به گزارش تابناک هرمزگان، ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاهها معطل ميشوند، طبق عرف بينالمللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نميشود.
مشاور رسانهای مدیرکل فرودگاه هرمزگان و مدیر ترمینال فرودگاه بندرعباس با اشاره به علت تاخیر پرواز شماره 3977 شرکت هواپیمایی آسمان گفت: علت این تاخیر عدم هماهنگی در خصوص اعتبار سوختگیری بود که موجب تاخیر حدودا 4 ساعت شد.
حسین پاسلار اضافه کرد: با توجه یه اینکه تمامی تاخیر و ساعت پرواز بر عهده شرکتهای هواپیمایی است اما مدیر کل فرودگاه های هرمزگان بر روند کوتا شدن مدت تاخیر پرواز شماره 3977 هواپیمایی آسمان نظارت و تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: تمهدات لازم برای جلوگیری از این گونه مسائل صورت گرفته و به شرکت آسمان نیز تذکر داده شده است تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در این فرودگاه نباشیم.
به گزارش ایسنا، طبق عرف بينالمللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيونهاي بينالمللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.
در واقع شركتهاي هواپيمايي به منظور حفظ وجهه و نام ايرلاين خود و همچنين به منظور رقابت با ديگر شركتها، راهكارهايي براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر ميگيرند كه به لغو يا تأخير پرواز و مدت زمان آن بستگي دارد.