مروری بر روزنامه های پنجشنبه یازدهم خردادماه؛
روزنامه های امروز، انتخاب هیإت رئیسه جدید و ابقای رئیس و نواب آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که انفجار دیروز در کابل را که به کشته و زخمی شدن چند صد تن از بی گناهان و خسارت به سفارت ایران نیز شد، مورد توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۴۳۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 01 June 2017

روزنامه های امروز، انتخاب هیإت رئیسه جدید و ابقای رئیس و نواب آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که انفجار دیروز در کابل را که به کشته و زخمی شدن چند صد تن از بی گناهان و خسارت به سفارت ایران نیز شد، مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا، موضوع انفجارها در کابل را در کانون توجه قرار داده اند.


روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «داعش انتقام مادر بمب‌هاي امريکا را از افغان‌ها گرفت» با اشاره به حمله بزرگ تروريستي منطقه حفاظت شده كابل، 100 كشته و 400 زخمي بر جاي گذاشت، نوشت: «بر اثر انفجار مرگبار در مركز كابل و نزديك سفارتخانه‌هاي خارجي 100 كشته و نزديك به 400 نفر ديگر زخمي شدند. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفته است. سفارتخانه‌هاي ايران و آلمان در اين حادثه آسيب ديده‌اند. گفته مي‌شود افزايش حملات داعش، امريكا را در اعزام نيروهاي جديد به افغانستان مصمم‌تر خواهد كرد.

به گزارش «جوان»، شهر كابل پايتخت افغانستان بار ديگر شاهد حمله تروريستي خونيني بود كه طي آن صدها تن كشته و زخمي شدند. به گفته مقامات امنيتي افغان، اين انفجار قوي صبح چهارشنبه در منطقه ديپلمات‌نشين شهر كابل با به كارگيري كاميون به وقوع پيوست و 100 كشته و 400 زخمي بر جاي گذاشته است. به گزارش رويترز، فرماندهي مأموريت حمايت قاطع نيروهاي خارجي در كابل با انتشار بيانيه‌اي اين حمله را محكوم كرد. در اين بيانيه آمده است: انفجار پس از آن رخ داد كه يك كاميون مملو از مواد منفجره تلاش داشت به منطقه امن وارد شود كه با ممانعت نيروهاي امنيتي افغان مواجه شده است. در اين انفجار، به چندين دستگاه خودرو و همچنين ساختمان‌هاي واقع تا چند صد متري يك محل انفجار آسيب رسيده است. همچنين گفته شده كه شدت انفجار به‌حدي بوده كه گودالي به‌عمق هفت متر در محل انفجار ايجاد شده است.

صدها تن از مردم افغانستان براي اهداي خون به زخمي‌هاي حادثه، در جلوي بيمارستان‌ها صف كشيدند. به گزارش خبرگزاري جمهور، اين انفجار به حدي نيرومند بود كه صداي آن در تمامي نقاط شهر كابل به گوش رسيد و حتي تا چند صد متري اين انفجار خسارات زيادي به ساختمان‌ها و ادارات رسيده است. وزارت امور داخل افغانستان ضمن محكوم كردن اين حمله تروريستي تأكيد كرده است كه نيروهاي امنيتي و دفاعي افغانستان انتقام خون قربانيان اين رويداد را از تروريست‌هاي جنايتكار خواهند گرفت. به گزارش شبكه الجزيره، محمد اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان در پيامي كشتار روزه‌داران در ماه مهماني خدا را شديداً محكوم كرده و آن را دور از آميزه‌هاي اسلام اصيل عنوان كرد. عبدالله عبدالله، رئيس اجرايي حكومت وحدت ملي افغانستان نيز در واكنش به اين انفجار اعلام كرد كه آنهايي كه مردم را در ماه مبارك رمضان مي‌كشند ارزش مصالحه را ندارند و بايد از ريشه نابود شوند.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «مرثيه‌اي براي كابل» نوشت: «ساعت اندكي از هشت صبح گذشته و گرماي كابل هنوز روزه‌داران را در نخستين هفته ماه رمضان در پايتخت افغانستان بي‌تاب نكرده است. منطقه ديپلماتيك كابل كه محل استقرار نهادهاي دولتي و سفارتخانه‌هاي خارجي است مانند هر روز با تدابير شديد امنيتي صبح را از سر گرفته است. كارمندان ادارجات دولتي با كت و شلوارهاي رسمي وارد محوطه ديپلماتيك مي‌شوند. عقربه‌هاي ساعت به هشت و سي دقيقه مي‌رسد و صداي انفجاري مهيب كابل را مي‌لرزاند. دود سفيدرنگي آسمان نيلگون كابل را مي‌پوشاند. دود از محوطه ديپلماتيك بلند شده است. زخمي ديگر بر پيشاني كابل مي‌نشيند.»

انتخاب هیأت رئیسه مجلس

روزنامه های اصلاح طلب انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس را پیروز لیست امید قلمداد کرده اند؛ اما اصولگرایان به این موضوع زیاد نپرداخته اند.


روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «آغاز دهمين سال رياست لاريجاني» با اشاره به ماندگاری رئیس و نواب رئیس در مجلس نوشت: «انتخابات هيئت‌رئيسه مجالس هميشه خردادماه برگزار شده است. در مجلس اول اكبر هاشمي‌رفسنجاني از خرداد ٥٩ تا خرداد ٦٣ رئيس بود. در مجلس دوم هم باز هاشمي‌رفسنجاني به رياست رسيد و تا هفتم خرداد ٦٧ رياستش ادامه داشت. در مجلس سوم هم باز هاشمي‌رفسنجاني رئيس بود، اما با انتخاب او به رياست‌جمهوري، مهدي كروبي از اواسط خرداد ٦٨ در مجلس سوم به جاي او نشست. از خرداد ٧١ علي‌اكبر ناطق‌نوري در مجلس چهارم رياست را برعهده داشت. اين پست در مجلس پنجم، ١٢ خرداد ٧٥ هم باز به ناطق‌نوري رسيد. در مجلس ششم باز مهدي كروبي در خرداد ٧٩ رئيس شد. سال ٨٣ و با روي‌كار‌آمدن اصولگرايان، غلامعلي حدادعادل به رياست مجلس هفتم رسيد. علي لاريجاني در سال ٨٧ در رقابت درون‌گروهي با حدادعادل پيروز شد و از آن تاريخ تاكنون رياست مجالس را عهده‌دار بوده است.

«علي لاريجاني»، «علي مطهري» و «مسعود پزشکيان» ابقا شدند؛ دو صندلي از فراکسيون اميد کم شد و به اصولگرايان نزديک به پايداري اضافه شد؛ اين نتيجه کلي انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس بود که ديروز صبح در صحن علني برگزار شد.»

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «شکست سوم اصولگرایان» نوشت: «اگر انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت را شکست نخست اصولگرایان و انتخابات شورای شهر را شکست دوم آنها بدانیم، انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس در روز گذشته را باید بحق شکست سوم اصولگرایان به‌ویژه ‌جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو دانست. عقلا و منطقا انتظار می‌رفت ‌که اصولگرایان پس از این 3 شکست سنگین کلاه خود را در خلوت قاضی کرده و به این پرسش اساسی و بنیادی که بیش از دو دهه مطرح است پاسخ دهند که ما را چه می‌شود و چرا کسر قابل توجهی از مردم ایران از جریان اصولگرا به‌ویژه جبهه پایداری و جریانات تندرو سرخورده شده‌اند. هربار که در انتخابات عمومی فرصتی به‌وجود می‌آید و فضای حداقلی رقابت منصفانه‌ای فراهم می‌شود، اصولگرایان با شکست سنگینی مواجه می‌شوند. به‌نظر نمی‌رسد که آنها چندان خواهان آن باشند که به ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از خود بپردازند. از این رو شعارهای پوپولیستی را در کشور مطرح می‌کنند و با ادامه سیاست رادیکال در خارج از کشور سعی می‌کنند روی شکست‌های داخلی خود سرپوش بگذارند. جبهه پایداری‌ به همراه اصولگرایان تندرو بعد از چندین روز متوالی و استفاده از همه ابزارهای تبلیغاتی در اختیارشان، بسیج شده بودند تا هیات‌رئیسه مجلس را به‌دست آورند یا دست‌کم دکتر علی مطهری و پزشکیان را از هیأت‌رئیسه مجلس کنار بزنند. البته هدف مهم آنان علی مطهری بود که با مواضع منصفانه، بحق و آزاد‌اندیشانه‌اش اسباب نارضایتی و دلخوری زیادی را در میان اصولگرایان تندرو به‌وجود آورده است. تندرو‌ها به‌رغم همه تلاش و تقلا‌ها، تبانی‌ها و زدوبندها و دادن وعده‌های فراوان نتوانستند درمیان کرسی‌های اصولگرایان معتدل و میانه‌رو به همراه فراکسیون امید نفوذ نمایند. این‌گونه بود که شکست سوم خود را رقم زدند. ای‌کاش اصولگرایان تندرو از این شکست‌های پی‌در‌پی درس ‌می‌گرفتند و این‌ سوال‌ ساده را‌ از‌ خود ‌می‌پرسیدند که چرا نسل‌های بعد از انقلاب، جوانان، دانشجویان، اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه و کارآفرینان این‌گونه از آنها فاصله گرفته‌اند. به نظر می‌رسد اصولگرایان به بازگشت به خویشتن نیاز دارند. آنها تا زمانی که از درون دچار تحولات عمیق نشوند و براساس تغییرات جامعه گفتمان اصولگرایی جدیدی را به مردم ارائه ندهند در دیدگاه مردم مورد غفلت قرار خواهند گرفت. آنها در این سال‌ها به‌رغم رسیدن به وحدت با سقوط جایگاه مواجه شده‌اند و اگر رویه خود را تغییر ندهند در سال‌های آینده همین میزان رأی فعلی را هم نخواهند داشت. در یک کلام می‌توان گفت اصولگریان نیاز به تحولات اساسی دارند.»

محمدرضا تابش نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «اداره قوه مقننه روی ریل عقلانیت و اعتدال» نوشت: «انتخابات هیأت رئیسه مجلس مانند هر تحول و رفتار سیاسی دیگری، پیام‌هایی برای مخاطبین خود از مردم و اقشار مختلف گرفته تا دولتمردان و سیاست‌ورزان داشت. این انتخابات صحنه رقابتی جدید بود که اتفاقاً گرم‌تر از قبل و با پستی و بلندی‌های بیشتری نسبت به گذشته انجام شد. یکی از مهم‌ترین پیام‌های نتیجه این انتخابات را باید در حفظ ترکیب اصلی هیأت رئیسه شامل رئیس و نواب آن دانست. علی‌رغم تمام نگرانی‌های قبلی، آقایان پزشکیان و مطهری توانستند در کرسی نایب رئیسی ابقا شوند و این بدان معناست که خط اعتدال و اصلاحات در مجلس به عنوان یکی از سه قوه جمهوری اسلامی، خطی مهم، پررنگ و تعیین کننده است. این موضوع هم با توجه به رأی مردم در انتخابات اخیر و هم آینده پیش روی دولت دوازدهم می‌تواند برای جامعه و قوه مجریه جای امیدواری داشته باشد که رأی و سیاست آنها در مجلس، به عنوان قلب تپنده تصمیم‌گیری و قانونگذاری برای کشورمان حامیانی جدی و مؤثر دارد. خصوصاً حساسیت جامعه ما در روزهای گذشته برای حفظ شخصیتی قابل احترام چون آقای مطهری در ترکیب هیأت رئیسه با این انتخاب نمایندگان پاسخ درخور و مناسبی دریافت کرد. رئیس و نواب رئیس مجلس که از منظر تأثیرگذاری، جایگاه مهمی محسوب می‌شوند با ترکیب فعلی باز هم می‌توانند مسیر اداره قوه مقننه را بر ریل عقلانیت و اعتدال ادامه دهند.»

طرح از روزنامه شهروند

نتيجه کلي انتخابات هيئت‌رئيسه برد امید یا شکست؟/ مرثیه خوانی برای کشتگان کابل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار