با طراحی مناسب فضاهای شهری و مناسب سازی آن می توان زمینه حضور و فعالیت معلولان را در سطح جامعه افزایش داد.
کد خبر: ۴۵۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 01 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛مناسب ‏سازی تمام معابر به عنوان یک الزام شهری برای همگان از جمله معلولین و ناتوانان جامعه ضرورت دارد و می بایست حداکثر اماکن عمومی، معابر و خیابانهای شهر نیز مهیای این قشر از جامعه باشد.

مناسب سازی تنها مشکل عدیده ای معلولان و جانبازان نیست بلکه جمعیت سالمند نیز از این مناسب سازی بهره می برند و این نیازمند توجه ویژه مسئولین امر به این موضوع است.

رعایت نکردن قوانین مناسب سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان و زنان باردار ایجاد می کند وشهر ایوان نیز از جمله آن شهرهایی است که کمتر خدماتی در اماکن عمومی، معابر، خیابانها و حتی مقابل ادارات و بانک ها به معلولان و ناتوانان منطقه ارائه می شود.

برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر و همچنین ایجاد فرصت برابر برای همه اقشار جامعه نیاز است نگاه عدالت محور مسئولین برای گسترش امکانات در سطح شهر تقویت شده و خدمات بیشتری حداقل برای تردد معلولین مهیا شود.

مناسب سازی فضاهای عمومی به رسمیت شناختن حقوق معلولان است و نقش مهمی در آسایش، توانمندسازی و بهره گیری از تمام امکانات دارد.


یکی از معلولین شهرستان ایوان که خواست نامش ذکر شود در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد: سالهاست که با مشکل معلولیت از ناحیه پا مواجه هستم و همین امر باعث شده که ویلچرنشین شوم و برای رفت و امد به بیرون از این وسیله استفاده نمایم.

وی گفت:یکی از مواردی که از بعد روانشناسی لازم و ضروری است که یک معلول به ان توجه کند حضور در اجتماع و ادامه فعالیت های اجتماعی است چرا که ایجاد رابطه متقابل بادیگران و حضور در عرصه اجتماع شاید کلید  حل بسیاری از مشکلات روانی باشد.

این جوان معلول افزود: شهر ایوان یکی از شهر هایی است که در ایجاد فضای شهری  به قشر معلول توجه خاصی نشده است چراکه در معابر عمومی ،ادارات،بانکها ...طراحی خاصی برای ورود و حضور معلولین در نظر گرفته نشده است که این موضوع جادارد مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

در ادامه بایکی از کارشناسان نظام مهندسی استان دراین رابطه به بحث و گفتگو پرداختیم.

"همایون باباخانی"؛ معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در گفتگو با خبرنگار با تاکید بر اینکه درصدی از جمعیت جامعه از کم توانی جسمی و حرکتی رنج می برند،اظهار کرد: معلولان که به عللی دچار ناتوانی یا کم توانی جسمی و یا ذهنی شده اند، در مقایسه با افراد سالم با مشکلات بیشتری در شهر را دارند.

وی با بیان اینکه در شهر ایوان نابسامان بودن فضای کالبد شهر و عدم انطباق آن با نیازها و خواسته های معلولان برای این شهروندان مشکل به وجود می آورد ، گفت: جانبازان و معلولان برای حرکت خود از وسایل کمکی استفاده می کنند که هنگام رفت و آمد در گذرگاهها ووساختمانها  به علت عدم تمهیدات لازم برای این افراد با مشکلات متعددی روبرو می شوند.

باباخانی  افزود: لازم و ضروری است که در ساختمانها و نهاد هایی عمومی که رفت و امد و تردد در آن در طول روز زیاد است زمینه ورود به این مراکز از طریق متولیان امر اندیشیده شود و با ایجاد رمپ ها ورود به این مراکز را تسهیل نمود./م

جویزر

 

 

 

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار