در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «نور مشعشع رسول مهربانی»
علیرضا دباغ عبداللهی گفت: وقتی هیچ کس از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر نمی شود حتی در مراسم افتتاحیه برپایی یک نمایشگاه مهم فرهنگی شرکت کند دیگر انتظار همکاری جمعی دستگاههای فرهنگی برای برگزاری برنامه های فاخر در اردبیل به نتیجه نمی رسد.
کد خبر: ۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵ 07 February 2015

در آیین افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی «نور مشعشع رسول مهربانی» که در نگارخانه خطائی برگزار شد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از همکاری نکردن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برپایی این نمایشگاه انتقاد کرد.

به گزارش تابناک اردبیل،علیرضا دباغ عبداللهی گفت: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی این اداره کل نه تنها حاضر نشدند در برپایی این نمایشگاه با ما و انجمن خوشنویسی همکاری کنند بلکه هیچکدام حتی دعوت حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه را هم اجابت نکردند.

وی تصریح کرد: وقتی هیچ کس از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر نمی شود حتی در مراسم افتتاحیه برپایی یک نمایشگاه مهم فرهنگی شرکت کند دیگر انتظار همکاری جمعی دستگاههای فرهنگی برای برگزاری برنامه های فاخر در اردبیل به نتیجه نمی رسد.

دباغ عبداللهی با خاطرنشان کردن اینکه در صورت همکاری دستگاههای ذی ربط برنامه های فرهنگی به نتایج بهتری می رسد ادامه داد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم نقش فعالتری را برای قرابت ونزدیکی گروههای فعال فرهنگی ایفاء کند تا شاهد برگزاری مراسم فاخر و اثرگذار فرهنگی در استان باشیم.

وی در ادامه با محکوم کردن انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز توسط نشریه شارلی ابدو فرانسه گفت: کسانی که با استفاده ابزاری از هنرمندنمایان می خواهند به چهره نورانی پیامبر مکرم اسلام ضربه بزنند بزرگترین خسران دنیوی و اخروی را برای خود می خرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل با قدردانی از خوشنویسانی که آثار هنری خود را در نمایشگاه خوشنویسی «نور مشعشع رسول مهربانی » شرکت داده اند گفت: حرکت هنری ارزشمند از این دست در واقع پاسخی فاخر و درخور تامل هنرمندان مسلمان به دشمنان است.

کریم حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردبیل هم گفت: استفاده ابزاری غربی ها از هنرفاسد نمی تواند خدشه ای به عظمت کبرایی و شخصیت بی بدیل حضرت محمد (ص) وارد کند.

وی با بیان اینکه هر انسانی که شخصیت واقعی پیامبر اسلام را بشناسد دلش از عشق و محبت آن حضرت مالامال می شود گفت: از آنجا که کلمه مهمترین ابزار شناخت و فهم معانی است و کتاب آسمانی مسلمانان نیز معجزه کلمات است در نتیجه هنر خوشنویسی پس از ظهور اسلام شکل گرفت و تعالی یافت.

حاجی زاده با بیان اینکه قبل از ظهور اسلام هنر خوشنویسی وجود نداشت تصریح کرد: این کلمات هستند که معانی در بین انسانها و در طول اعصار انتقال می دهند و بنابراین در تمدن اسلامی خوشنویسی هنری متعالی برای انتقال مفاهیم و زیبایی ها از طریق کلمات است.

وی با بیان اینکه خط کوفی نخستین خط مسلمانان بود گفت: هنرمندان و عرفای ایرانی به تدریج با تکیه بر بیش زیباشناختی تمدن ایرانی به درک متعالی از دین اسلام رسیدند و این درک عرفانی در بستر تاریخ به تدریج با هنر خوشنویسی عجین شد و به گونه ای که خط کوفی به تدریج به هنر خطاطی نرم و لطیف در سبک نستعلیق رسید و درک ایرانیان مسلمان از آیین محمدی در خوشنویسی نستعلیق به زیباترین شکل ممکن متجلی شده است.

اجرای سه قطعه موسیقی فاخر و اصیل ایرانی توسط گروه موسیقی سنتی شیدا از برنامه های جالب توجه این مراسم بود که با استقبال گرم شرکت کنندگان مواجه شد و حال و هوای عرفانی خاصی به این مراسم بخشید.

گروه موسیقی شیدا که از گروههای موفق موسیقی سنتی در اردبیل است ، با سرپرستی بختیار رنجبر نوازنده معروف نی و با آواز سید حسن مرتضوی در این آیین سه قطعه موسیقی با عناوین رسول رحمت ، وصف دلدار و ایران سرای امید را به صورت زنده اجرا کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار