رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: با وجود همه مزیت ها و پیوند های راهبردی سیاسی و اجتماعی دو ملت ایران و عراق ، بازار این کشور همسایه در اختیار رقبای منطقه ای قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 25 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛ مهدی نجات نیا روز چهارشنبه درایلام در حاشیه همایش کاربردی بازار عراق و فرصت های سرمایه گذاری استان واسط عراق اظهار کرد: خلا ناشی از حضور کمرنگ و تردید تاجران و تولید کنندگان ایرانی فرصت مناسبی برای رقبای منطقه ای چون چین و ترکیه فراهم کرده است.
 
همایش کاربردی بازار عراق و فرصت های سرمایه گذاری دراستان واسط عراق روز چهارشنبه با حضور فعالان اقتصادی استان های ایلام و واسط عراق و مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت در هتل زاگرس ایلام برگزار می شد.
 
وی خاطر نشان کرد: یک هزار و 450 کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق به خصوص اینکه جدار مرز ایران اصلی ترین مراکز تمرکز جمعیتی عراق هستند درکنار و پیوندهای تاریخی فرهنگی و اجتماعی فضا را برای رونق ارتباط تجاری دو کشور ایران و عراق در بهترین حالت ان مهیا کرده است.
 
وی بی اطلاعی و ترس تولید کنندگان و تجار ایرانی را یکی از دلایل مهم کمرنگ بودن حضورشان در بازار عراق اعلام کرد و افزود: با توجه به تردد روزانه چند هزار زائر ایرانی، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و تولید کنندگان و تجار ما باید بازار عراق را رصد کرده و در رفع نیازهای آن حضور مستقیم داشته باشند.
 
کارشناس عراق در سازمان توسعه و تجارت ایران، گران بودن برخی کالاهای صادراتی ایران را از دیگر دلایل عدم حضور در بازار عراق دانست و تاکید کرد: دلیل اصلی این کار با واسطه رد و بدل شدن کالاها در هر 2 کشور است به طوری که در مواردی این واسطه ها تا بیش از 25 مورد است.
 
وی یادآور شد: عراق این فرصت را داده که هر کشوری که می خواهد به طور مستقیم در آنجا انبار ایجاد کند و در بازار عمده فروش حضور داشته باشد برای اینکه کالاها مستقیم و بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان عراقی قرار گیرد.
 
نجات نیا گفت: بعد از کشورهای چین و ترکیه، ایران سومین جایگاه را در بخش صادرات به کشور عراق دارد در حالیکه کشوری مانند ترکیه از عدم حضور پررنگ ایران نهایت استفاده را برده و بیشترین حجم کالای صادراتی را به این کشور دارد.
 
وی اضافه کرد: دلیل اصلی حضور کمرنگ تجار ما در بازار عراق اینکه تولیدکنندگان ایرانی و کارخانه های کلان ما مستقیم وارد بازار صادرات نمی شوند بلکه انجام این کار را به واسطه ها واگذار می کنند که باعث افزایش قیمت تمام شده در نتیجه تمایل کم عراقی ها به خرید کالای ایرانی می شود.
 
رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق سهم کنونی صادرات کالاهای ایرانی به عراق را ناچیز دانست و یادآور شد: با توجه به کاهش قیمت نفت و اینکه حدود دو سوم درآمد نفت این کشور صرف هزینه های جنگ می شود به تبع آن سهم صادرات این کشور نیز کمتر شده اما از همین میزان اندک صادرات (حدود 40 میلیارد دلار) سهم ایران خیلی کم است در حالیکه می تواند حداقل 20 میلیارد دلار باشد.
 
نجات نیا مهمترین راهکار برای افزایش صادرات کالا به عراق را لغو رواید تجاری، برداشته شدن گواهی بازرسی، تبلیغات گروه کالاهای ایرانی برای شناسایی بهتر و کاهش تعرفه گمرگی اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه آنچه در ایران تولید می شود مورد نیاز عراق است، گفت: ایران باید به عنوان کشور همسایه و برادر از این فرصت استفاده کند.
 
هم اکنون روزانه محموله صادراتی بیش از 600 دستگاه کامیون و تریلر از مرز مهران به عراق صادر می شود که بخش عمده آن را سیمان، مصالح ساختمانی، میوه و تره بار تشکیل می دهد.
 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام می گوید: در 10 ماه سپری شده از سال جاری، یک میلیارد و 941 میلیون و 775 هزار و 774 دلار کالا از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.
 
جمیل شوهانی عمده ترین اقلام صادراتی در این مدت را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، کشاورزی، پلاستیکی، خوردو، قطعات خودرو، مواد پتروشیمی اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان کالای صادراتی سیمان و محصولات کشاورزی است.
 
به گزارش ایرنا، همایش یک روز توانمندی های صنعت استان ایلام در کشور عراق، استان واسط، شهر کوت روز چهارشنبه با همکاری اتاق بازرگانی شهر کوت عراق و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام برگزار شد./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار