کد خبر: ۴۶۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 30 July 2017
شهرستان لنده دارای 9 بقعه متبرکه امام‌زادگان بوده که در طی سالیان گذشته مورد بی مهری و فراموشی مسؤولان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از لنده، سید فخرالدین علیزاده فعال رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز بزرگداشت اماکن متبرکه و امام‌زادگان در یادداشتی کوتاه به وضعیت اماکن متبرکه شهرستان لنده اشاره و آورده‌است: مظلومیت و وضعیت بغرنج اماکن متبرکه این شهرستان نمونه‌ای از مظلومیت فرهنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن شهرستان‌های این استان مزین به وجود بقاع متبرکه امام‌زادگان و نوادگان ائمه(ع) بوده که سالانه خیل عظیمی از گردشگران و دوست‌داران اهل‌بیت(ع) را به خود جذب و باعث رونق و پیشرفت گردشگری در این استان شده است.

عشق و علاقه مردم این سامان به اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای بوده که از دیرباز مردم خود به عنوان متولی ساماندهی و رونق این اماکن مذهبی(بقاع متبرکه) به فعالیت مشغول بودند.

پس از پیروزی انقلاب سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی رسیدگی و ساماندهی بقاع متبرکه در سطح کشور شناخته شده و در این راستا گام‌های مؤثری نیز برداشته شد، به تبع آن در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز خدماتی ارائه گردید ولی این خدمات به دلیل فقر و محرومیت در سطح استان بسیار ناچیز بوده است.

بیش از 9 بقعه متبرکه در سطح شهرستان لنده وجود دارد که هرکدام به دلایلی مورد غفلت مسؤولان امر قرار گرفته‌اند و تاکنون اقدام قابل توجه و درخوری برای رونق و توسعه و بازسازی این اماکن متبرکه صورت نپذیرفته و تقریبا به همان شکل اولیه خود باقی مانده‌اند.

*وضعیت اماکن متبرکه در شهرستان لنده

بقعه متبرکه امام ‌زاده سید عمادالدین ولی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهرستان لنده در روستای مونه از توابع بخش موگرمون واقع شده است. مسیر ارتباطی این روستا آسفالت بوده و از خدمات آب و برق نیز برخوردار می‌باشد.

سال‌هاست نوادگان این امام‌زاده با دست‌های خالی بدون حمایت و همراهی اداره و نهادی اقدام به بازسازی و مرمت بقعه متبرکه این امام‌زاده واجب‌التعظیم نمودند ولی به دلیل عدم توانایی مالی نتوانستند طرح عظیم و باشکوه این بقعه متبرکه را به اتمام برسانند.

وجود باغات سرسبز و دلنشین و چشمه‌های جوشان فضایی زیبا را در اطراف این بقعه متبرکه به وجود آورده است و در فواصل زمانی بستری برای حضور گردشگران و زائران و دوست‌داران اهل‌بیت(ع) به وجود آورده است.

سال‌هاست وضعیت نامناسب این بقعه متبرکه مردم این روستا را آزار می‌دهد، طی چند مرحله مختلف مردم روستا در یک اقدام خودجوش برای بازسازی و مرمت بقعه متبرکه این امام‌زاده تلاش کردند ولی در مراحل مختلف و به دلایل گوناگون از جمله ممانعت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتوانستند اقدام قابل توجهی انجام دهند و این بقعه به حال خود رها شد.

بقعه متبرکه امام‌زاده شیخ ابراهیم عباس در فاصله 8 کیلومتری از مرکز شهرستان لنده و در روستای مالشیخ از توابع بخش مرکزی واقع شده، دارای بافت قدیمی متعلق به دوره صفویه بوده که بر اثر بی‌وفایی روزگار این روزها حال خوشی نداشته و در وضعیت اسف‌ناکی به سر می‌برد.

وجود باغات و چشمه‌های جوشان در حاشیه این بقعه متبرکه فضایی مناسب برای حضور گردشگران و دوستداران طبیعت به وجود آورده و در زمان‌های مختلف میزبان جمعیت کثیری از گردشگران و دوست‌داران اهل‌بیت(ع) و طبیعت‌دوستان می‌باشد.

بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان پیر‌احمد(ع) در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر ستان لنده، در روستای مال‌آخوند در بخش مرکزی واقع شده، به همت مردم روستا و شهرستان مراحل بازسازی بقعه متبرکه این امام‌زاده آغاز شده ولی تنها چهارچوبی از این بقعه بال رفته و ناتمام رها شده است.

فضای بصری زیبایی در اطراف این امام‌زاده وجود دارد که همه‌ساله در ایام مختلف فضای لازم برای حضور زائذان و گردشگران را فراهم ساخته است.

سایر امام‌زادگان هم وضعیت خوبی ندارند یا در مسیرها و روستاهای دور از دست‌رس قرار گرفته‌اند و یا تا کنون اقدامی برای بهسازی و بازسازی و مرمت بقاع متبرکه آنها انجام نشده است. این مراکز فرهنگی نمونه بارزی از مظلومیت فرهنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

امیدواریم این یادداشت کوتاه همت مسؤولان شهرستان و استان را در جهت ساماندهی بقاع متبرکه و تخصیص اعتبار لازم برای بازسازی این بقاع به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار