مهدی حاجتی روز دوشنبه در جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر سوادآموزی گیلان اظهار کرد : از سال اینده کسانی که بخواهند گواهی نامه دریافت یا پروانه صنفی اخذ یا تمدید کنند باید سواد داشته باشند
کد خبر: ۳۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 19 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ،  مهدی حاجتی روز دوشنبه در جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر سوادآموزی گیلان اظهار کرد : از سال اینده کسانی که بخواهند گواهی نامه دریافت یا پروانه صنفی اخذ یا تمدید کنند باید سواد داشته باشند.

وی یاداور شد: نهضت سواداموزی بعد از یک دوره مغفول مانده سال قبل با مسئولیت معاونت رییس جمهوری تشکیل جلسه داد و منتج به مصوبه هیات دولت شد.

حاجتی خاطرنشان کرد : خروجی این جلسه مصوبه هیات دولت مبنی این بود که از سیاست های تشویق و تنبیه برای بی سوادان استفاده کنیم .

وی خاطرنشان کرد : حتی مستمری بگیران کمیته امداد باید سواد داشته باشند و خود دستگاه ها باید راسا اقدام کنند .

وی یاداور شد: بالغ بر 80 هزار بی سواد 10 تا 49 سال در استان داشتیم که الان به 37 هزار نفر رسیده است .

به گفته وی یک سوم بی سوادان در شهرها و دو سوم در روستاها و غالبا مناطق عشایرنشین زندگی می کنند.

حاجتی با بیان این که یکی از مهمترین مباحث جامعه فراگیر کردن آموزش و سوادآموزی است، تاکید کرد : همه کسانی که از منافع توسعه فرهنگی سود می برند، باید به میزان انتفاع در سواداموزی نیز مشارکت داشته باشند.

وی افزود: دستگاه ها می توانند در ایجاد سیاست های تشویقی و تنبیهی برای بی سوادان همکار و یاور اموزش و پرورش باشند.

حاجتی متذکر شد: باید از ظرفیت های برون سازمانی نهادهای غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد برای سواداموزی استفاده کنیم .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: برای رفع معضل بی سوادی باید آسیب شناسی داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف سواداموزی را بررسی کرده و با آینده نگری برنامه هایمان را پیش ببریم .

وی با اذعان به این که اکنون برای فراخوان به سواداموزی با شرایط سخت تری مواجهیم افزود: دستگاه های دولتی و غیردولتی باید در رفع بی سوادی کمک کنند .

حاجتی خاطرنشان کرد : گیلان استان اگاهی و دانایی است و با داشتن ظرفیتهای خوب می تواند با تزریق مبانی فکری به دستگاه اموزش و پرورش کمک کند .

وی یاداور شد: برای انسداد بی سوادی، یک هزار و 800 بازمانده از تحصیل شناسایی و یک هزار و 300 نفر جذب شدند .

وی طرح سواد اموزی گروه سنی 10 تا 20 سال را از جمله طرح های خاص امسال عنوان و تصریح کرد: این طرح با هدف آموزش یک هزار و 43 نفر از افراد غیرمحصل این گروه سنی تا سطح دوره سواد اموزی به مرحله جرا در خواهد امد.

حاجتی با اشاره به طرح باسواد نمودن اولیای بی سواد دانش اموزان در مدارس بعنوان یکی دیگر از طرح های خاص سواد اموزی افزود: مدیران مدارس پس از دریافت اطلاعات اسمی اولیاء بی سواد دانش افراد آموزش پذیر را طبق برنامه تحت آموزش قرار خواهند داد .

وی ، آمار سال گذشته سواد اموزی گیلان را هشت هزار و 774 مورد شامل چهار هزار و 38 دوره سواد اموزی ، سه هزار و 335 دوره انتقال و یک هزار و 401 تحکیم سواد عنوان کرد .

وی خاطرنشان کرد: برای سال 94 سواد آموزی 11 هزار شامل شش هزار نفرسواداموزی ، دو هزار و 500 انتقال و دو هزار و 500 تحکیم سواد هدف گذاری شده است .

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان تاکید کرد : ریشه کنی بی سوادی تا پایان برنامه پنجم نیاز به عزم ملی دارد.

همایش شوراهای پشتیبانی سوادآموزی و تجلیل از دستگاه های برتر سواد آموزی گیلان با حضور رییس سازمان نهضت سوادآموزی در انزلی برگزار شد و در این جشنواره، از کتاب سوادآموزی برای کشاورزان رونمایی و از طلیعه بابایی سوادآموز توانای استان و نیز 22 دستگاه برتر در امر سوادآموزی تجلیل شد.

از بین دو میلیون 307 هزار و 732 نفر جمعیت شش سال به بالا در گیلان، یک میلیون و 945 هزار و 146 نفر باسواد و از یک میلیون و 640 هزار و 835 نفر جمعیت 10 تا 49 سال، یک میلیون و 558 هزار و 955 نفر را افراد با سواد تشکیل می دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار