سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: تأیید صلاحیت برخی افرادی که در فتنه مؤثر بوده‌اند، برای ما قابل تعجب بود و ما در هیأت مرکزی با چنین مواردی برخورد کرده و رسیدگی می‌کنیم.
کد خبر: ۴۱۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱ 06 May 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از مرآت، فرهاد تجری در نشست خبری خود که عصر امروز برگزار شد، با اشاره به ترکیب اعضای هیأت نظارت مرکزی انتخابات شورای شهر اظهار کرد: ساختار هیأت نظارت متشکل از پنج نفر است که دو نفر از آن‌ها از نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ و سه نفرشان نیز از کمیسیون شوراهای مجلس انتخاب و حضورشان در این هیأت در صحن علنی رأی‌گیری شد.

وی ادامه داد: اعضای هیأت‌های استانی هم که متشکل از سه نفر هستند نمایندگان هر استانی هستند که نظر اعضای هیأت مرکزی و همچنین مجمع نمایندگان استان در انتخابشان تأثیرگذار بود.

تجری به در نظر گرفتن یک روز فرجه برای اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده به هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که در هیأت نظارت مرکزی داشتیم بنا شد هیأت‌های نظارت استان تا ساعت 18 روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه اعتراضات را رسیدگی کنند و نتایج بررسی‌هایشان را به هیأت مرکزی و نیز فرمانداری‌ها ارائه کنند تا فرمانداری‌ها به‌صورت خصوصی نتایج بررسی‌ها را به داوطلبان اعلام کنند.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا افزود: فرجه زمانی برای اعتراض در هیأت مرکزی در نظر گرفته نشده بود، اما با توجه به اینکه سه روز فرصت تا ابلاغ نتایج به وزارت کشور داشتیم فرجه‌ای را در نظر گرفتیم تا پس از ابلاغ نتایج رد صلاحیت شدگان آن‌ها ۲۴ ساعت فرصت داشته باشند تا شکایت‌های خود را به هیأت مرکزی اعلام نمایند.

وی درباره نوع اعتراضات داوطلبان رد صلاحیت شده در هیأت‌های نظارت استان‌ها گفت: این اعتراض هم می‌تواند حضوری انجام شود و هم می‌تواند در نامه‌ای به شماره‌های فکس ۷۷۶۸۸۹۱۰، ۷۷۶۸۸۹۱۹ انجام شود لذا رد صلاحیت شدگان استانی می‌توانند از این دو طریق مراتب اعتراضشان را تا ساعت 18 روز هجدهم اردیبهشت‌ماه به هیأت مرکزی نظارت اعلام کنند.

تجری خاطرنشان کرد: در عرصه انتخابات شورای شهر و روستا به جد مصر هستیم با دو جریان برخورد کنیم. اول با افرادی که دنبال مهندسی انتخابات هستند و دوم جریانات سیاسی، صنفی و گروهی که می‌خواهند بر تصمیمات هیأت مرکزی اثر بگذارند.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا گفت: ضعف قانون انتخابات برای کسی من‌جمله دست‌اندرکاران امر، صاحب‌نظران و نیز افراد شرکت‌کننده در انتخابات پوشیده نیست و همه به این موضوع اذعان دارند، ولی سعی می‌کنیم با همین قانون پیش برویم و به هیچ کسی اجازه قانون‌شکنی در انتخابات شورای شهر و روستا را نمی‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای مرّ قانون و عدم ورود به حواشی جزو دغدغه‌های ماست و قانون برای ما فصل‌الخطاب است و ما بر مبنای قانون و استعلامات از چهار مرجع قانونی تمامی تصمیماتمان را گرفتیم.

تجری عنوان کرد: اگر اشتباهاتی شده باشد قابلیت رسیدگی وجود دارد و ما به تمام شکایات رسیدگی می‌کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا تصریح کرد: تأیید صلاحیت برخی افرادی که در فتنه مؤثر بوده‌اند برای ما قابل تعجب بود و ما در هیأت مرکزی با چنین مواردی برخورد کرده و رسیدگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اسامی نهایی تأیید صلاحیت شدگان تا چه زمانی به وزارت کشور ابلاغ می‌شود، گفت: با فرصت استثنایی که برای رد صلاحیت شدگان قائل شدیم از روز هفدهم تا ساعت 18 روز هجدهم فرصت دارند که شکایتشان نسبت به رد صلاحیت شدنشان را به هیأت مرکزی اعلام کنند و هیأت مرکزی هم تا پایان روز نوزدهم درباره اینکه شکایت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و روز بیستم نتایج نهایی را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم تا بتوانند ابلاغ عمومی کنند.

تجری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه درباره مواردی که در فتنه حضورداشته و تأیید صلاحیت شده‌اند چگونه در هیأت مرکزی نظارت اقدامات لازم را انجام خواهید داد، گفت: قانون در این مورد به‌صراحت اشاره خاصی نداشته است، اما هیأت مرکزی نظارت در تمام مراحل می‌تواند رسیدگی و ورود داشته باشد و چنانچه در مواردی مدرک متقن و مستندات وجود داشته باشد که فردی سابقه حضور در فتنه، فساد و محکومیت داشته باشد و همچنین از مدرک تحصیلی معتبری برخوردار نباشد و از دایره نظارت هیأت‌های اجرایی و نظارت عبور کرده باشد ما در مورد این افراد اتخاذ تصمیم می‌کنیم.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا ادامه داد: در بند (ج) ماده ۶۱ و ۶۳ قانون شوراها هیأت مرکزی می‌تواند ورود کند و بنده به‌عنوان مسئول کمیته حقوقی اعلام می‌کنم با هماهنگی سایر اعضا اجازه نمی‌دهیم که افرادی که دارای سابقه فتنه و فساد هستند بتوانند وارد چرخه انتخابات شوند و به همین منظور استعلاماتی را از مراجع رسمی امنیتی و وزارت اطلاعات درباره اشخاص خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آقای جنتی نامه‌ای زده بودند که اقلیت‌ها در انتخابات شوراها تأیید صلاحیت نشوند و آیا در این باره تعیین تکلیف شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز پرونده و اسامی تأیید صلاحیت شدگان به دست ما نرسیده و همچنین اعتراضی در این باره نداشته‌ایم و مبتلا به این مورد بسیار نادر بوده است باید منتظر بمانیم تا اگر معترضی در این باره بود به این موضوع ورود کنیم.

تجری اظهار کرد: بخشنامه آقای جنتی مصداقش حوزه‌هایی بود که خیلی جزئی بود و در این مورد برداشت‌ها مختلف بود و آقای لاریجانی و همچنین جامعه حقوقی در این باره نظرات مختلفی داشتند، ولی ما هنوز در این باره مرجع قضاوت قرار نگرفته‌ایم.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا پس از پاسخ به سؤالات نمایندگان در اظهارات پایانی خود اظهار کرد: در عرصه انتخابات و در بررسی صلاحیت‌ها ممکن است اعمال نظر در حوزه خاصی شده باشد، اما ملاک همه ما قانون و مصلحت عمومی مردم است لذا در این مسیر هم تلاشمان این است که اعضای هیأت مرکزی و نیز اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت همه تلاششان را به دور از شائبه‌های سیاسی انجام دهند و در این راه تعارفی با کسی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم آنچه بر اساس مرّ قانون است رعایت و نهادینه شود و فضایی را فراهم کنیم تا در حوزه مدیریت شهری، شوراها و شهرداری‌ها افرادی با تخصص وارد شوند و بدون وابستگی‌های جناحی با اتکا به دانش فنی‌شان به امورات مردم رسیدگی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار