مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از ثبت 950 مورد تقاضای سقط جنین قانونی، مرگ 70 نفر بر اثر مصرف قرص برنج و مرگ 368 نفر بر اثر اعتیاد در شش ماه امسال در استان تهران خبر داد.
کد خبر: ۳۲۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 09 November 2016
مسعود قادی پاشا در پنجمین روز از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلای تهران با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی از آخرین آمار و اخبار مربوط به مرگ و میرهای غیرطبیعی در استان تهران طی شش ماه سال 95 سخن گفت.
وی گفت: در شش ماه امسال 950 مورد تقاضای سقط جنین در استان تهران ثبت شده که به طور طبیعی حدود یک سوم این موارد با تایید سه پرشک متخصص مجوز سقط دریافت کرده‌اند و حدود دو سوم دیگر مشمول قانون سقط درمانی نبودند و مجوز قانونی دریافت نکردند.
قادی پاشا افزود: بر اساس قانون تمام مواردی که بارداری برای مادر خطر جانی داشته باشد مثل مادر دچار بیماری شدید قلبی،کلیوی یا سرطان باشد یا نقص ژنتیک شدید در جنین یا ناقص الخلقه بودن جنین که تولد آن موجب عسر و حرج برای مادر باشد از جمله نارسایی مغزی، قلبی یا کلیوی جنین یا سندروم داوم جنین با تشخیص سه پزشک متخصص و تایید سازمان پزشکی قانونی مجوز سقط جنین دریافت می کند.
وی گفت: مسئله مهم در مورد سقط جنین قانونی این است که تشخص نارسایی باید حتما تا قبل از چهارماهگی و طور دقیق 19 هفته و دو روز که زمان ولوج روح است باید انجام شود و حتی اگر یک روز از این تاریخ بگذرد دیگر امکان صدور مجوز سقط قانونی جنین وجود ندارد.
قادی پاشا افزود: به همین علت در مراکز پزشکی قانونی استان تهران کشیک 24 ساعته با حضور متخصص زن ایجاد شده است که حتی در صورت تشخیص در ساعت نیمه شب نیز امکان صدور مجوز سقط قانونی وجود داشته باشد و زمان قانونی از دست نرود.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اضافه کرد: در مورد سقط جنین در هر کشوری قوانینی وجود دارد، به عنوان مثال در کشور کانادا با تمام درخواست های سقط جنین موافقت می‌شود اما در کشور ما بر اساس کارشناسی‌های انجام شده توسط حقوقدانان و استفتائات انجام شده از فقها، قانون سقط جنین در مجلس تصویب شده و مطابق آن عمل می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره موارد مرگ ناشی از مصرف قرص برنج گفت: در شش ماه اول سال 95 در مجموع، شاهد مرگ 70 نفر در استان تهران بر اثر مصرف قرص برنج بودیم که یک نفر کمتر از همین مدت در سال گذشته است و از این تعداد 42 نفر مرد و 27 نفر زن بودند.
قادی پاشا گفت: مصرف قرص برنج قطعا مرگ آور است، ظرف چند ساعت فرد را دچار مشکلات شدید تنفسی می‌کند و از بین می برد. اغلب این قرص‌ها نیز در عطاری‌ها توزیع می‌شود و باید مسئولان مربوطه برای جلوگیری از توزیع این قرص مرگ آور، اقدام کنند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره میزان مرگ ناشی از سوء مصرف مواد اعتیاد آور گفت: در 6ماه امسال 208مورد مرگ ناشی از سوء مصرف طولانی مواد مخدر، 122 مورد مرگ ناشی از مصرف روانگردانها و 38 مورد مرگ ناشی از سوء مصرف الکل در استان تهران ثبت شده است و در مجموع تعداد موارد مرگ ناشی از مواد اعتیاد آور 268 نفر بوده است.
وی همچنین از مرگ 48 نفر بر اثر مسمومیت گاز مونوکسید کربن در استان تهران در 6ماه اول سال 95 خبر داد.
قادی پاشا درباره بیشترین مراجعات مردم به مراکز پزشکی قانونی گفت: بیشترین مراجعات مردم که حدود 70 درصد فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی را در بر می‌گیرد مربوط به پرونده‌های نزاع و تصادفات رانندگی است و بعد از آن پرونده‌های مربوط به تعیین سن، روانپزشکی قانونی، ارش و نقص عضو قرار دارد.
وی ادامه داد: از مجموع 154 هزار و 811 مورد معاینات پزشکی قانونی که در 6ماه اول سال 95 در استان تهران انجام شده است، 45 هزار و 591 مورد مربوط به نزاع، 21 هزار و 393 مورد مربوط به تصادف رانندگی و 30 هزار و 462 مورد مربوط به تعیین ارش و نقص عضو بوده است.
قادی پاشا اضافه کرد: در این مدت همچنین دو هزار و 499 مورد مراجعه به علت شکایت از همسر‌آزاری و دو هزار و 170 مورد حوادث کار در استان تهران ثبت شده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران همچنین از افتتاح مرکز پزشکی قانونی جنوب تهران در خیابان شهید رجایی خبر داد که از این پس خدمات و معاینات مورد نیز ساکنان جنوب تهران را پوشش می دهد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان در مصلای تهران برگزار می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار