مدیرعامل آبفای مشهد گفت: در حال حاضر، ۵۸ درصد جمعیت مشهد تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.
کد خبر: ۳۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ 18 May 2015
علیرضا طباطبایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: ‌درصد جمعیت تحت پوشش آب در سطح استان 99.9 درصد است که این میزان در بخش فاضلاب به 58 درصد می‌رسد این در حالی است که از میزان ظرفیت تصفیه خانه‌های جدید، 163 هزار متر مکعب در دست احداث و 140 هزار متر مکعب در حال ارتقا است.

مدیرعامل آب‌ و‌ فاضلاب مشهد با اشاره به میزان کمبود آب در شرایط متغیر آبگیری از سد دوستی در سال 94 گفت: در زمانی که مشهد دچار بحران است میزان کمبود آب به 46 درصد رسیده‌ و این میزان در زمان جیره‌بندی به 32 درصد کمبود آب می‌رسد این در شرایطی است که در حال حاضر این میزان به 24 درصد رسیده و با ورود آب از سد دوستی این شرایط تعدیل پیدا می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به محدودیت‌های ورودی از سد دوستی، میزان استفاده از آب سطحی به 42 درصد و منابع آب زیرزمینی به 58 درصد رسید.

طباطبایی مدیریت در تامین، توزیع و مصرف آب را سه حوزه عملیاتی خود در این شرکت دانست و گفت: با توجه به افزایش جمعیت و تغییر شرایط اقلیمی نیازمند به تامین آب بیشتر هستیم و بایستی مصرف را کاهش دهیم و مدیریت تقاضا را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی مدیریت تقاضای آب را راه برون رفت از بحران آب دانست و اظهار داشت: فرهنگ، تبلیغات و تعرفه‌های قانونی و فنی عوامل اثرگذار بر پیشبرد مدیریت تقاضا است. در صورت انجام کار فرهنگی مردم از اسراف به سمت مدیریت استفاده می‌روند.

مدیر‌عامل شرکت آب‌ و‌ فاضلاب مشهد گفت: ایجاد ستاد تامین و توزیع آب شرب شهر مشهد در استانداری با هدف برنامه‌ریزی به جهت عبور از شرایط بحرانی به وجود آمد و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در سال 93 صورت گرفت پروژه‌‍‌های زیادی با همکاری شرکت آب‌ و‌ فاضلاب و شرکت سهامی آب منطقه‌‌ای ایجاد شد که سبب جهت‌گیری برای جلوگیری از بحران آب در سال 94 شد.

وی افزایش دما در تابستان امسال را نسبت به سال گذشته بیشتر ارزیابی کرد و افزود: با توجه به تحویل‌گیری چندین روستا و اضافه شدن آن‌ها به مشهد مقدس اگر کار فرهنگی فراگیر در میان آحاد مردم نسبت به صرفه جویی آب صورت نگیرد، احتمال مواجهه با مشکلات وجود دارد.

طباطبایی تنوع کیفیت منابع آبی در مشهد مقدس را زیاد دانست و گفت: وجود سد طرق، سد کارده، سد دوستی، 400 حلقه چاه، قنوات و چشمه‌ها داری کیفیت متفاوتی هستند اما با وجود آزمایشگاه مجهز در این شرکت مراقبت ویژه نسبت به کیفیت صورت می‌پذیرد و مطلوبیت میکروبی را 100 درصد می‌رساند.

وی عنوان کرد: کلر موجود در آب املاح آن را می‌گیرد و تضمین کننده سلامت آب است این در شرایطی است که استفاده از دستگاه‌های تصفیه کلر آب را به صفر می‌رساند و اجازه آلودگی به آب را پس از تصفیه فراهم می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب‌ و‌ فاضلاب مشهد در مورد بالا آمدگی آب در مناطق مرکزی شهر گفت: هر دو سال یک بار به علت نشت شبکه‌های آب در شهر مشهد مقدس، کل شبکه را نشت‌یابی می‌کنیم که این عمل برای مراکز مرکزی شهر هر دوبار در سال صورت می‌گیرد ولی با توجه به ساخت‌و‌ساز‌هایی که در اعماق زمین صورت می‌گیرد، روند بالاآمدگی آب را شدت می‌دهند.

طباطبایی میزان تولید آب در شهر مشهد مقدس را 220 میلیون متر مکعب دانست و افزود: از این میزان 21 درصد آب درون درآمد این شهر بوده در حالی که این میزان در متوسط کشوری 25 درصد است و میزان هدر رفت آب در این شهر به 19.7 درصد رسیده که 8.2 درصد آن هدر رفت واقعی است.

وی از گسترش 58 درصدی شبکه فاضلاب در مشهد خبر داد و گفت: از 3050 کیلومتر شبکه فاضلابی در شهر مقدس مشهد تنها 600 کیلومتر باقی مانده این در حالی است که بنا داریم هر ساله 150 تا 200 کیلومتر از این شبکه را در دست اقدام قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار