برخي از کشورهاي 1+5 از جمله فرانسه، انجام توافق هسته اي را منوط به موافقت ايران با موضوع بازرسي ها کرده اند.
کد خبر: ۴۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰ 02 June 2015
به گزارش تابناک یزد،، رهبر معظم انقلاب اسلامي هفته گذشته بازديد بازرسان
هسته اي از سايت هاي نظامي و مصاحبه با دانشمندان ايراني را رد کردند.
 ظريف نيز گفته است در پروتکل الحاقي پيمان عدم اشاعه تسليحات هسته اي که ايران آن را امضا کرده است اجازه دسترسي به برخي از سايت ها ذکر شده است اما اشاره اي به بازديد از سايت هاي نظامي نشده است.

بدون بازرسي در ايران هيچ توافقي در کار نخواهد بود
در همين چارچوب، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت اگر ايران اجازه بازرسي از سايت هاي نظامي خود را ندهد، فرانسه با توافق هسته اي مخالفت خواهد کرد.
در تازه ترين اظهارنظر سفير فرانسه در آمريکا گفت بدون بازرسي در ايران هيچ توافقي هم در کار نخواهد بود.
ژرارد آرو در صفحه ي خود در توئيتر نوشت اگر بازرسي در کار نباشد هيچ توافقنامه اي نيز صورت نخواهد گرفت.
وي اين اظهارات را در پاسخ به پرسش فردي مطرح کرده بود که مدعي شد رهبر معظم ايران به صراحت گفته است هيچ بازرسي در کار نخواهد بود.
ژرارد آرو پيشتر در تاريخ بيست و ششم ماه مه در اظهاراتي درباره ي توافقنامه ي هسته اي ايران با پنج بعلاوه ي يک گفته بود: هدف ما اين است که تا قبل از ضرب الاجل به توافق دست يابيم.
وي همچنين احتمال داده بود که ايران مثل ماه مارس تا آخرين روز گفتگوها براي مصالحه منتظر بماند.

توافق هسته اي ميان ايران و آمريکا دور از دسترس است     
بي بي سي عربي دستيابي به توافق ميان ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته اي ايران را دور از دسترس توصيف کرد.
شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي گزارش داد دور جديدي از مذاکرات ايران و غرب برسر برنامه هسته اي ايران در ژنو آغاز شد. جان کري وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف همتاي ايراني او در اين مذاکرات با يکديگر ديدار کرده اند. اين ديدار درحالي برگزار مي شود که حدود يک ماه به مهلت نهائي تعيين شده توسط طرف هاي مذاکره کننده براي دستيابي به توافقنامه نهائي يعني سي ام ژوئن باقي مانده است.
سُها زين الدين گزارشگر اين گفت: جان کري در توصيف مذاکرات هسته اي با همتاي ايراني اش و دو تيم مذاکره کننده فقط يک کلمه گفت و آن «خيلي خوب» بود. اما عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران سخن ديگري داشت. وي گفت: ما مجدداً مسائل را بررسي کرديم اما اختلافات همچنان پابرجاست. اين مذاکرات هفته آينده در وين در سطح معاونان و کارشناسان از سرگرفته خواهد شد.
بي بي سي افزود: کري و ظريف با حضور اعضاي دو هيئت و هلگا اشميت نماينده دستگاه ديپلماسي اروپا در يکي از هتل هاي ژنو حوالي شش ساعت مذاکره کردند.
شرکت کنندگان در اين مذاکرات تلاش مي کنند به اختلافات بر سر جزئيات فني مربوط به توافقنامه تاريخي درباره برنامه هسته اي ايران پيش از 30 ژوئن پايان دهند. از جمله موضوعات حل نشده مربوط به خواسته قدرتهاي بزرگ براي اجازه بازرسي از تاسيسات نظامي ايران توسط هيئت هاي بازرسي بين المللي و مصاحبه با کارشناسان هسته اي است.
واشنگتن با امضاي توافقنامه اي که شامل بازرسي از تاسيسات نظامي نشود مخالف است. يکي ديگر از نقاط اختلافي خواسته ايران براي لغو تحريم ها به محض امضاي توافقنامه است. اين درحاليست که کشورهاي قدرتمند جهان مي گويند لغو تحريم ها فقط به صورت تدريجي و به موازات پايبندي تهران به مفاد توافقنامه امکان پذير است. واشنگتن با تمديد مذاکرات مخالفت کرده است اما فرانسه که خواستار اعمال محدوديت هاي بيشتر بر ايراني ها است از احتمال تمديد مذاکرات و تداوم يافتن آن پس از ژوئن آينده سخن گفته است.
نبيل ميخايل استاد دانشگاه جرج واشنگتن در اين خصوص گفت: اختلافات برسر فراگيري اين توافقنامه خواهد بود. مثلاً آيا دارائي هاي مسدود شده ايران در بسياري از بانکها آزاد خواهد شد؟ طبعاً مسئله بازرسي ها و مسئله ميزان غني سازي مسائل پيچيده اي هستند اما اين مسائل مانع از اجراي توافقنامه نخواهند بود. زيرا بازرسان به بازرسي هاي خود ادامه مي دهند و اوضاع به مانند دهه 1990 خواهد بود.
اين شبکه افزود: کارشناسان مي گويند اين دو رقيب هنوز از موضوع سازش فاصله زيادي دارند و همچنان به مذاکرات محرمانه بر سر مناقشات منطقه اي نظير جنگ با گروه دولت اسلامي ادامه خواهند داد.

کاهش تحريم ها و بازرسي ها موضوع اصلي مذاکرات هسته اي     
روز گذشته روزنامه تايمز آو اسرائيل نوشت کري و ظريف يک جلسه شش ساعته را در ژنو بدون هيچ پيشرفتي به پايان رساندند.
به نوشته شماره ديروز اين روزنامه اسرائيلي در اينترنت، در حالي که يک ماه بيشتر به پايان ضرب الاجل باقي نمانده است،‌ ديپلمات هاي آمريکايي و ايراني تلاش کردند اختلافات را در مورد چگونگي کاهش سريع تحريم هاي اقتصادي بر ضد ايران و بازرسي هاي بين المللي از تاسيسات نظامي اين کشور کاهش دهند.
گفتگوهاي ميان جان کري، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران شش ساعت به طول انجاميد. مقامات اين مذاکرات را مهمترين مذاکرات از زمان امضاي چارچوب اين توافقنامه در ماه آوريل توصيف کردند.
با اين حال، با امضاي چارچوب اين توافقنامه سوالات بزرگي همچنان بدون پاسخ باقي مانده است که گفتگوهاي فني تا کنون نتوانسته است کمک چنداني به حل آن بکند. مشخص نيست که گفتگوهاي کري و ظريف پيش از بازگشت هيئت ايراني به تهران تا چه اندازه پيشرفت داشته است.
ظريف در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال امضاي توافقنامه نهايي تا سي ام ژوئن وجود دارد يا خير گفته است تلاش خود را مي کنيم.

گزارش سي ان ان از اظهارات مقامات درباره مذاکرات هسته اي     
شبکه تلويزيوني سي ان ان گزارشي درباره نزديک شدن ضرب الاجل تعيين شده براي رسيدن به توافق هسته اي با ايران پخش کرد.
در اين گزارش اظهارات مقامات مختلف در اين مورد بيان مي شود. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران گفت:« هدف از اين اقدام اين است که اطمينان حاصل شود برنامه هسته اي ايران هميشه صلح آميز خواهد بود و همه محدوديتهاي اعمال شده عليه ايران برداشته خواهد شد.»
کريستين امانپور با تعدادي از مقامات مهم در اين زمينه گفتگو کرده است. ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا گفت:« بازرسان اجازه بازرسي در مسير توليد مواد در ايران را خواهند داشت از توليد سانتريفيوژها تا تاسيساتي که در حال کار هستند.» حسين موسويان مذاکره کننده هسته اي سابق ايران گفت:« براي اولين بار تعامل بسيار جدي در سطح مقامات عالي رتبه بين ايران و آمريکا صورت گرفته است.» بيل کلينتون رئيس جمهور سابق آمريکا گفت:« براساس آنچه من مي دانم اگر بتوانند به توافق برسند بسيار بهتر از آن است که توافقي حاصل نشود.» اين درحاليست که عربستان سعودي و کشورهاي خليج فارس با ايران مخالف و بسيار نگران توافق با ايران اند. شاهزاده ترکي الفيصل مقام سابق اطلاعاتي عربستان گفت:« ما از توافق هسته اي استقبال مي کنيم. مسلما با اين توافق مخالف نيستيم. ما مي خواهيم مطمئن شويم که وقتي توافق امضا شد اين توافق به ما اطمينان خاطر دهد.» ارنست مونيز گفت:« اگر تحريم ها نبود و ترديدهايي درباره فعاليتهاي قبلي وجود نداشت ما در شرايط کنوني نبوديم.» يووال اشتاينيتز وزير اطلاعات اسرائيل گفت:« نمي توان به ايران اعتماد کرد. ايران هراسي قابل توجيه ترين ترس در دنيا است.» ظريف:« افراد طي بيست سال گذشته بارها بارها پيش بيني کرده بودند که ايران تا ساخت بمب يک سال فاصله دارد و بارها ثابت شده که اين پيش بيني ها اشتباه بوده است.»
بنابراين گزارش، رئيس جمهور نسبتا ميانه رو ايران رهبري مذاکرات را بر عهده داشته است اما تصميم گيرنده نهايي در اين کشور آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران است. حسن روحاني رئيس جمهور ايران گفت:« رهبر معظم اجازه مذاکرات آزادانه درباره اين مسائل را به دولت من داده است.» صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران گفت:« رهبر معظم از اين توافق حمايت مي کند. از طرفي ديگر بايد متوجه باشيم که تندروها گروه مهمي هستند از ته قلب از آيت الله خامنه اي حمايت مي کنند. اين گروهها دلايلي براي مخالفت با توافق دارند.» محمد مرندي استاد دانشگاه تهران گفت:« اگر آمريکا اين مشکل را با ايران حل نکند ايران هيچ انگيزه اي براي گفتگو در مورد مسائل ديگر نخواهد داشت.» جان کري وزير امور خارجه آمريکا گفت:« اگر توافقي حاصل نشود بهتر از يک توافق بد است.» کلينتون گفت:« کارشناسان اغلب بر اين باورند که اقدام نظامي فقط مي تواند رسيدن به توانمنديهاي تسليحاتي را براي يکي دو سال به تاخير بياندازد. اگر بتوان اين مدت را به ده سال رساند دنيا هم در مدت ده سال ممکن است بارها زير و رو شود. ايران و خاورميانه ممکن است کاملا تغيير کنند.» ظريف گفت:« ما مي خواهيم اين مسئله حل شود و تمام تلاش خود را صرف مي کنيم تا شرکاي ما در اين مسير همراه با ما قدم بردارند.»

خواسته غرب، شيطاني است
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت : ما چرا بايد مراکز نظامي خود را در معرض بازديد بازرسان آژانس قرار دهيم زيرا بي ترديد، عده اي از آنها عوامل سيا هستند .
وي گفت:حرکات وتصميمات مدير کل فعلي آژانس نشان نمي دهد که اختيارات يا استقلال عمل آقاي البرادعي را داشته باشد .
ولايتي تصريح کرد : آمانو ضعيف ترين رئيس آژانس در تاريخ اين نهاد است و هر چه آمريکايي ها بگويند تکرار مي کند .
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام هدف طرف مقابل را از مصاحبه با 23 نفر از دانشمندان هسته اي کشور شيطاني خواند و افزود : نخستين برداشتي که از اين موضوع مي شود تحقير دانشمندان ماست و سوال از آنها به معناي بازجويي است از طرف ديگر آنها اگر بتوانند دانشمندان هسته اي ما را ترور مي کنند .
ولايتي تاکيد کرد: اگر آنها ما را تحقير کردند ما نيز بايد آنها را تحقير کنيم .
وي در پاسخ به اين پرسش که در مذاکرات هسته اي فعلي چه مقطعي از تاريخ را به ياد مي ‌آوريد گفت : اين مذاکرات يادآور مذاکرات ايران و عثماني است که منجر به قطعنامه ارز الروم شد .
ولايتي افزود افزود: اميرکبير سه سال در ارزروم معطل اين مذاکرات سخت و نفس گير شد اما با پايمردي منافع کشور را تامين کرد .
مشاور مقام معظم رهبري در اموربين الملل گفت: ما به اميد اينکه به نتيجه برسيم مذاکره کرده ايم وگرنه مذاکره بدون چنين هدفي بيهوده است.
ولايتي افزود: همانطوري که در مذاکرات ايران و عراق پس از پايان جنگ دو سال درگير مذاکره بوديم که در اين مذاکرات آقايان روحاني ، ظريف و تخت روانچي جزو مجموعه ما بودند و اين مذاکرات با پايمردي جمهوري اسلامي ايران به نتيجه رسيد .

خواسته 1+5 معقول نيست
علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي درباره تهديدات ناشي از بازرسي تأسيسات نظامي گفت: در صورت اجازه بازرسي، ديگر حد يقفي ندارد.
شمخاني افزود: پيش از اين با دانشمندانمان البته نه به شکل بازجويي بلکه به صورت علني مذاکره کرده اند و گزارش ها را نيز از اساتيد هسته اي شنيدند که در اين ميان پس از مدتي سه نفر از عناصر مبتکر و خلاق هسته اي را به شهادت رساندند بنابراين اطلاعات چگونه به دست دشمن رسيده است که تصميم به شهادت گرفته اند.
وي گفت: البته درباره بازرسي ها برخي اعضاي 1+5 هم قبول دارند که خواسته معقولي نيست و ايران نبايد تبديل به مدلي غير از مدل هاي جهاني (درباره بازرسي) شود.
شمخاني افزود: تيم هسته اي کشورمان تا کنون در اين باره ايستادگي کرده اند و در آينده نيز ايستادگي مي کنند و اجازه چنين چيزي را نخواهند داد.

مصاحبه با دانشمندان هسته اي، هرگز
معاون حقوقي و امور بين الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: قطعا با خواست طرف مقابل مذاکرات هسته‌اي براي مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي کشورمان موافقت نمي کنيم.
بهروز کمالوندي درخصوص موضوع زياده خواهي طرف مذاکرات براي مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي کشورمان و موضع سازمان انرژي اتمي در اين باره گفت: آنچه مسلم است وزارت امور خارجه مسئوليت مذاکرات را برعهده دارد و ما در کنار اين وزارتخانه به فهم درست مسايل فني کمک مي کنيم تا در مسيري قرار گيرد که به فعاليت ها و نشاط هسته‌اي کشور آسيبي وارد نشود.
وي افزود: صحبت با برخي افراد و بازرسي از برخي مراکز در خصوص مسايل گذشته ، خواسته هايي است که در طول مذاکرات مطرح است.
معاون حقوقي و امور بين الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت : همه تلاش مذاکره کنندگان اين است که از طرف مقابل بخواهند که اين موضوع را يکبار براي هميشه حل و فصل کنند و آنان بعضا مطرح کرده اند که براي اين کار آماده اند اما مثلا دو جاي ديگر را هم ببينند يا با دو نفر ديگر نيز مصاحبه کنند.
کمالوندي تاکيد کرد: اين موضوعي است که با آن موافقت نکرده ايم و قطعا هم موافقت نمي کنيم چون به نظر مي رسد که به اندازه کافي چنين دسترسي هايي وجود داشته است و اگر بخواهيم اين در را باز بگذاريم امروز مصاحبه با چهار نفر و فردا با شش نفر ديگر را مطرح مي کنند و معلوم نيست انتهاي اين خواسته ها کجا باشد.
وي گفت: چون مسايل مربوط به گذشته است هميشه مي توانند بگويند اتفاقي در جاي ديگري افتاده و اکنون مدارکي درباره آن يافته اند درحالي که اگر راجع به حال و آينده صحبت کنيم چارچوب مشخصي دارد که هم مقبول ماست و هم عملياتي و قابل تحقق است.
معاون سازمان انرژي اتمي در پاسخ به پرسش ديگري درخصوص زياده خواهي طرف مذاکره براي مصاحبه با دانشمندان هسته اي کشورمان گفت: در همه گزارش هاي مديرکل درباره ما آمده است که اگر بخواهد موضوعات گذشته حل شود و صلح آميز بودن آن را اعلام کند بايد به افراد، مدارک و اماکن مدنظر دسترسي داشته باشد.
کمالوندي افزود: ما بارها گفته ايم که اين حرف حتي خلاف پروتکل الحاقي است و در پروتکل نيز چنين چيزي پيش بيني نشده است.
وي گفت: در دوره اي براي همکاري با آژانس و حل اين مسايل برخي دسترسي ها داده شد و همکاري کرديم مانند دسترسي به پارچين و يا اطلاعاتي درباره گذشته اما اين مربوط به دوره موقتي بوده و مقرر شده است مسايل گذشته در همان دوره حل شود.
معاون سازمان انرژي اتمي افزود: اينها مسايل گذشته را باز گذاشته اند تا به افراد، اسناد و اماکن دسترسي داشته باشند درحاليکه از نظر ما پرونده اين موضوعات مربوط به گذشته بايد بسته شود زيرا انتهايي ندارد و به نفع دوطرف نيست.
کمالوندي گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است در چارچوب توافقات با 1 + 5 و اختيارات مجلس شوراي اسلامي و طبق چارچوب هاي تعريف شده بين المللي همکاري داشته باشد اما نه در قالب رژيم خاص بازرسي.
وي تاکيد کرد: مسئولان جمهوري اسلامي ايران به ويژه رهبر معظم انقلاب از ابتدا بارها اعلام کردند که ما زير بار هيچ رژيم خاص بازرسي نمي رويم و به هيچ وجه در اين باره معامله نخواهيم کرد بلکه قطعا ما نوعي از نظارت ها را مي پذيريم که براي همه اعمال مي شود.

ماجراي بازرسي ها
حميد بعيدي‌نژاد عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي و رئيس هيأت کارشناسي ايران در مذاکرات با 1+5 به تشريح موضوع PMD و اهميت آن در مذاکرات هسته‌اي پرداخت.
وي در صفحه اينستاگرام خود با ذکر اين نکته که طرح روزمره بحث بازرسي از تأسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي از موضوعاتي هستند که تقريبا هر روز توسط رسانه‌ها و در اظهارات مقامات رسمي و غيررسمي سياسي و نظامي کشور مورد اشاره قرار مي‌گيرد که خود نشان‌دهنده اهميت ويژه آن براي کشورمان است، عنوان کرد: در عين حال در طرح ابعاد مختلف موضوع گاهي اشتباهاتي صورت مي‌گيرد که نه تنها تصوير نادرستي از ابعاد اين موضوع ارائه مي‌کند بلکه افکار عمومي را نيز دچار سردرگمي و نگراني مي‌کند که به تبع آن برخي ابراز نظراتي نيز در سطح کشور انجام شده است.
بعيدي‌نژاد اضافه کرد: مهمترين خلط مبحثي که در بحث بازرسي‌ها از تأسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي صورت مي‌گيرد، خلط بحث PMD با محتواي مذاکرات هسته‌اي است، افزود: آقاي ظريف در همان ابتداي طرح موضوع بازرسي‌ها و مصاحبه‌ها، در يکي از صحبت‌هاي مطبوعاتي خود به جدايي اين مباحث از محتواي مذاکرات هسته‌اي اشاره کردند اما متاسفانه چندان توجهي به آن نشد. آقاي عراقچي نيز در ذيل توضيحات مبسوطي که در چند نوبت پيرامون موضوع ارائه کرد به اين خلط مبحث اشاره کرد. ولي ادامه نوع طرح موضوع در مقالات و سخنراني‌ها و موضع گيري‌ها نشان مي‌دهند که هنوز اين خلط مبحث وجود دارد.
مديرکل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه در ادامه يکي از مهم‌ترين آثار اين خلط مبحث را ارتباط دادن مستقيم بحث پروتکل الحاقي به موضوع بازرسي‌ها و مصاحبه‌ها و شموليت اين پروتکل نسبت به امکان بازرسي از تاسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان برشمرد و افزود: در حالي که بحث بازرسي از تاسيسات نظامي و انجام مصاحبه‌ها در چارچوب يک ابتکار عمل ويژه براي حل موضوع PMD مطرح شد، نه به عنوان يک چارچوب ثابت و پايدار در قالب محتواي تفاهم هسته‌اي که بعد بخواهد در قالب پروتکل الحاقي تعريف شود.
عضو تيم مذاکره کننده ادامه داد: يکي از اولين اصولي که ايران و کشورهاي 1+5 از همان ابتداي مذاکرات با آن توافق داشتند اين بود که در تفاهم آينده هسته‌اي، ايران پروتکل الحاقي را به طور داوطلبانه و موقت اجرا خواهد کرد تا مجلس شوراي اسلامي در زمان مناسب خود و البته با در نظر گرفتن اجراي تعهدات طرف مقابل، نسبت به تصويب پروتکل الحاقي تصميم لازم را اتخاذ کند.
وي در ادامه با بيان اينکه اما ربط دادن موضوع بازرسي‌ها و مصاحبه‌‌ها به مفاد پروتکل الحاقي به اين موضوع ختم نشد، يادآور شد: بلکه به طرح مباحث مختلفي نسبت به ارائه تفسيرهاي مختلف از پروتکل الحاقي پيرامون شموليت بازرسي از تأسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي در پروتکل الحاقي انجاميد، که اساسا نادرست بود.
عضو تيم مذاکره کننده با تأکيد بر اين نکته که پروتکل الحاقي به هيچ وجه شامل مفادي در خصوص تعهد کشورها نسبت به پذيرش بازرسي از تأسيسات نظامي خود و يا ضرورت بازجويي از دانشمندان هسته‌اي نمي‌شود، عنوان کرد: نهايت چيزي که در پروتکل الحاقي آمده است، دسترسي مديريت شده به سايت‌هاي غيرهسته‌اي با هدف انجام نمونه‌گيري‌هاي محيطي براي اثبات عدم فعاليت هسته‌اي در سايت‌هاي اعلام نشده است.
وي با طرح اين سؤال که ريشه بحث بازرسي از تأسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي از کجاست؟ عنوان کرد: پاسخ آن اين است که اين ريشه در حل بحث PMD است.

PMD چيست و چه زماني مطرح شده
بعيدي‌نژاد با طرح اين پرسش که PMD چيست و چه زماني مطرح شده است؟ گفت: بحث PMD ادعاي کشورهاي غربي در انجام برنامه نظامي هسته‌اي به قصد توليد و توسعه سلاح هسته‌اي است که ريشه تاريخي آن به سال‌هاي قبل از ساد 82 شمسي و 2003 ميلادي برمي‌گردد. سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و کشورهاي غربي هواره در سال‌هاي اخير ايران را متهم کرده‌اند که طي سال‌هاي قبل از 2003 بخش نظامي ايران تحت هدايت برخي از فرماندهان خاص کشور، درگير پروژه مخفي گسترده‌اي براي توليد سلاح هسته‌اي بوده است.
وي اضافه کرد: براي آنکه آن کشورها ادعاي نادرست خود را نيز اثبات کنند، ملغمه‌اي از اطلاعات مستند به سرويس‌هاي جاسوسي خود را به آژانس ارائه کرده‌اند که ايران همه آنها را ساختگي مي‌داند.
عضو تيم مذاکره کننده توضيح داد: همان سال‌ها، سال‌هايي است که دولت جنگ طلب آمريکا به دنبال زمينه‌سازي جهت دخالت در کشورهاي منطقه بود که حمله به عراق نيز دقيقا با همين بهانه، تلاش عراق براي دستيابي به سلاح‌هاي کشتار جمعي، صورت گرفت.
وي ادامه داد: چند سال بعد رايزنز خبرنگار روزنامه نيويورک تايمز در کتابي که درسال 2006 در آمريکا منتشر کرد، از اين امر پرده برداشت که او سندهايي را در اختيار دارد که نشان مي‌دهند سازمان سيا براي اجراي منويات دولت آمريکا به منظور دخالت احتمالي در ايران نيز، پروژه‌اي براي مستند کردن تلاش ايران جهت دستيابي به سلاح هسته‌اي را به طور جدي پيگيري مي‌کند تا در صورت قصد انجام اين دخالت نظامي، آن را به تلاش ايران به توليد سلاح هسته‌اي مستند کند.
بعيدي‌نژاد ادامه داد: آمريکا و متحدان نظامي آن در ناتو در قالب يک همکاري سازمان‌دهي شده توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي سيا و موساد و با سوءاستفاده کامل از سازمان منافقين،‌ به اين ترتيب پروژه‌اي را براي متهم ساختن ايران به دستيابي به سلاح هسته‌اي آغاز کردند و در اين قالب هزاران صفحه سند کتبي، عکس و تصوير ساخته و پرداخته کرده و همه را نيز به آژانس ارسال کردند.
وي گفت: به اين ترتيب با تکميل ساختن اين پروژه نيز با توجه به فشار کشورهاي قدرتمند به آژانس،‌ در سال 2011 يعني همزمان با اوج گرفتن خصومت عليه کشورمان با وضع شديدترين تحريم‌هاي يک جانبه و چند جانبه،‌ با فشارهاي سياسي کشورهاي غربي، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ارائه يک دادخواست سياسي عليه ايران پرداخت که در ذيل 12 بخش اتهامات اين کشورها عليه ايران را منظم و طبقه‌بندي کرد.
عضو تيم مذاکره‌ کننده هسته‌اي اضافه کرد: اين کيفرخواست سياسي که اتهامات گسترده‌اي را عليه ايران مطرح مي‌کرد در پي اثبات اين ادعا بود که ادعاي تلاش ايران به دستيابي به سلاح هسته‌اي را اولاً مستند کند و بعد آن را با انتشار آن به صورت گزارش مديرکل آژانس، رسميت بدهد.
رئيس هيأت کارشناسي ايران در مذاکرات با 1+5 ادامه داد: هيچ ترديدي وجود ندارد در اينکه حل و فصل اتهامات ساختگي عليه ايران فقط در يک تفاهم سياسي، ممکن است. وگرنه بحث و بررسي اين موضوع هر چقدر هم که طول بکشد نمي‌تواند به رفع اين اتهامات کمکي کند.
وي ادامه داد: طرف‌هاي مذاکرات هسته‌اي ايران نيز با درک همين اصل، در جريان مذاکرات پيشنهاد کردند که ايران و 1+5 راه حلي براي اين موضوع بيابند، چون آنها هم انگيزه داشتند که همزمان با حصول تفاهم جامع هسته‌اي با ايران، موضوع اتهام تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را نيز حل و فصل کنند.
بعيدي‌نژاد اضافه کرد: آنها پيشنهاد کردند که ايران با اتخاذ برخي اقدامات مشخص، امکان حل و فصل نهايي موضوع را فراهم کند، منظور آنها اين بود که ايران به انجام برخي اقدامات مشخص که ايران و اعضاي 1+5 با توافق مشترک در مذاکرات آنها را مشخص مي‌کردند، مبادرت مي‌کرد و بعد بدون آنکه پيگيري ديگري از سوي آنها صورت بگيرد، پرونده اين موضوع براي هميشه در آژانس بسته مي‌شد.
عضو تيم مذاکره کننده گفت: ايران اعلام کرد که با آنکه مبناي موضوع اين پرونده را ساختگي مي‌داند، ولي براي کمک به حل موضوعي که چندين سال است بين ايران و آژانس موضوع مناقشه است،‌ از نظر روش کار اين هدف را قابل حصول مي‌داند اما توافق در خصوص آن به اين امر بستگي دارد که اقداماتي که از ايران انتظار مي‌رود، چه اقداماتي باشد. آنها قول دادند که اين موضوع را با توجه به حساسيت ويژه آن در سطح کشورهاي 1+5 بحث و هماهنگ کرده و در موقع مقتضي نظر نهايي خود را به ايران اطلاع دهند.

طرحي که 1+5 در دور ما قبل لوزان ارائه کرد و پاسخي که ايران داد
رئيس هيأت کارشناسي ايران اضافه کرد: در دور ماقبل صدور بيانيه مطبوعاتي در لوزان، کشورهاي 1+5 طرحي را به ايران ارائه کردند که شامل بازرسي از چند نقطه محدود از جمله دو تأسيسات نظامي و انجام مصاحبه با تعدادي از مقامات نظامي و متخصصان هسته‌اي بود که اسامي آنها به انواع مختلف به صورت مستقيم و غيرمستقيم در گزارش آژانس مطرح شده بود. آنها مطرح کردند که در صورت اعطاي دسترسي به اين محل‌ها و امکان فراهم کردن مصاحبه آژانس با اين افراد از نظر آنها، پيگيري بحث اتهامات گذشته عليه ايران پايان مي‌يابد.
وي گفت: به محض طرح اين پيشنهاد، ايران با شديدترين وجه ممکن اين پيشنهاد را توهين‌ آميز دانسته و آن را رد و اعلام کرد که حتي حاضر به دريافت رسمي آن نيز نيست. در عين حال کشورهاي 1+5 از نمايندگان ايران درخواست کردند که علي‌رغم مخالفت صريح خود نظر 1+5 را به مقامات ايران ارائه دهند.
بعيدي‌نژاد ادامه داد: عکس‌العمل شديد مقام معظم رهبري در رد درخواست اين کشورها براي بازرسي از تأسيسات نظامي و مصاحبه با دانشمندان ايراني، واکنشي کاملاً صحيح و دقيق بود.
وي گفت: تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي افتخار مي‌کند که با درک کامل موضع نظام و رهبري، همين موضع را حدود سه ماه پيش به محض دريافت پيشنهاد به طرف مقابل اعلام کرده بود. اين يکي ديگر از برگه‌هاي افتخار آميز تلاش تيم مذاکره‌ کننده هسته‌اي است که طرف مقابل مذاکرات ما نيز براي چندمين بار برايش ثابت شده بود که موضعي که اعضاي تيم مذاکراتي به آنها اعلام مي‌کنند، برگرفته از برداشت‌هاي شخصي آنها نيست بلکه منبعث از درک عميق آنان نسبت به مواضع اصولي نظام و رهبري معظم آن مي‌باشد.
بعيدي‌نژاد ادامه داد: متأسفانه در حاليکه مواضع قدرتمندانه تيم مذاکرات هسته‌اي در سطح بالاي مسئولان عالي نظام مورد تقدير قرار گرفت، عده‌اي از افراد غير مطلع از تحولات پيرامون اين موضوع، به جاي تقدير از تيم مذاکرات هسته‌اي کشورمان، انگار فرصت را براي عقده‌گشايي مغتنم ديدند و بدون آگاهي از روند طرح موضوع که به صورت کامل به مقامات عالي نظام گزارش شده بود، شديد‌ترين حملات را عليه تيم هسته‌اي کشورمان تدارک ديدند و به قول معروف «فرياد‌هايي که بايد بر سر ارائه دهندگان طرح مي‌کشيدند، ناجوانمردانه بر سر اعضاي تيم مذاکرات هسته‌اي» کشيدند. تظاهرات طراحي کردند و بي محابا خواستار قطع مذاکرات شدند.
وي خاطرنشان کرد: هر چند با توجه به آنکه مقامات عالي نظام، در جريان همه اين تحولات و موضع اصولي و شجاعانه تيم مذاکرات هسته‌اي کشورمان قرار دارند، اين مخالفت‌ها، وارد آوردن تهمت‌ها و عقده‌گشايي‌‌ها، کوتاه مدت خواهند بود، اما به طرح برخي نگراني‌ها در سطح افکار عمومي دامن مي‌زند که نتيجه آن چيزي جز بي اعتمادي به نهادهاي اصلي کشور نيست.
بعيدي‌نژاد عنوان کرد: از همگان انتظار مي‌رود با درک شرايط خطير کشور و در سال همدلي بين دولت و ملت، دست به دست هم دهند به مهر و ضمن دفاع از اصول و حقوق اساسي کشور، به مسئولان کشور ياري برسانند تا در اين برهه حساس، مذاکرات هسته‌اي را تحت هدايت مقامات عالي نظام جمهوري اسلامي به ويژه مقام معظم رهبري که با دقت و هوشياري بر جريان مذاکرات اشراف دارند، به طور موثري پيش ببرد تا انشاءالله اگر توافقي به دست آيد، توافق ضامن حفظ اصول اساسي ملت بزرگ ايران باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار