کد خبر: ۳۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 05 May 2015
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در مازندران وجود دارد و در مجموع ۳۰ درصد مساحت بافت شهرها فرسوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سعید ایزدی بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمسیون ماده ۱۰۰ بلای جان بافت تاریخی است.

وی با بیان این که ارزشمند ترین طرح تفصیلی وزارت راه و شهرسازی در ساری اجرا نشده است گفت: چرا تاکنون این طرح اجرا نشده و باید با خاطیان برخورد و به دادگاه فرستاده شوند.

معاون وزیرراه و شهرسازی در این بازدید تصریح کرد: اولویت دولت ساماندهی محلات قدیمی و در ساری و در محله نو آمبار است که استخوان بندی و ساماندهی این محله باید به سرانجام برسد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگر افزود: پروژه هایی که در این محله قرار دارند باقابلیت جذب توریسم و ایجاد مکانهای فرهنگی  و گردشگری باید بهره برداری گردد.

ایزدی با بیان این که این محلات باید به یک قطب گردشگری در ساری تبدیل شود تاکید کرد: برای عملیاتی شدن این طرح ساختمانی در بافت قدیم آمبار نو تدارک و تجهیز شده است تا صاحبان اندیشه، معماران و مهندسان شهر سازی در این محل به گفتمان بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به این که  ساختمان تدارک دیده شده برای گفتمان و پایگاه مشاوره دهنده برای توسعه بافت تاریخی ساری است افزود: این توسعه تنها با دخالت دولت امکان پذیر نیست و سازمانهای دیگر نیز باید پای کار باشند.

ایزدی از سازمانها و تشکلهای مردمی برای توسعه و حمایت از بافتهای قدیمی و سنتی شهرها به عنوان بازوی قوی نام برد و تصریح کرد: در ساری چنین تشکلهای غیر مردمی و کترشناسی برای حمایتاز بافت قدیمی و سنتی وجود ندارد.

ساخت و سازهای جدید برابر حوادث ایمن نیستند


 مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از ایمن نبودن ساخت وسازهای جدید در برابر حوادث و بلایای طبیعی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: فقر خدماتی و زیر ساختی و فرهنگی در ساخت و سازهای جدید بسیار به چشم می خورد.

ایزدی با بیان این که ۲۱ هزار هکتار از شهرها در محدوده بافت ارزشمند تاریخی وجود داردگفت: محدوده کنار این بافتها و گروه دیگر حاشیه نشینها ساکنین شهرها را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به ۱۳۰ هزار هکتار محدوده در اطراف بافتهای تاریخی شهرها ابراز داشت: مردم در این مناطق همراه با فقر فرهنگی، فقدان هویت و عدم ایمنی زندگی می کنند و این مسئله بسیار نگران کننده ای است.

معاون وزیرراه و شهرسازی اعتبار بالای مورد نیاز برای رفع این معضلات و بازسازی بافت فرسوده را از مسائل مورد توجه برشمرد و گفت:برای رفع مسائلی با این گستردگی باید در ابعاد مختلف تلاش کرد.

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شهرسازی در توسعه بافت سنتی تصریح کرد: در تمام این ابعاد باید راهکار ارائه شود و با توجه به توانبالای دستگاهها ستادی برای حل این بحران تشکیل شود.

ایزدی شبکه سازی را به عنوان یک راهکار مناسب بین دستگاههای غیر دولتی و دولتی برشمرد و تاکید کرد: تمام دستگاههای دخیل باید هماهنگ و هم افزا برای پیشرفت این امر در کنار هم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ۱۸ میلیون جمعیت شهری که در بافتهای قدیمی  زندگی می کنند افزود:چگونه می شود بی  تفاوت بود نسبت به بافتی که هم تهدید و هم فرصت است.

معاون وزیرراه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است مناطق قدیمی علاوه بر این که یک تهدید است اما با همه خدماتی که برخوردار هستند یک فرصت برای شهرها محسوب می شوند.

وی اظهار داشت : منابع مختلف دستگاهها در کنار حمایت دولت می تواند تبدیل به یک برنامه قابل قبول و اجرایی شود و با مشارکت بهزیستی، شرکت برق، و سازمان فنی و حرفه ای اقدامات قابل قبولی در این محلات شکل بگیرد.

وی آنچه که بر عهده دولت است را سیاستهای پیشگیری و درمان برشمرد و افزود: تا کنون سیاست پیشگیری برای محدوده های قدیمی وجودنداشته است و اذا باید سیاست درمان پیشی بگیرد.

وجود حاشیه نشینی درشهرها

ایزدی با اشاره به وجود حاشیه نشینی در کنار شهرها خاطرنشان کرد: در طرح توسعه شهری، طرح تفضیلی به ارقام ورود پیدا نکرده است که در این طرح تجهیز و نوسازی شهری صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر این که مدیریت شهرو سرزمین باید دگرگون شود تا از حاشیه نشینی جلوگیری شود متذکر شد: در ساخت و ساز جدید ایا نظارت و ایین نامه ای وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سیاست در حوزه درمان بافت قدیمی را توسعه محلات برشمرد و ابراز داشت: باید در این زمینه سرمایه گذاری شودو از طریق اعطای تسهیلات مردم را توانمند سازی کنیم  تا هم مردم و ساکنین راضی باشند.

افزایش وام نوسازی

وی در بخش دیگر با بیان این که برای اولین باردر سال ۹۴ وام نوسازی از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان افزایش داشت تصریح کرد: ۲۲ بانک عامل مکلف به پرداخت این وامها هستند.

ایزدی تاکید کرد: به پرونده های تخلف دار تسهیلات پرداخت نمی شود و در استانها پرونده ها با چهار شاخص ترمیم بافت تکمیل می شود.

وی از اعطای ۹ هزارو ۲۸۰ فقره اعطای تسهیلات برای بافت فرسوده مازندران خبر دادو افزود: در سال ۹۴ یک هزارو ۸۵۶ مورد تسهیلات ودیعه مسکن در مازندران اجرا می شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از وجود ۶ هزار هکتار بافت ناکار آمد در مازندران خبر داد و افزود : ۴ هزارو ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در مازندران وجود دارد که ۶۴۱ هکتار آن در ساری است و ۳۰ درصد مساحت بافت شهرها فرسوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار