آنچه در نشست گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گذشت:
یکی دیگر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت:در خصوص تسهیلات اعطایی دولت دو دیدگاه وجود دارد یکی از دیدگاه ها سیاسیون و دولتی ها هستند که همه چیز را خوب می بینند و اعلام رضایت می کنند اما دیدگاه دوم مربوط به عامه مردم است که باید این تسهیلات را عملا ببیند که چنین چیزی در سطح عامه وجود ندارد.
کد خبر: ۳۲۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 01 November 2016
عصر امروز نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد ،در ساختمان اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد تا فعالان اقتصادی در بخش خصوصی و مدیران دولتی مرتبط با فعالیت های اقتصادی به رایزنی در خصوص چگونگی پیگیری اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور بپردازند.
در این نشست یکی از بارزترین نکات که تاثیر زیادی بر فضای جلسه داشت موضوع عدم همکاری بانک ها بود به گونه ای که برخی از اعضا ، چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی از عدم همکاری بانک ها گلایه مند بودند.

در ابتدا جبار کیانی با اشاره به گذشتن چند ماه از سفر هیئت دولت به استان گفت: چند ماه از سفر رئیس جمهور به استان می گذرد و بخش خصوصی کماکان پیگیر اجرایی شدن مصوبات این سفر هستند و انتظار دارند این مصوبات هر چه زودتر اجرایی شوند.
گنده گویی در استان زیاد است
یکی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در صحبت هایی از گنده گویی در استان گفت و افزود: در حالی که مشکل ما در استان در خصوص کارهای خرد اقتصادی است به گنده گویی و کارهای بزرگ می پردازیم.
وی افزود: فعالیت های خرد اقتصادی است که ایجاد اشتغال زیاد می کنند نه طرح های بزرگ و سرمایه بر.
این فعال بخش خصوصی گفت: استان های دیگری که توانستند اعتبارت مصوب سفر رئیس جمهور را بگیرند ، آن هایی بودند که در بخش فعالیت های خرد اقدام کرده اند.
کلاف سردرگم فسفات چرام
یکی دیگر از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی با اشاره به موضوع فسفات چرام خطاب به مهندس محنایی گفت:شما به عنوان نماینده دولت با سازمان اقتصادی کوثر مذاکره کردید.این موضوع قرار بود در این مدت تعیین تکلیف شود و با توجه به انتظاراتی که در سطح جامعه ایجاد شده است ، ضروری است که به این موضوع پرداخته شود و نتیجه آن اعلام شود.
اما در میان متولیان اقتصادی در استانداری حرف هایی زده شد که اما و اگرهای آن بیشتر و باعث شد موضوع فسفات چرام به کلافی سردرگم تبدیل شود.
 
از کلاف سردرگم فسفات چرام و گنده گویی در استان تا بانکی هایی که  به بهشت نمی روند! 
محنایی : در این خصوص گفت : ما هم به شدت پی گیر این موضوع هستیم اما آنچه که تا به حال شنیده ایم ، هنوز این طرح به تایید نرسیده و اعلام نظر نهایی نشده است ضمن اینکه موضوع سرمایه گذار قبلی هنوز حل و فصل نهایی نشده است.
لازم به توضیح است پس از پایان جلسه در پی پیگیری های خبرنگار تابناک قرار شد توضیحات مهندس محنایی در این خصوص از طریق این سایت منعکس شود.
بانکی ها به بهشت نمی روند
یکی دیگر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت:در خصوص تسهیلات اعطایی دولت دو دیدگاه وجود دارد یکی از دیدگاه ها سیاسیون و دولتی ها هستند که همه چیز را خوب می بینند و اعلام رضایت می کنند اما دیدگاه دوم مربوط به عامه مردم است که باید این تسهیلات را عملا ببیند که چنین چیزی در سطح عامه وجود ندارد.
 
از کلاف سردرگم فسفات چرام و گنده گویی در استان تا بانکی هایی که  به بهشت نمی روند! 
این فعال اقتصادی گفت: اگر ملاک حضور در کنار حوض کوثر(بهشت)رضایت عوام باشد ، بانک ها باید بدانند که عوام از آن ها راضی نیستند و اگر رفتند اون دنیا باید برگردند و در صندوق های خود را باز کنند تا رضایت عوام را بدست آورند اما با این وضعیت حوض کوثر را نمی بینند.
سفر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به استان 
مدیرکل اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم اجرایی شدن مصوبات سفر دولت به استان تأکید کرد و گفت: 87 طرح اقتصادی و زیربنایی در سفر دولت به استان مشخص شد که این طرح‌ها به بانک‌های عامل معرفی شدند.
سید حسین سهمگین بیان کرد: بانک‌های استان تلاش خود را برای جذب اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌‌های اقتصادی و زیربنای استان انجام دهند تا هر چه سریع‌تر مصوبات اجرایی شوند.
وی از سفر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور سه‌شنبه هفته آینده به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند.
 از کلاف سردرگم فسفات چرام و گنده گویی در استان تا بانکی هایی که  به بهشت نمی روند!
این مسؤول عنوان کرد: معاونت علمی رئیس جمهور در این سفر وضعیت احداث پارک علم و فناوری استان، وضعیت دو پتروشیمی، وضعیت تخصیص آب و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را بررسی و پیگیری می‌کند.
بانک ها به مرکز رفته و مطالبه اعتبار کنند
مدیرکل امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سفر هیأت دولت 57 طرح اقتصادی جدای از طرح‌های زیربنایی مشخص و جهت دریافت تسهیلات به بانک مرکزی ارجاع شد و بانک مرکزی هم طرح‌ها را بانک‌های عامل در استان اعلام کرد اما  مدیران بانک‌ها می‌گویند باید مدیران اجرایی این موضوع را پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: وقتی که طرح‌ها به وسیله بانک مرکزی به بانک‌های عامل ارسال شده مدیران عامل بانک‌های استانی به عنوان بازوان توسعه استان باید به مرکز مراجعه کنند و این اعتبار را مطالبه کنند و اگر بانکی نمی‌تواند این موضوع را پیگیری کند به استانداری اعلام کند.
این مسؤول بیان کرد: اعتبار اختصاص یافته به 57 طرح اقتصادی استان 646 میلیارد تومان و 955 میلیون یورو است و اینکه انتظار داشته باشیم استاندار استان به تنهایی پیگیر جذب این اعتبارات باشد کار اشتباهی است بلکه باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در تعامل با بانک مرکزی تخصیص اعتبارات را پیگیری کنند و اگر جایی هم مشکلی بود اعلام کنند تا سیستم اقتصادی استان پیگیری کند.
وی در خصوص تخصیص اعتبار 140 میلیاردی به عنوان یارانه بخش‌ تولید گفت: دولت به افرادی که اشتغال جدید ایجاد کنند یارانه می‌دهد و این یارانه هم به کسانی که واجد شرایط هستند پرداخته می‌شود.
مدیرکل امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اجرا و پرداخت 140 میلیارد یارانه تولید زمان‌بر است و طبق آخرین اطلاعاتی که دارم قرار بود دیروز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این مبلغ به استان تخصیص داده شود.
سهمگین با بیان اینکه نسبت به اجرای مصوبات سفر دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد مثبت‌نگر باشیم گفت: اجرای شدن مصوبات سفر دولت به استان سه ماه طول می‌کشد و هنوز برای اجرای شدن مصوبات در استان دیر نشده و تا 24 آبان ماه فرصت داریم که مصوبات مورد نظر دولت اجرایی شود.
وی عنوان کرد: هیچ عذری از بانک‌های استان پذیرفته نیست لذا بانک‌ها تلاش کنند در تعامل با بانک مرکزی مجوزهای لازم را اخذ کنند.
صحبت های پایانی و نتیجه نشست
مجید محنایی در بخش پایانی نشست گفت: سفر رئیس جمهور به استان سفر خوبی بود و من به این سفر امیدوارم چراکه اهرم‌های خوبی پشت این سفر بود.
وی تصریح کرد: بعد از سفر همه وعده‌ها و مصوبات را به صورت کتبی پیگیری کردیم و هم‌اکنون هم در معاونت نظارت معاون اول رییس جمهور کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات تشکیل شده است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استاندار استان هم در تهران پیگیری چهار موضوع پیگیری مصوبات سفر،  وضعیت دو پتروشیمی استان، تخصیص آب و احداث پارک علم و فناوری است.
این مسؤول با بیان اینکه به عنوان مجموعه دولت آمادگی داریم که بخش غیر دولتی و اتاق بازرگانی ما را به چالش بکشاند، گفت: مدیران اقتصادی ما باید مصوبات سفر را در تهران پیگیری کنند.
 از کلاف سردرگم فسفات چرام و گنده گویی در استان تا بانکی هایی که  به بهشت نمی روند!
وی بیان کرد: صندوق توسعه از نیازمندی‌های استان است که باید توسط دبیر شورای بانک‌های استان پیگیری و احداث شود.
این مسؤول عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور قرار شد صندوق توسعه بخش کشاورزی در شهرهای باشت، گچساران و کهگیلویه ایجاد شود که جهاد کشاورزی باید پیگیر ایجاد این صندو‌ق باشد.
وی افزود: صندوق توسعه بخش کشاورزی قبلا در شهر یاسوج احداث شده پس نباید ایجاد صندوق در سه شهرستان استان موجب ایجاد تنش در استان شود.
محنایی عنوان کرد: در نشست آینده گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوبات سفر و عملکرد دستگاه‌ها در پیگیری این مصوبات به صورت ریز توسط مدیران ارائه شود.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رایزنی‌ها با هیأت‌های تجاری خارجی گفت: در سال جاری مسؤولان اقتصادی استان با هیأت‌های خارجی از اُمسک روسیه، هیات‌های تجاری کشورهای کره، چین و ژاپن و همچنین سفیر بلغارستان در جمهوری اسلامی در خصوص راه‌های تعامل و ارتباط بیشتر گفت‌وگو کردند که این نشان‌دهنده تحرک رو به جلوی کهگیلویه و بویراحمد در روابط خارجی است.
وی در پایان با اشاره به اینکه صادرات محصولات استان به خارج از کشور نیازمند زمان است، افزود: برخی در استان از رایزنی‌های ما با هیأت‌های خارجی انتقاد می‌کنند که از انتقادهای سازنده در جهت پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد استقبال می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار