تابناک: زندگی عشایر که با ابزار، دام و مرتع اداره می شود حال در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است و تنها راهکار آن نیز تامین آب مورد نیاز است.
کد خبر: ۳۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 04 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مناطق سردسیر و یا معتدل استان اصفهان از جمله مکان هایی است که هرساله عشایر برای ییلاق خود در آن سکونت می کنند.

سمیرم ، شهرضا و فریدن را شاید بتوان پرترددترین نقاط استان برای عشایر دانست.

امسال مانند بسیاری از گروه های جامعه مانند مردم، کشاورزان و صنعت، عشایر نیز با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت سبب شد تا عشایر برای تامین علوفه دامهای خود که بیشترین سرمایه یک خانواده عشایری را تشکیل می دهد با مشکل روبرو باشند.

از سویی دیگر به دلیل حاکم شدن خشکسالی بر استان اصفهان، بیشتر شهرستان های استان نیز با کمبود آب شرب روبرو هستند و این امر به طور طبیعی برای عشایر این مناطق نیز صدق می کند و تامین آب شرب عشایر امسال با چالش مواجه است.

استان اصفهان با دارا بودن حدود 53 هزار خانوار عشایر امسال باید به فکر آبرسانی به این قشر در کنار دیگر گروه ها نیز باشد چراکه علاوه بر عشایر برخی روستاهای استان نیز با مشکل آب شرب مواجه اند و این درحالی است که این مناطق خود سرشار از منابع آبی اند اما طرح های مناسبی برای بهره برداری از آنها اندیشیده نشده است.

زندگی عشایر که با ابزار، دام و مرتع اداره می شود حال در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است و تنها راهکار آن نیز تامین آب مورد نیاز است.

عشایر استان اصفهان خسارت های چندمیلیادری به دلیل از بین رفتن مزارع و دام خود متحمل شده اند و هنوز هم خسارت آنها به طور کامل پرداخت نشده است که امسال با چالش های دیگری حتی برای تامین آب مورد نیاز شرب روبرو هستند.

به هرحال مانند سایر بخش های استان، عشایر نیز ییلاق سختی را در اصفهان پشت سرخواهند گذاشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار