با وجود بهره‌مندی از گنجینه‌های تمدنی
اردبیل با وجود بهره‌مندی از گنجینه‌های تمدنی، همچنان نتوانسته بعنوان مرکز فرهنگی شناخته شود.
کد خبر: ۳۲۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 02 November 2016
به گزارش تابناک اردبیل، سید سلمان صفوی رییس مرکز مطالعات اسلامی لندن در نشست تخصصی تاثیر صفویه بر فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی در این باره گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بعنوان سومین اثر فرهنگی و هنری هنوز بصورت کامل ساماندهی نشده و لازم است مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای بازسازی و ساماندهی این مجموعه تاریخی اعتبارات لازم را درخواست کنند.

وی با بیان اینکه اردبیل باید بعنوان مرکز فرهنگی و هنری ایران شناخته شود افزود: اردبیل و شیخ صفی الدین اردبیلی می تواند بعنوان نماد معنویت ایرانی و اسلامی در دنیا معرفی و ایران نامش با اخلاق ،معنویت ،تفاهم ،جوانمردی ،هویت اجتماعی و هنر صفوی متبرک شود. صفوی اضافه کرد: وجود بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بقعه شیخ کلخوران بعنوان گنجینه طلا برای اردبیلی هاست ولی متاسفانه قدر و ارزش این گنجینه چندان شناخته نشده است.

رییس مرکز مطالعات اسلامی لندن از برگزاری سمینار شیخ صفی الدین اردبیلی در لندن خبر داد و گفت: در لندن سمینارهای مختلفی برای معرفی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار و با استقبال خوبی مواجه شده که تاثیر بسزایی در شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی داشته است.

وی با ادعای اینکه شیخ صفی الدین اردبیلی در حوزه مردم شناسی برتر از مولانا است افزود: به دلیل اینکه او توانسته است یک فرهنگ و تمدن ایرانی را گسترش داده و به تمدن سازی برساند حال آنکه مولانا در حوزه فرهنگی نفوذ گسترده داشته اما به تمدن سازی نرسیده است.

رییس مرکز مطالعات اسلامی لندن ، عرفان شیخ صفی الدین اردبیلی را عرفان پویا و اجتماعی دانست و افزود: این عرفان می تواند برای انسان ها و برای روابط بین الملل پاسخگو باشد و البته باید از این تفکر برای ساختن ایرانی بهتر و گسترش روابط بین الملل درس گرفت.

صفوی اضافه کرد: جوهره عرفان شیخ صفی الدین در حوزه اجتماعی فتوت است که بخاطر دستگیری از فقیران و مقابله با ظالمان و مهاجمان خارجی بعنوان شاخص و نماد ممتاز طریقت او که برگرفته از سنت حضرت علی (ع) است مطرح شده که باید توجه بیشتری به این تفکر داشت و برای توسعه آن اهتمام ورزید.

وی با اشاره به نقش صفویه در استقلال سیاسی ایران افزود: جنبش عرفانی شیخ صفی الدین صفوی موفق شد دین ،هنر و سیاست را در هم بیامیزد و یک فرهنگ وتمدن جدید بسازد و آن نحله ای که موفق شد تمدن جدید براساس سابقه اسلامی و ایرانی را بسازد نحله حضرت شیخ صفی بود.

این نشست یکروزه به منظور صفویه شناسی و معرفی ظرفیت های علمی استان اردبیل و همچنین تعامل و تبادل افکار محققان ، پژوهشگران و استادان دانشگاه ها در زمینه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار