هم در شرایطی که باید قهرمان می‌شدیم به مقام سوم رسیدیم. امیدوارم با یک قهرمانی این طلسم را بشکنم و احتمالاً پس از آن مربیگری را کنار خواهم گذاشت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار