از برج سازی بی حساب و کتاب تا نابودی فضای سبز
سالهاست که آسمان تهران گرفته و ما به تنفس هوای آلوده عادت کرده ایم. روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار و اضطرار برسد و کاری هم از دست هیچ‌کس ساخته نباشد.روزهایی که کیفت هوا سالم است و با خوشحالی این خبر را به دیگران می دهیم انگار که محکوم به زندگی در هوای مسموم هستیم و یک روز پاک ما را چنان خوشحال می کند که سر از پا نمی شناسیم.
کد خبر: ۳۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 03 May 2015
کلانشهر بزرگ تهران این روزها حال خوشی ندارد تا جایی که شنیدن خبر سالم بودن کیفیت هوا در یک روز باعث خوشحالی ساکنانش می شود.

نفس های تهران امروز به شماره افتاده است. این همه برج و ساختمان نفس کشیدن را هر روز برای مردم سخت تر می کند.

آلودگی هوا و ترافیک که دیگر جای خودش را دارد.این روزها خبرهای زیادی از تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران به گوش می رسد و دوستداران محیط زیست با خود فکر می کنند آیا تا چند سال دیگر تهران هنوز باغ و کوه و فضای سبز دارد یا به شهری خشن و بدقواره تر و زندانی بزرگ تبدیل شده است؟

برجهای مسکونی و تجاری که در سالهای اخیر با سرعت نور در تهران ساخته شده و تخریبهای علنی و گاها پنهان باغات و فضای سبز شهر را به دنبال داشته، تهران را به شهری پرترافیک و آلوده تبدیل کرده است. موضوعي كه با گذر  از خيابان هاي مهم شهر و اتوبان ها به وضوح قابل رویت است.

در حالی که به گفته کارشناسان تهران دیگر گنجایش ساخت و ساز و شهرسازی را ندارد اما بساز و بفروش ها با گرفتن مجوز، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز و بعضا دور زدن قانون فضای شهر را نابود کرده اند تا جایی که مردم به جای هوای پاک باید گازهای مسموم تنفس کنند.

در همین راستا عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: در حالی برج‌سازان در مناطق یک ، دو و سه در حال ساخت و ساز هستند که اکثر آنها دارای پاسپورت آمریکایی بوده ولی نمی‌توانند در شهرهای آمریکا و یا در شهرهای لندن برج بسازند چرا که در آن کشورها سیستم وجود دارد.

عبدلحسین مختاباد در ادامه با اشاره به ساخت و سازهای متعدد و البته غیرمجاز در برخی از مناطق شهر تهران گفت: در حال حاضر مناطق یک، دو و سه برای افراد خاص و محدودی تبدیل شده است و همین امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این مناطق شده است.

وی ادامه داد: شهر تهران از جمله شهرهایی است که زلزله‌خیز است و همین امر مشکلاتی را برای شهر به وجود خواهد آورد و این در حالی است که 15 درصد از بافت شهر تهران بافت فرسوده محسوب می‌شود و اگر اتفاقی در شهر صورت گیرد در 24 ساعت اولیه آن اتفاق شاهد بحران ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

به گزارش تابناک کارشناسان بارها نسبت به وضعیت تهران و ضررهای غیر قابل جبران این ساخت و سازهای بی حساب و کتاب هشدار داده اند اما به رغم همه اقداماتی که مسئولین در مورد آن وعده می دهند اما هنوز هم این ساخت و سازها به قوت خود باقی است.

تهران با این هوای مسموم خیلی وقت است که دیگر جای زندگی نیست. شهری خشن و بدقواره که در آن اثری از پروانه های رنگارنگ نیست و مردمانش در پیچ و خم زندگی شهری چنان غرق شده اند که گویی بود و نبود درختان هیچ تاثیری بر زندگی آنها ندارد.

در این میان، گران شدن قیمت زمین و ملک در برخی مناطق و بخصوص شمال شهر هم عامل مهمی برای وسوسه شدن مالکان باغهای قدیمی بود تا با ساخت و ساز برج سود میلیاردی بدست آورند.

سالهاست که آسمان تهران گرفته و ما به تنفس هوای آلوده عادت کرده ایم. روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار و اضطرار برسد و کاری هم از دست هیچ‌کس ساخته نباشد.روزهایی که کیفت هوا سالم است و با خوشحالی این خبر را به دیگران می دهیم انگار که محکوم به زندگی در هوای مسموم هستیم و یک روز پاک ما را چنان خوشحال می کند که سر از پا نمی شناسیم.

ساخت‌وسازهای شهری و بخصوص بلندمرتبه‌سازی‌ها در سال‌های اخیر تهدیدی جدی برای فضای سبز شهری بوده و حتی از این بابت آسیب جدی متوجه فضای سبز شهر تهران شده است.

بر اساس آمار موجود در 25 سال گذشته 50 هزار متر مربع از فضای سبز شهر تهران نابود شده است که علت اصلی آن ساخت و ساز بوده است.

به این ترتیب فضاهای سبز و باغات شهر تهران براساس اسنادی که در گزارش طرح جامع شهر تهران نیز آمده از 19 هزار هکتار به 14 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

متاسفانه  60 درصد درآمد شهرداری از محل تغییر کاربری و ساخت‌وساز است که این بزرگ‌ترین تهدید برای درختان شهر و باغ‌ها به شمار می‌رود.

قصه تخریب و نابودی باغات و رشد قارچ گونه برجهای سر به فلک کشیده داستان تازه ای نیست. 

فعالان محیط زیست و کسانی که دلشان برای این شهر می سوزد بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند اما متاسفانه هنوز گوش شنوایی برای شنیدن دردهای تهران پیدا نشده است . 

هوای تهران کیفیت مناسبی ندارد و هر سال عده زیادی جانشان را به همین دلیل از دست می دهند. با این وضعیت معلوم نیست تهران چند سال دیگر بتواند میزبان خوبی برای ساکنانش باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار