مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:
کرمانشاه- مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز مایه کوبی رایگان ۳ میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در استان کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 24 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از مهر، دکتر نادر پرور امروز شنبه در جمع خبرنگاران از  اجرای فاز سوم واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.

وی با بیان اینکه در این مرحله تمامی جمعیت دام سبک استان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی می شوند، اظهار داشت: بالغ بر ۳ میلیون راس دام سبک به شکل رایگان و با استفاده توان بخش خصوصی و دولتی واکسینه خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیردار حیوانات زوجسم اهلی و وحشی عنوان کرد و افزود: این بیماری در ایران بومی بوده و مهمترین بیماری دامی محسوب می شود که در اسامی محلی به طبقه، شلگه و... معروف است.

به گفته این مقام مسئول، بیماری تب برفکی یک بیماری فوق العاده مسری بوده و سرعت انتشار آن در واحدهای پرتراکم و حساس (واکسینه نشده و دارای ایمنی پایین) بسیار بالاست.

 وی خاطرنشان کرد: این ویروس دارای ۷ سروتیپ SAT ۳، SAT ۲، SAT ۱ ، C ،  ۱ Asia ، A و O است که سه سروتیپ  ۱ Asia ،o و A در کشور و  همچنین در منطقه در گردش است.

دکتر پرور در خصوص علائم این بیماری نیز گفت: این بیماری با تب بالا، آبریزش دهان و بینی شروع شده و سپس تاول هایی در دهان، تاج سم و نوک سرپستانک ها ظاهر می شود و همچنین لنگش، بی اشتهایی و کاهش تولید از دیگر علائم این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری در دام های جوان(گوساله، بره و بزغاله) به صورت ناگهانی باعث تلفات می شود، واکسیناسیون،  رعایت بیوسکورینی و اصول بهداشتی در دامداری، جلوگیری از ترددهای غیرضرور افراد و وسایل نقلیه به دامداری و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای حمل و نقل انتقال دام را از راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به رایگان بودن واکسن و واکسیناسیون آن تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با صرف هزینه های بالا اقدام به پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی نموده است و به همین منظور از   دامداران درخواست کرده که همکاری لازم را با اکیپ های اعزامی دامپزشکی جهت واکسیناسیون داشته باشند و حتی المقدور از جابه جایی دام طی مدت اجرای فاز خودداری کنند.

دکتر پرور، پل ارتباطی اداره کل دامپزشکی را با دامداران تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اعلام کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار