تابناک: موضوعی که اکنون جای ابهام دارد این است که آیا اگر پساب هم تصفیه شود براساس قانونی میتواند به تالاب گاوخونی اختصاص یابد یا این پساب سهم صنعت در اصفهان خواهد شد؟.
کد خبر: ۴۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 30 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، همپا با بحث خشک شدن زاینده رود یکی از مباحثی که همواره از سوی مسئولان مرتب تکرار شده است احیای تالاب گاوخونی بوده است.
تالابی که عمر خشک شدنش به اندازه عمر خداحافظی جریان دائمی زنده رود به اصفهان رسیده است.
تالابی که قراربود حافظ محیط زیست اصفهان باشد خود به تهدیدی برای محیط زیست و کانونی برای ایجاد و انتشار ریزگردها به سوی اصفهان تبدیل شده است.
پس از برگزاری جلسات متعدد از حدود دو سال پیش در این مورد در مدیریت ستاد بحران استان با عنوان " احیای تالاب" در نهایت این جلسات با این خروجی که تنها راهکار احیای گاوخونی اختصاص پساب تصفیه شده است، دستگاه های اجرایی را موظف به ساماندهی وضعیت گاوخونی کرد.
دستگاه های مانند شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب استان، اداره محیط زیست استان، در این جلسات حضور داشتند و قرار شد از این پساب برای مرطوب نگه داشتن بستر تالاب استفاده شود.

طرحی که هنوز بعد از گذشت دو سال در حد همان طرح باقی مانده است و آبی دست گاوخونی را نگرفته است.
در حالیکه اداره محیط زیست استان هم بر احیای تالاب تاکید دارد اما اقدامات عملی و جدی برای تصفیه پساب فاضلاب تاکنون انجام نشده است و هرچه بوده در حد همان حرف و جلسه بوده است.
حال جدا از این بحث که این تصمیم چه زمانی عملیاتی می شود، موضوعی که اکنون جای ابهام دارد این است که آیا اگر پساب هم تصفیه شود براساس قانونی می تواند به تالاب گاوخونی اختصاص یابد یا این پساب سهم صنعت در اصفهان خواهد شد؟.
این ابهام از آنجائی نشئت گرفت که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پساب تصفیه شده را تنها مختص صنعت دانست.
این پاسخ مجتبی قبادیان در واکنش به صحبت های اسفندیار امینی مدیرکانون خبرگان کشاورزی اصفهان بود که خواستار تصفیه کامل پساب و اختصاص آن به کشاورزان شرق اصفهان شده بود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به این درخواست امینی گفته است که اگر پساب فاضلاب هم تصفیه شود به بخش کشاورزی اختصاص نمی یابد و سهم صنعت خواهد شد.
صحبتی که با حرف های دو روز پیش وزیر نیرو قوت گرفت.
حمیدچیت چیان، در مورد اختصاص آب به بخش صنعت اصفهان گفته است که تصمیم داریم دیگر از آبهای زیرزمینی و سطحی برای آب مورد نیاز صنعت در این استان استفاده نکنیم و صنعت باید از پساب تصفیه شده برای تامین نیاز خود استفاده کند.
وزیر نیرو تاکید کرده است که بخش صنعت در استان اصفهان باید پساب را تصفیه کرده و از آن استفاده نماید.
این حرفهای چیت چیان و قبادیان در حالی است که هم استاندار و هم مدیرکل محیط زیست استان بر استفاده پساب برای احیای گاوخونی تاکید دارند اما در حرفهای وزیر نیرو خبری از اختصاص پساب به گاوخونی تاکنون مطرح نشده است.
در سفر هفته گذشته معصومه ابتکار به اصفهان هم بر لزوم احیای تالاب گاوخونی تاکید شد اما هیچ حرف مشخصی در مورد اینکه گاوخونی با چه روش و سازوکاری قرار است احیا شود مطرح نشد و در مورد بحث پساب هم وی تنها به اقدام مثبت صنعت برای تصفیه پساب اشاره داشت و این امر را روندی مثبت ارزیابی کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار