چهار جوان کارآفرین با سرمایه جوانی و همت والا، چون آب از میان دشواری بسان سنگ، عبور کردند و نهال تولید را به ثمر نشاندند.
کد خبر: ۴۵۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 04 July 2017
وقتی که از من خواسته شد برای تهیه گزارشی به واحد تولیدی کارآفرینی که توانسته شیرینی خاصی به نام 'نون پیچ' را تهیه کرده بروم،تصوری از فرد کارآفرین نداشتم جز چند پیام رد و بدل شده در صفحه تلگرام.
به جای عکس پروفایل کارآفرین به انگلیسی جمله ای نوشته شده بود که معنای آن چنین بود: در سکوت کار کن،بگذار موفقیت صدا کند.از این جمله استنباط کردم با جوانی مصمم،افتاده و پر توان باید دیدار کنم.  
ابتدای خیابان ستارخان نبش کوچه محمدی که تابلوی 'نون پیچ' را دیدم فهمیدم درست آمده ام و از تاکسی پیاده شدم.چهار جوان زیر تابلوی آن ایستاده بودند.داخل مغازه چند کارگر با لباس کار سبز رنگ در حال تهیه نان بودند.
برخلاف تصورم یک کارآفرین نبود بلکه چهار کارآفرین جوان، تحصیل کرده و با دنیایی پر از دوستی و امید با هم همکاری می کردند.
بعد از سلام و احوالپرسی وارد مغازه شدم و مصاحبه خود را با تک تک قهرمانان کارآفرینی شروع کردم.
 
**سنگ بسیار بود اما چون آب از آنها عبور کردیم
'سینا کرکه آبادی' 28 ساله مهندس صنایع و فوق لیسانس بازاریابی (MBA) گفت: موانع سنگی برای کارآفرینی بسیار بود اما ما نظیر آب از میان سنگ ها عبور کردیم و توانستیم خود را به دریای بزرگ کار و تولید برسانیم.
وی توضیح داد: چهار نفر دوست هستیم که از چهار سال پیش یک شرکتی به نام 'آریوپاد نیکان' تاسیس کردیم.کار ما در ابتدا طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی رستوران ها و فست فود ها بود.با توجه به آشنایی با صنعت فست فود وارد کار ساخت تجهیزات فست فود و رستوران ها شدیم و چند محصول نظیر (وارمر،رول کوک) در ابعاد مختلف درست کردیم و به فروش رساندیم .
وی افزود: با توجه به سابقه و توانایی که ما در راه اندازی مجموعه های مختلف داشتیم،تصمیم بر این شد که مجموعه ای را با برند 'نون پیچ' ثبت کنیم .
کرکه آبادی گفت:از آنجایی که این محصول (نون پیچ) در ایران وجود نداشت،کار تحقیقات را از سال گذشته شروع کردیم و توانستیم این مجموعه را تاسیس کنیم .
این کارآفرین جوان در توضیح 'رول کوک' گفت:با این دستگاه توانستیم محصول 'نون پیچ' را برای نخستین بار در کشور تولید کنیم. سابقه این نوع شیرینی به کشور مجارستان بر می گردد که برای نخستین بار در ایران ثبت شد.
وی اظهار داشت: از طریق تحقیقات گسترده توانستیم آموزش کسب کنیم و برند 'نون پیچ' را ثبت کنیم.
وی با بیان اینکه کارآفرینی در ایران دشوار است،گفت:آنقدر شرایط برای گرفتن تسهیلات سخت بود که نتوانستیم از این امر بهره مند شویم.موانع کارآفرینی سنگ بود اما ما آب بودیم و توانستیم از همه موانع عبور کنیم.
وی اضافه کرد: از اینکه به عنوان یک تولید کننده فعالیت اقتصادی را شروع کرده ام راضی هستم .در این یکماه که کار خود را شروع کرده ایم خوشبختانه افرادی هم که از محصولات ما استفاده می کنند راضی هستند.طی سه هفته گذشته که کار خود را شروع کرده ایم مشتریان دائمی هم داریم.
وی با غرور گفت: محصول ما و ابزارهایی که در پخت این محصول استفاده می شود ایرانی است.
فقط یک ایرانی مغرور می تواند چنین با غرور به دستان توانمند ایرانی افتخار کند.
وی اظهار داشت: به غیر از خودمان برای هشت نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کرده ایم.
 
**کار مهمتر از درآمد است
'وحید نظری' کارشناس گرافیک که 29 سال سن دارد دارای نسبت خانوادگی با سینا کرکه آبادی است.
وی اظهار داشت:پیشتر در شرکتی کار می کردم با اینکه ماهانه 20میلیون تومان درآمد برای کارفرما ایجاد می کردم اما تنها 300هزار تومان حقوق می گرفتم.علیرغم حقوق کم،تجربه کاری برایم مهمتر بود.
نظری معتقد است: برای جوانی که می خواهد وارد بازار کار شود پیش از دستمزد باید تجربه کاری اهمیت داشته باشد.کسب مهارت و تجربه می تواند در آینده حقوق بالا را هم میسر کند.'اول کار سپس حقوق' این شعار باید ملکه ذهن جوانانی باشد که می خواهند وارد عرصه فعالیت های اقتصادی شوند.
این کارآفرین جوان گفت: متاسفانه این روزها برخی از جوانان به دنبال راحت زندگی کردن هستند.
وقتی از او پرسیدم فعالیت های اقتصادی خود را چگونه شروع کرده است،توضیح داد:ابتدا که دیپلم گرفتم به عنوان کارگر کار می کردم نمی توانم بگویم حتی در حد صفر بودم شاید به جرات بتوانم بگویم از حد صفر هم پایین تر بودم اما هیچوقت ناامید نشدم و کار را در هر رده ای که بود بخوبی انجام دادم.آنقدر درست انجام دادن وظیفه کاری مرا به خود مشغول کرده بود که دستمزد ماهانه جایی در ذهنم نداشت.مهم این بود که کار را بدرستی انجام دهم ، بیاموزم و هر روز ماهرتر شوم.
وی گفت: امروز هم که پس از راه دشواری که طی کردم توانسته ام به عنوان تولید کننده در عرصه اقتصادی نقش داشته باشم خوشحالم که می توانیم برای دیگران هم اشتغال ایجاد کنم و یقین دارم که همه با هم می توانیم به روزهای بهتر گام برداریم.
نظری در خصوص فعالیت های خود گفت: سال 82 دیپلم گرفتم و وارد بازار کار شدم.اواخر سال 88 به دانشگاه رفتم و در رشته گرافیک تحصیل کردم.حرفه اصلی من چاپ بود اما کار دکوراسیون را هم انجام می دادم و هنوز هم در کنار 'نون پیچ' با دوستانم کار چاپ و طراحی دکوراسیون را هم انجام می دهیم.
نظری در توضیح نحوه کار 'نون پیچ' گفت: مواد اولیه این محصول آرد ، روغن و شکلات است. به دلیل روغن پالم در شکلات های خارجی از برند مطمئن ایرانی استفاده می کنیم و می توانیم با طعم های سنتی و مدرن محصول خود را عرضه کنیم.
وی در خصوص همکاری در مجموعه 'نون پیچ'گفت: چهار برادر ،چهار شریک و چهار دوست همدل و همزبان هستیم . در کنار این فعالیت تولیدی هنوز هم با یکدیگر در کار تولید صنعتی،چاپ و دکور همکاری می کنیم.
وی با احساس خرسند از فعالیت اقتصادی خود گفت: خیلی احساس خوبیست که برای چند نفر غیر از خود اشتغال ایجاد کنیم تا معیشت چند خانواده از کنار آن تامین شود.هم اکنون حدود 10الی 11 نفر در این مجموعه حقوق می گیرند که شاید بتوان گفت،60الی 70نفر از این مجموعه زندگی می کنند.
وی در خصوص نحوه آموزش به کارگران 'نون پیچ ' گفت: کارگرانی که در این جا کار می کنند توسط خود ما آموزش دیده اند و در صدد هستیم تعداد شعبه های خود را افزایش دهیم.
این کارآفرین جوان گفت: سرمایه اولیه برای شروع کار صفر بود. با درآمدهایی که از کار چاپ،صنعت و دکور جمع کردیم توانستیم'نون پیچ' را راه اندازی کنیم.
وی گفت: تصمیم بزرگی بود اما خدا با ما همراه بود. در هر کاری گره است اما گره هایی که در این کار بود با تلاش و همدلی باز شد و امروز توانستیم نتیجه تلاش های خود را در نون پیچ' ببینیم.
وی توضیح داد: کار دکوراسیون مغازه را خودمان انجام دادیم.به طور شبانه روزی کار کردیم تا توانستیم در کوتاه ترین زمان(10روز) مغازه را راه اندازی کنیم.همچنین دفتر فنی ما در نزدیکی مغازه است تا بتوانیم به کارهای دیگر هم برسیم.
 
**دانشکده های من تجارب کاری من است
'مصطفی وفادار' 30سال سن دارد و در رشته علوم ارتباطات تحصیل کرده است.
وفادار با کوله پشتی که در پشت داشت انگار آماده برای شروع کار دیگر بود. با خوشرویی گفت: از 18سالگی کار می کنم .فوق دیپلم هنر و لیسانس ارتباطات هستم.
وی گفت: کار خود را به دلیل علاقه ای که به موتور داشت(خودش می گفت عشق موتور بودم) پیک موتوری شدم، معلم هم بودم و در شرکت بیمه هم کار کرده ام.شغل هایی که در زندگی داشتم همه دانشکده های من بودند زیرا بسیار از آنها آموختم.
وی ادامه داد: بهترین آموزشگاه انسان،تجربه است.شاید از این شاخه به شاخه دیگر رفتن برای من یک امتیاز مثبت بود.انسان باید از هر تجربه ای که بدست می آورد تاثیر مثبت بگیرد.
 
**همدلی مهمترین وجه همکاری ما چهار نفر است
'مرتضی وفادار' برادر مصطفی وفادار یکی دیگر از کارآفرینان است که 29 سال سن دارد و مهندس مکانیک است.
وی گفت: مهمترین وجه همکاری ما همدلی بود با اینکه گاهی اختلاف سلیقه هم میان ما چهار نفر پیش آمده بود اما همدلی اختلافات را کم رنگ می کرد.  
مرتضی وفادار کار خود را از چند سال پیش در پارس خودرو شروع کرد اما در سال 91 به دنبال تعدیل نیرو مجبور به ترک اجباری کار شد.
وی اظهار داشت: طی چهار سال کار در پارس خودرو خیلی کارها آموختم و پس از تعدیل شدن به دلیل اینکه برقکاری را در کنار کار اصلی آموخته بودم ،برقکار ساختمان شدم.در این دوران با دوستانم آشنا شدم و توانستیم در کنار هم کار خود را توسعه دهیم تا امروز که در کنار دیگر مشاغل توانستیم به عنوان یک تولید کننده هم وارد عرصه فعالیت های اقتصادی شویم.
مرتضی وفادار گفت: برای شروع کار،هیچگونه پشتوانه مالی نداشتیم و از کارهای دیگری که با هم انجام می دادیم باید پول برای راه اندازی 'نون پیچ' را هم تامین می کردیم.
وی که در رشته مکانیک تحصیل کرده است،گفت: همه دستگاهها در این حرفه را خودمان ساخته ایم .پیشتر در کار تعمیر دستگاه های فست فود بودم و با این نوع دستگاهها آشنایی داشتم
وی گفت: از کودکی علاقه به ساخت داشتم و هر دستگاهی که تاکنون ساخته ام با قیمت خوبی به فروش رفته است.
بازار کار ایران در انتظار گام های اساسی است تا بتواند سال 96 با ایجاد 960هزار شغل اهداف اولین سال برنامه ششم توسعه را محقق سازد.
اما هستند جوانانی که در انتظار برنامه های اشتغال نمانده اند و خود با عزمی راسخ، با همت والای توانمندی وارد عرصه کار شده اند و امروز مغرورند از کار خود و از اشتغالی که برای دیگران ایجاد کرده اند.
و هیچ غروری بالاتر از این نیست.
سرمایه ملی ایران نه نفت است،نه گاز و نه معادن آن.سرمایه ملی ایران نیروی کار جوان است که با دستان توانمند خود می توانند آینده بهتر را رقم بزنند.
از واحد تولیدی 'نون پیچ' بیرون آمدم.دیگر هوا به نظرم گرم نبود.
یکی از روزهای تیرماه 96 با دیداری که با چهار جوان کارآفرین داشتم انگار روزی بهاری بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار