از انواع غذاها و نان های محلی و سنتی و دمنوش های گیاهی گرفته تا صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط با حوزه خوراک را می توان در باغ ملی شیراز دید. خوراک هایی که هریک دارای ویژگی ها و داستان های متفاوتی است و در قالب یک جشنواره خوشمزه یکجا وجود دارد.
کد خبر: ۳۴۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 19 December 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:اين روزها باغ ملي شيراز ميزبان جشنواره خوراك هاي سنتي فارس است؛ جشنوارهاي كه در قالب 60 غرفه تخصصي، انواع خوراك ها، نان ها، دمنوش ها و غذاهاي گرم و سرد سنتي همچنين هنرهاي بومي و صنايع دستي مرتبط با حوزه خوراك معرفي مي شود و تا 30 آذرماه نيز ادامه دارد.
در اين جشنواره بيش از 200 نوع خوراك و غذاهاي سنتي عرضه مي شود؛ از آش گوجه و كلم پلو و دوپيازه شيرازي ها گرفته تا آش كارده كازرون و نان زردك و كماج استهبان و كباب كنجه و مسقطي لاري ها تا آبگوشت هكال و قراپونه اقليدي ها را مي توان در اين جشنواره ديد و مزه كرد.
اما در اين ميان صنايع دستي مرتبط با صنعت غذا و خوراك نيز وجود دارد كه شايد كمتر كسي به آن توجه كند، چرا كه آنقدر تنوع غذايي در جشنواره ديده مي شود كه اين صنايع دست ساز گاهي به فراموشي سپرده مي شود.
يكي از اين محصولات مرتبط، انواع ظروف سفالي، چيني و مسي همچنين آسك ها و تنورها و هاون هاست. محصولاتي كه زماني نه چندان دور كاربري داشته و هم اينك جايشان را به وسايل مدرن و كارخانه اي داده است و چنانچه اين محصولات در نمايشگاه ها و جشنواره هايي از اين دست معرفي نشود از يادها و خاطره ها نيز مي رود.
در يكي از غرفه هاي جشنواره خوراك هاي سنتي فارس، برخي از اين محصولات ديده مي شود به طوري كه با ورود به اين غرفه مي توان انواع ظروف سفالي، كوزه هاي بزرگ (كلوك)، هاون هاي سنگي و آسياب هاي دستي را ديد و آن طور كه اسدا... بركت، هنرمند سفالگر استهباني به خبرنگار ما مي گويد؛ اين محصولات دست ساز است و قدمت بسياري دارد.
وي به وجود آسك سنگي قديمي در اين غرفه اشاره مي كند و مي گويد: اين آسك سنگي 800 سال قدمت دارد و كاربري آن آردكردن گندم بوده است.
بركت ادامه ميدهد: با اينكه ديگر كسي از اين وسايل قديمي استفاده نمي كند اما ضروري است نسل جوان با اين محصولات آشنا شوند، هرچند كه برخي از آنها به اشيا و اقلام
موزه اي بدل شده است.
اين هنرمند سفالگر استهباني بر ضرورت معرفي اين محصولات تاكيد مي كند و مي افزايد: چنانچه نمايشگاهي از صنايع دستي مرتبط با خوراك نيز برپا شود بسياري از محصولات دست ساز هنرمندان به درستي معرفي خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار