فرماندار دشتی:
فرماندار دشتی گفت: رویکرد امسال توجه جدی به تقویت سفره‌های آب، جلوگیری از اتلاف منابع آب موجود شهرستان، مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی برای حجم برداشت آب از دشت‌هاست.
کد خبر: ۲۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 27 April 2015
تابناک بوشهر: غلامرضا مهرجو صبح امروز در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دشتی اظهار داشت: با استمرار خشکسالی‌های پی در پی و برداشت بی‌رویه از منابع آب اعم از کشاورزی ضروری است کمک کنیم که از این وضعیت نجات یابیم.

فرماندار دشتی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی پیش‌رو کمبود منابع آب است، گفت: در دشتی هزار و 876 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در مجموع 121 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که از پنج دشت با افت شدید منابع آبی مواجه هستیم.

 وی ادامه داد: تعدادی از این دشت‌ها ممنوعه بوده که قرار است به موجب مصوبه حفاظت از منابع آب برای هر دشت یک شورای حفاظت تشکیل شود.

مهرجو اضافه کرد: دولت برای ارتقاء و تعادل سفره‌های زیرزمینی برنامه شش ساله، اقداماتی در نظر گرفته که نصب کنتورهای هوشمند، احداث طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های تغذیه مصنوعی از آن جمله است.

وی در خصوص کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل یادآور شد: کشت خارج از فصل باید استراتژی بر تولید در واحد سطح قرار گیرد متاسفانه هیچ تناسبی بین تولید محصول و تقاضای بازار وجود ندارد و این امر باعث متضرر شدن بخش کشاورزی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور احیاء و تعاون‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت ذخایر استراتژیک آبی، تخریب سفره‌های زیرزمینی، دستیابی به سطح اولیه، وجود دشت‌های ممنوعه، امکان کشت‌های متنوع در کشاورزی و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مطالبات انجام شده امری ضروری است.

فرماندار دشتی بیان داشت: در سال جاری توجه به منابع آبی و اجرای پروژه‌های مرتبط در توسعه منابع آب و همچنین اجرای تاسیسات آبخیزداری در اولویت اصلی است.

وی افزود: در سال گذشته 37 درصد کل اعتبار شهرستان به منابع آب اختصاص یافت که شامل منابع طبیعی مبلغ 9 میلیارد و 176 میلیون ریال، آب منطقه‌ای 139 میلیارد ریال، آب روستایی 80 میلیارد ریال و آب شهری نیز مبلغ 19 میلیارد ریال و جمعا تعداد 29 پروژه با 250 میلیارد ریال اعتبار را شامل می‌شود.

مهرجو گفت: رویکرد سال 93 بیشتر تکمیل مطالعات در حوزه‌های آب، توسعه، بازسازی و نوسازی شبکه‌های آبرسانی به‌ویژه در سطح روستاها، تکمیل چهار مجتمع آبرسانی روستایی برای بهره‌مندی 25 روستا در سه بخش مرکزی، کاکی و شنبه و طسوج بود.

وی اضافه کرد: رویکرد سال جاری شهرستان دشتی به دلیل انجام غالب مطالعات مرتبط در حوزه آب و آبخیزداری توجه جدی به تقویت سفره‌های آب، جلوگیری از اتلاف منابع آب موجود شهرستان، مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی برای حجم برداشت از دشت‌هاست.

فرماندار دشتی خاطرنشان کرد: 65 میلیارد ریال برای اجرای هفت سد آبخیزداری در شش حوزه لاورشرقی، کاکی، چاهگاه، کردوان، گزدراز، دشت پلنگ و شنبه مبلغ 75 میلیارد ریال برای اجرای بند ذخیره‌ای  تغذیه، ترمیم و توسعه تغذیه مصنوعی در دشت پلنگ، گلهرلاور و مبلغ 43 میلیارد ریال برای تکمیل مطالعات سد کاردنه، بند ذخیره‌ای دشت پلنگ، حوضه شنبه در لاور و سنا نیاز داریم.

مهرجوتاکید کرد:  در سالی که مقام معظم رهبری به سال دولت ملت همدلی و هم‌زبانی نامگذاری کردند با همکاری کشاورزان عزیز تلاش کنیم تا معضل کمبود آب، تبعات منفی فراوان اجتماعی و اقتصادی آن را به حداقل برسانیم.

فرماندار دشتی گفت: اجاره اراضی کشاورزی در شهرستان دشتی به افراد غیربومی و اتباع خارجی ممنوع است و توسعه نخیلات در دشتی ممنوعه اعلام می‌شود و باید با افرادی که از شبکه آب سراسری به نخیلات استفاده می‌کنند برخورد قانونی شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار