شب گذشته حامیان بسیاری از کاندیداهای شورای شهر و روستا تا صبح بیدار ماندند تا با چسباندن پوستر به دیوارهای شهر در برابر حریفان قدرت نمایی کنند.
کد خبر: ۴۲۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 12 May 2017
تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا، از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد و کاندیداها برای این که گام اول تبلیغات قانونی را محکم برداشته و خودی نشان دهند برای ساعت «صفر» آماده شده و منتظر سوت داور برای آغاز مسابقه بودند.

هرچند اکثریت قریب به اتفاق کاندیداها، برخلاف قوانین اقدام به نشست های انتخاباتی، تشکیل گروه های تلگرامی، پیج های اینستاگرامی و دیگر اقدامات تبلیغاتی کرده بودند اما دیشب حال و هوای دیگری داشت، حامیان نامزدها در ستادها جمع شده و برنامه ریزی می کردند و لیدرها در حال تقسیم فضاهای شهری بین جوانان بودند، ابتدای شهر با « احمد» و آن خیابان اصلی سر چهار راه با «کامران» و ...

گویی یک حسی در مردم و نامزدها وجود دارد که هر چقدر در فضای مجازی و رسانه های الکترونیک مطرح شوند تا عکس خود را روی کاغذ نبینند و فضاهای تبلیغاتی شهر را با تصاویر خود کاغذ دیواری نکنند، راضی نمی شوند، به همین دلیل دیشب را تا صبح شب زنده داری انتخاباتی کردند تا « راند» اول را قدرتمند آغاز کرده و حریف را ضربه کنند.



حس آرامشی که از پر کردن دیوارهای شهر در فضای حقیقی به نامزدها می دهد را با حس ممبرهای «فیک» در کانال ها و گروه های تلگرامی می توان در یک ردیف و از یک جنس دانست.

در این انتخابات، با توجه به این که انتخابات در بسیاری از شهرها به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود، بدون ورود کد نامزد مورد نظر نمی توان به وی رای داد و این امر اهمیت درج کد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی را بیش از پیش می کرد، از طرفی عدم آماده بودن کد نامزدهای شوراها تا ظهر چهارشنبه در سراسر کشور، برای نامزدها ایجاد نگرانی مفرط کرده بود، جلسات خانگی، سخنرانی ها، میتینگ ها و دیگر برنامه ها هم از سویی دیگر آشفتگی خاص و سردرگمی در تیم های نامزدها ایجاد کرد.

چاپخانه ها مترصد دریافت کدها بودند و با آمدن کدها چاپ پوسترها آغاز شد و شعارهای تبلیغاتی متعدد روی کاغذها ثبت می شد، این پوسترها تا ۸ صبح ۲۸ اردیبهشت اجازه دارند روی دیوارها چسبانده شوند.

حدود ۶۷ درصد کاندیداهای اسلامشهر در لیست ها هستند

در اسلامشهر اما لیست ها حرف اول را می زنند و تا زمان درج این گزارش، ۱۶ گروه مختلف در این شهر اعلام حضور و اقدام به انتشار لیست های مورد حمایت خود کرده اند، طبق قانون اسلامشهر ۹ عضو شورای شهر خواهد داشت و طبیعی است که لیست ها ۹ نفره باشد.

با توجه به این که لیست ها ۹ نفره اعلام شده اند و همپوشانی اسامی در لیست ها نزدیک به صفر است، می توان برآورد کرد که ۱۴۴ نفر از ۲۱۶ نامزد تایید صلاحیت شده شهر اسلامشهر در یک لیست حضور دارند و این یعنی با فرض همپوشانی صفر در لیست ها،  ۶۷ درصد نامزدهای تایید صلاحیت شده اسلامشهری در لیست قرار دارند و این امر نشان از اقبال مردم این شهر به لیست ها دارد.

بخشی از مردم تمایل به آراء قومی و طایفه ای دارند

محمد موسوی، جامعه شناس و تحلیل گر مسائل انتخاباتی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پراکندگی لیست ها و تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی شورای شهر اسلامشهر، اظهار داشت: به نظر می رسد کف آراء لازم برای ورود به شورای اسلامی اسلامشهر ۸ هزار نفر باشد و پیش بینی می شود نامزدها با کسب ۹ هزار رای می توانند به راحتی خود را روی کرسی های شورای شهر ببینند.



وی ادامه داد: هنوز رای به لیست به طور کامل در اسلامشهر جا نیفتاده و همچنان بررسی ها نشان می دهد که ۶بخش زیادی از مردم تمایل به رای های قومی و طایفه ای و دارند و نیز ۷۰ درصد از رای دهندگان به تعداد کمتر از ۹ نفر رای می دهند و در این بین تعداد « تک رای» ها هم کم نیستند، به خصوص این که زمزمه های اختلاف و تفرقه در برخی لیست ها شنیده می شود و نامزدها، علی رغم حضور در لیست، طرفداران خود را به رای به یک نفر تشویق می کنند.

تشکل های سیاسی اسلامشهر نیز به جمع حامیان فهرست ها پیوستند

اما در لیست های ارائه شده، برخی لیست ها از دو ماه قبل در فضای مجازی شروع به فعالیت کردند اما در آستانه انتخابات و همزمان با اعلام اسامی مورد حمایت به یکباره تغییر اسم داد.

تشکل های سیاسی اسلامشهر نیز به جمع حامیان فهرست ها پیوستند، جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی و نیز جبهه پایداری شهرستان اسلامشهر حمایت خود را از یک لیست اعلام کردند تا رقابت های عمرانی و اجتماعی و تخصصی به رقابت سیاسی تبدیل شود و برخی لیست ها خود را به نامزدهای ریاست جمهوری متصل کنند.



اما در این بین حضور کمرنگ بانوان در لیست ها به شدت جلب توجه می کند، امیر عباس رنجبر، نویسنده و روزنامه نگار سپیده پایتخت، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بیش از پنجاه درصد از جمعیت ٤٠٠ هزارنفری اسلامشهر را بانوان تشکیل می دهند، خانم هایی که در هر چهار دوره شورای شهر اسلامشهر نمایندگانی را در پارلمان شهری داشته اند. متاسفانه تا کنون که برخی از ائتلاف های مهم، اسامی کاندیداهای خود را معرفی کرده اند حضور کمرنگ خانم های کاندیدا در لیست ها خود نمایی می کند و این زنگ خطر بزرگی برای آینده شهر است.

وی ادامه داد: اعتقاد نداشتن به حضور زنان در تصمیم گیری ها چندان مناسب نیست، قطعا در بین کاندیداهای خانم حاضر در رقابت های شورای شهر، هستند خانم هایی که شایستگی و لیاقت حضور در شوراها را دارند و انتظار می رود در لیست ها نگاه های عمیق تری به امور صورت پذیرد، چرا که لیست های مردانه به شدت نگران کننده است.

آغاز موج انصراف ها

موج انصراف ها نیز از چند روز پیش آغاز شده و برخی افراد با صدور بیانیه های مختلف به نفع فرد و یا گروهی خاص کنار می روند که تا امروز توازن بین نفرات انصراف داده رعایت شده و برخی به نفع تفکرات اصول گرایی و برخی دیگر به سود نظریات امید  انصراف دادند.

انتظار می رود هرچه به پایان ماراتن انتخابات نزدیکتر شویم تعداد انصرافی های بیشتری را شاهد باشیم، انصراف هایی که هرکدام دلایلی اعم از مالی، عدم توان رقابت، ائتلاف با شخص و یا گروهی حاضر در صحنه و یا دلایل دیگر دارند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار