موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما در مقابل این همه انتقادی که تنها در سالجاری به عملکرد سازمان برنامه و بودجه وارد بود در نشست خبری خود به دفاع از این سازمان پرداخت و خود را سپر انتقادات از آن کرد. خادمی برنامه و بودجه استان را مجموعه ای پویا، پرکار و با نشاط دانست.
کد خبر: ۳۷۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 05 February 2017
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بالاخره با رسانه ها نشست خبری برگزار کرد، نشستی که در بخشی از آن موسی خادمی خود را سپر انتقادات از سازمان برنامه و بودجه استان قرار داد و از عملکرد این سازمان به جد دفاع کرد. سازمانی که در این سالها موجی از انتقادات از نحوه توزیع بودجه و سهم هر شهرستان تا سهم داشتن در استخدام های فله ای را با خود به همراه داشته است.
حسن نوروزی در حالی معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد شد که افکار عمومی و رسانه ها از توزیع معاونت های استانداری بین نمایندگان خبر دادند، معاونت عمرانی به پژمان نیک اقبالی از دنا رسیده بود تا دو معاونت مهم استانداری سهم دو حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا و گچساران و باشت باشد. نوروزی را از همان ابتدا به تاجگردون و قدرت وی منتسب می کردند و این البته هم نقطه حسن برای نوروزی بود که بعدتر بتواند پا جای پای نماینده‌اش بگذارد و ریاست سازمان برنامه و بودجه استان را اختیار کنند و هم نقطه ضعف که در موجی از انتقادات که از عدم نگاه مساوی بین شهرستان ها در توزیع اعتبارات ناشی می شد.
در احیای سازمان برنامه و بودجه که دولت سابق آن را منحل و وظایفش را به حوزه معاونت برنامه ریزی استاندار محول کرده بود، نوروزی که دیگر همچون نوبختی بود برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد سکان سازمان را در دست گرفت و اینبار در حوزه بودجه ای استان اختیارات بیشتری به دست آورد.
نوروزی جوان به لطف حمایت های موسی خادمی استاندار و تاجگردون، نماینده گچساران و باشت قدرتی به دست آورد که یکی از منتسبانش در فرهنگ و ارشاد گچساران به مدیریت می رسد و دیگری در اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان دنا و این قدرت گیری وی در جریان انتخابات و در حالی که قدرت های رقیب سهم هر نماینده از مدیریت ها را مشخص می کردند، با روشن شدن نقش نمایندگان و پشتوانه های نوروزی بیشتر و بیشتر شد.
قدرت نوروزی بدانجا می رسد که وقتی در مقابل سوال خبرنگاران در زمینه استخدام فله ای و خارج از عدالت قرار می گیرد به مانند دیگر مدیران کل آن را تکذیب نمی کند و بر گردن شرکت های مناقصه ای خدماتی و تامین نیرو نمی اندازد، بلکه سینه سپر می کند و می گوید، استخدام کردم! جالبتر اینکه نوروزی در در ادامه پاسخ به همین سوال می گوید از کسانی که استخدام کرده، خودش مصاحبه گرفته است و این یعنی خودم استخدام کردم!
عملکرد نوروزی اما چندان در رسانه ها مناقشه ایجاد نمی کرد و بیشتر خود مدیران دولتی و بویژه فرمانداران منتقد توزیع اعتبارات شهرستان ها و ادارات کل بودند، اما اغلب با حمایت های دو طرفه استاندار و تاجگردون این انتقادات دولتی ها به جایی نمی رسید.

انتقاد از برنامه و بودجه توسط مدیران دولت
هرچند استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دفاع از نوروزی، منتقدان را متهم به بی منطقی می کند اما اغلب منتقدان عملکرد سازمان برنامه و بودجه استان خود مدیران دولتی هستند. به عنوان مثال در نشستی که شهریورماه سالجاری تحت عنوان کمیته برنامه ریزی بویراحمد با حضور نماینده بویراحمد و دنا و رییس سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی، نوروزی را در زمینه توزیع اعتبارات به باد انتقاد گرفتند.
مدیرکل میراث فرهنگی ضمن انتقاد از بودجه اختصاص یافته در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید: فشارهای زیادی بر این دستگاه است که چرا زیر ساخت های گردشگری را افزایش نمی دهید؛ با کدام پول و اعتبار باید این کار را کرد.
محمود باقری از سهم شهرستان بویراحمد از اعتبارات صنایع دستی انتقاد می کند و می افزاید: اعتبارات این دستگاه در شهرستان بویراحمد که یکی از قطب های گردشگری استان به شمار می رود در حوزه صنایع دستی از محل دو درصد نفت، ماده ۱۸۰ و همچنین اعتبارات عمرانی استانی ۵۹ میلیون تومان است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد دیگر منتقد بودجه ای و سهم اداره خود از اعتبارات بود که از عملکرد مدیران استانی با جمله «با این اعتبار کاری نمی توان کرد» انتقاد کرد. مدیر کل امور عشایر هم جمله کاری نمی توان برای عشایر بویراحمد کرد را بیان کرد و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی هم در همین نشست از اعتبار حوزه خود انتقاد کرد و باز جمله کاری نمی توان کرد را به کار برد.
فرماندار بویراحمد هم پرداخت حقوق کارکنان قراردادی از محل عمرانی را ظلم به شهرستان بویراحمد خواند و از سازمان برنامه و بودجه می خواهد در این زمینه چاره اندیشی کند. محمد کاظم نظری در همان جلسه از رییس سازمان برنامه و بودجه می خواهد که مهاجر پذیر بودن شهرستان بویراحمد در توزیع اعتبارات مد نظر باشد. نظری با گذشت پس از حدود ۵ ماه از آن جلسه اینبار برای در نظر گرفته شدن سهم مهاجرپذیری شهرستان بویراحمد دست به دامان استاندار می شود و می خواهد که سهم بویراحمد به نسبت تراکم ۴۲ درصدی این شهرستان نسبت به کل استان لحاظ شود.

بویراحمد و کهگیلویه منتقدان اصلی توزیع اعتبارات
پس از بویراحمد نوبت شهرستان کهگیلویه رسید که نسبت به توزیع اعتبارات واکنش نشان دهد. در واقع این دو شهرستان از منتقدان اصلی توزیع بودجه بودند. عدل هاشمی پور در همان شهریورماه تندتر از بویراحمدی از توزیع اعتبارات استان انتقاد کرد. نماینده کهگیلویه بزرگ حتی خواستار تعطیلی کمیته برنامه ریزی شهرستان شد. هاشمی پور گفت: مدیریت برنامه ریزی استان شیوه خوبی در توزیع اعتبارات به کار نبردند و اگر الان کوتاه بیاییم و روی اعداد و ارقام صحه بگذاریم و امضا کنیم یعنی همه چیز را پذیرفته ایم. به دلیل بی عدالتی و ابهاماتی که وجود دارد کمیته برنامه ریزی نباید شکل می گرفت و حالا که تشکیل شده است، فرماندار به عنوان رییس می تواند هر تصمیمی بگیرد اما من به عنوان نماینده نمی پذیرم.
وی با بیان اینکه در نشستی با حضور استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه استان موضوع را شفاف سازی می کنم، می افزاید: از همان ابتدا روی شاخص هایی که توسط سازمان برنامه و بودجه استان و تصمیم هایی که درباره اعتبارات داشتند، اعتراض داشتم.
نماینده کهگیلویه بزرگ هرچند که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد اما بعدتر مسرور از اجرایی شدن پتروشیمی دهدشت شد و در زمینه شفاف سازی موضوع به وعده اش عمل نکرد و حتی معلوم نیست که جلسه مذکور با حضور استاندار و نوروزی برگزار شد یا نه اما شهرستان کهگیلویه همواره از توزیع اعتبارات انتقاد کرده است.
نماینده بویراحمد و دنا هم منتقد توزیع اعتبارات بود و اعتقاد داشت که در توزیع اعتبارات جمعیت شهر یاسوج به درستی لحاظ نشده است. زارعی تابستان امسال خواستار تجدید نظر در توزیع اعتبارات می شود و می گوید: اگر قرار است بر اساس آمارهای گذشته عمل شود، اتفاقات دیگری را شاهد خواهیم بود.
وی خواستار تصمیم گیری در زمینه اعتبارات بر اساس عدالت می شود و می افزاید: عدالت حکم می کند براساس واقعیت در خصوص توزیع اعتبارات تصمیم گیری شود.
فرماندار کهگیلویه نیز دیگر مدیر در سطح شهرستانی است که جدی تر از فرماندار بویراحمد از توزیع اعتبارات و عملکرد سازمان برنامه و بودجه انتقاد می کند و می گوید: اختلاف فاحش در آمارها باعث می شود که کهگیلویه در توزیع اعتبارات آسیب ببیند.
پوزش حتی از لزوم بازنگری در بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به شهرستان کهگیلویه نیز خبر می دهد و آن را منوط به بررسی اعتراض ها می کند، بازنگری ای که تاکنون خبری در زمینه تحقق آن اعلام نشده است.

مدیران بی منطق استان!
موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما در مقابل این همه انتقادی که تنها در سالجاری به عملکرد سازمان برنامه و بودجه وارد بود در نشست خبری خود به دفاع از این سازمان پرداخت و خود را سپر انتقادات از آن کرد. خادمی برنامه و بودجه استان را مجموعه ای پویا، پرکار و با نشاط دانست.
خادمی، با ابراز رضایت از عملکرد سازمان برنامه و بودجه نارضایتی برخی از مدیران از توزیع اعتبارات را طبیعی خواند و انتقاد از نوروزی را هم به علت عدم تحقق خواسته های مدیران دانست و البته به تندی از انتقادات منتقدان عملکرد سازمان برنامه و بودجه استان که برخی از آنها در این گزارش ذکر شد، استقبال کرد و آنها را متهم به بی منطقی در این انتقاد کرد.

منبع: مـاردین مهاجران/ امید مردم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار