تابناک تهران - معلولین جامعه ای کوچک اما پر درد از کلانشهر تهران را تشکیل می دهند که توجه به خواسته ها و نیازهای آنها در هیاهوی زندگی روزمره گم شده است. بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید ۳ درصد از استخدام های دستگاهها و نهادهای دولتی به معلولان اختصاص پیدا کند اما این در حالی است که این قانون از سوی برخی از دستگاهها اجرایی نمی شود.
کد خبر: ۴۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 07 June 2015
به گزارش تابناک تهران، یافتن شغل آن هم از نوع آبرومندش برای بسیاری از افراد در شهرها   به خصوص کلانشهرهایی مانند تهران به دغدغه ای بزرگ برای جوانان تبدیل شده است.

اما در این میان وجود برخی شرایط در افراد، دست و پای آنها را برای یافتن شغلی مناسب و درخور می بندد.

کسی که ذهن خلاقی برای ارائه ایده های نوین برای کسب و کار دارد به دلیل نشستن روی ولیچر مجبور است خانه نشین شود.

عبور ساده ما از کنار افرادی که نیاز به همراهی برای یافتن شغلی آبرومند برای تامین هزینه های دارو و درمان خود دارد، قابل تامل است.

در کلانشهری مانند تهران که جمع کثیری از مردم کشور را در خود جای داده است معلولین فراوانی زندگی  می کنند که علاوه بر تحمل درد و رنج ناشی از بیماری با مشکل بیکاری نیز دست و پنجه نرم می کنند و این امر منجر به تضعیف روحیه این دسته از افراد می شود.

لمس واژه معلول شاید برای ما به عنوان شهروندان پایتخت نشین که هر روز با مشغله های زیادی سر و کار داریم، دشوار شده باشد اما سوال اینجاست که توجه به نیازهای معلولین نباید مشغله مسئولین باشد؟

فقط کافیست واژه «معلول» را هنگامی که از خانه بیرون می آییم و در ایستگاه اتوبوس منتظر آمدن اتوبوس هستیم یا زمانی که وارد مترو می شویم برای رسیدن به قطار از پله های مترو با سرعت پایین می رویم لمس کنیم.

اشتغال مسئله ای است که گاهی نبود آن به کابوسی برای نسل جوان تبدیل شده است اما باز هم در پرداختن به این امر این  جامعه معلولین کشورمان است که کمرنگ دیده می شوند.

یافتن شغل حتی با حقوق کم شاید برای فرد معلولی که از کنار ما به آرامی عبور می کند یک آرزوی بزرگ باشد.

کسانی که براساس آمارها 15 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

بیکاری یکی از چالش های اصلی فرا روی معلولین و مددجویان است که موجب انزوا و سرخوردگی آنان و عدم حضور اثرگذارشان در جامعه است .

مطالعات نشان می دهد که نرخ بیکاری معلولین (نابینایان ، ناشنوایان ، معلولین جسمی – حرکتی ، معلولین ضایعه نخاعی و ...) بیش از ۶۳ درصد و نرخ بیکاری مددجویان (زنان سرپرست خانوار ، زنان بدسرپرست ، معتادان بهبود یافته و سایر آسیب دیدگان اجتماعی) بیش از ۴۸ درصد است .

در سال های اخیر که طرح حمایت از بنگاه های اقتصادی زودبازده و کارآفرین به اجرا درآمده است ، به دلیل ناهمگونی این طرح با شرایط خاص معلولین و مددجویان ، امکان بهره مندی گروه عظیمی از آنان از مزایای طرح فراهم نشده است که البته بخشی از مشکلات اجرایی این طرح برای معلولین و مددجویان به نظام بانکی کشور و بخش دیگر آن به آیین نامه ها ، قوانین و مقررات اجرائی طرح مربوط می شود ..

اما در این میان برخی از معلولین ساکن تهران برای اینکه فقط شغلی داشته باشند به بیگاری کشیده می شوند. در این باره باید گفت درحالی که ادارات و سازمانهای دولتی ازاستخدام آنها سربازمی زنند، کارفرمایان خصوصی نیز به نام بیمه ازآنها بیگاری می کشند.

ترس ازبیکاری صدای اعتراض کارگران معلول را خفه کرده است . 

مجید انتظاری عضو هیات‌مدیره جامعه معلولان ایران درباره مشکلات و خواسته‌های معلولان می‌گوید: به نظر می‌رسد توجه به نیازها و خواسته‌های معلولان در کشور در چرخه‌ای معیوب قرار گرفته و حل این مشکلات بسیار فراتر از وظایف سازمانی مانند سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به ناقص بودن قوانین مربوط به معلولان می‌افزاید: طبق ماده  قانون اساسی بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وظایفی را در قبال افراد معلول دارند اما متاسفانه همه آنها حتی شهرداری هم از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

انتظاری به تصویب قانون معلولان در سال 83 اشاره می‌کند و می‌گوید: این قانون با تمام نواقصی که داشت اما وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها را موظف کرده بود برای پیشبرد اهداف جامعه معلولان اقداماتی انجام دهند اما باز هم معلولان مورد بی‌مهری این دستگاه‌ها قرار گرفتند و اقدامات مناسبی که بتواند به آنان کمک کنند را ندیدند.

عضو هیات‌مدیره جامعه معلولان ایران یادآور می‌شود: براساس آمارها 15 درصد از جمعیت کشور؛ یعنی چیزی حدود 12 میلیون نفر از افراد جامعه معلول هستند.

وی با بیان اینکه 60 درصد از جمعیت اعلام شده معلولان بیکار هستند، می‌گوید: این افراد به دلایل مختلف و محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند از خانه خارج شوند و یکی از علت‌های آن هم این است که دسترسی‌های لازم برای آنان تعریف نشده است و به همین دلیل فرد معلول به تنهایی نمی‌تواند از خانه خارج شود. 

انتظاری حق استخدامی معلولان را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: رای اصلاحی دیوان عدالت اداری درباره استخدام معلولان در آموزش و پرورش صادر شده است. این دیوان یک بار دیگر بر الزام آموزش و پرورش به استخدام افراد دارای معلولیت تاکید کرد اما اتفاقی که عملا در 10 سال گذشته افتاده، بی‌توجهی و شانه خالی کردن دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها از زیر بار استخدام سه درصدی معلولان بوده که باید مسئولان مربوطه پاسخگوی این مساله باشند.

سالار مرادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره بر ضرورت اجرای قانون جامع حمایت از معلولین گفت: اگر این قانون که در روز جهانی معلولین در مجلس شورای اسلامی مطرح شد عملی شود بسیاری از مشکلات این قشر حل می شود.

وی  افزود: قانون حمایت از معلولین 16 ماده دارد که فراهم کردن شغل، مناسب سازی فضاهای شهری، تحصیل و آموزش رایگان و تامین هزینه های پیشگیری معلولان از جمله این مواد است.
واقعیت های جامعه معلولین به شکل دیگری رقم می خورند ، بله تضییع حقوق معلولان در ارگان ها و سازمان های مختلف مسئله ای است که بسیاری از معلولان توانمند جامعه را خانه نشین و گوشه گیر کرده است.

علی همت محمودنژاد رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، خواستار جلوگیری از تضییع حقوق معلولان در وزارت آموزش و پرورش شد و گفت: سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان اجرایی نمی شود.

وی در مورد استخدام معلولان در دستگاه های دولتی گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید ۳ درصد از استخدام های دستگاهها و نهادهای دولتی به معلولان اختصاص پیدا کند اما این در حالی است که این قانون از سوی برخی از دستگاهها اجرایی نمی شود.

با همه این کش و قوس‌ها، تاکیدات و درخواست ها بازهم شاهد افزایش نرخ بیکاری میان جامعه معلول کشورمان هستیم.

سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود درباره معلولیت و مشکلات اشتغال اینگونه افراد با تاکید بر اینکه تاکنون تا حدود زیادی حقوق آنان در بازار کار نادیده گرفته شده است اعلام کرد: معلولان با مسائل فراوانی در پیدا کردن شغل مواجه اند، اما اغلب آنها تصورات غلطی از معلولیت دارند و در واقع فکر می کنند قادر به انجام برخی امور نیستند.

وی حمایت ازکارگران معلول را بسیارناچیزمی داند می گوید: ازمسئولان می خواهم نسبت به فعالیت های غیرقانونی کارفرمایان اقدام کنند واجازه ندهند تا حقوق این قشر آسیب پذیر بیش از این ضایع شود.”
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار