جای خالی بخش خصوصی
شهربازی‌ها در روزهای تابستان و تعطیلی مدارس اغلب درگیر شور و هیجانی ویژه هستند و ورود به آنها، شادی را به مردم هدیه می‌دهد اما شهربازی‌های یزد از این ویژگی بی‌بهره‌اند.
کد خبر: ۴۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 13 June 2015
به گزارش تابناک یزد، یزد از جمله شهرهایی است که بیش از نیمی از جمعیت آن در مرکز استان مستقر هستند و این جمعیت به طور طبیعی نیازمند امکانات رفاهی، تفریحات سالم و سرگرمی های مفید و البته کم هزینه هستند.

یکی از تفریحات و سرگرمی هایی که اغلب خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان به آن تمایل نشان می دهند، استفاده از وسایل بازی شهربازی ها است و این علاقمندی سبب می شود تا در اغلب شهرها، شهربازی ها سرشار از شور و هیجان و شلوغی باشد.

متاسفانه شهرستان یزد از این قاعده مستثنی است و روح زندگی و شادابی در شهربازی های یزد حاکم نیست و فضایی خسته کننده و کسالت آور در بسیاری از آنها حاکم است به نحوی که به جز کودکان یک رده سنی خاص، بقیه گروه های سنی تمایلی به حضور در آنها ندارند.

در حال حاضر در یزد، پارک شادی با برخورداری از مرکزیت شهربازی های یزد، شهربازی پارک کوهستان، پارک هفت تیر و پارک بزرگ شهر، اصلی ترین شهربازی های مرکز استانی با بیش از 600 هزار نفر را تشکیل می دهد.

نیمی از وسایل شهربازی های یزد همیشه تعطیل است

در شهربازی یزد حدود 13 وسیله مستقر است که نیمی از آنها همیشه تعطیل هستند و برخی از آنها نیز پلاکارد پلمپ از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد دارند و بقیه وسایل نیز اغلب برای یک گروه سنی خاص است و بقیه مراجعه کنندگان به این پارک، هیچ سرگرمی ویژه ای ندارند.

در پارک کوهستان یزد نیز دو تا سه وسیله مستقر است که در اغلب اوقات، متصدیان آنها حضور فعالی ندارند و تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه، وسایل این پارک فعال است و نظیر این شرایط در بقیه شهربازی های یزد نیز وجود دارد.

شهربازی رویاها

یکی از وسایلی که به ظاهر هزینه کمتر و یا حداقل دردسرهای کمتری دارد، پارک بادی است که اغلب مورد استقبال کودکان رده سنی سه تا هفت سال است.

آنچه مشخص است، نوجوانان و جوانان در شهربازی های یزد هیچ تفریحی ندارند و اغلب در سرگردانی به سر می برند و گاهی ناچار به همراهی خانواده های خود هستند.
بهبود فضای شهربازی ها در چند جلسه از شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت اما به نظر می رسد هنوز کار قابل توجهی در شهربازی های یزد انجام نشده زیرا هنوز هم شاهد شور و هیجان و شادی در این شهربازی ها نیستیم

عضو شورای شهر یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بهبود فضای شهربازی ها در چند جلسه از شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت اما به نظر می رسد هنوز کار قابل توجهی در شهربازی های یزد انجام نشده زیرا هنوز هم شاهد شور و هیجان و شادی در این شهربازی ها نیستیم.

سیده حمیده وزیری عنوان کرد: شهربازی های یزد دچار خمودگی شده اند و لازم است با نصب دستگاه های جدید، استاندارد و با در نظر گرفتن همه رده های سنی، شرایط تفریح را برای همه اعضای خانواده فراهم کنیم.

وی بیان کرد: بودجه های خوبی نیز برای سازمان پارکها و فضای سبز در نظر گرفته شده اما به نظر می رسد مردم رضایتی از اقدامات انجام شده در شهربازی ها ندارند.

وزیری خاطرنشان کرد: البته وضعیت پارکهای یزد نسبت به گذشته هم افزایش کمی و هم افزایش کیفی داشته اما هنوز رضایتی از شهربازی ها نیست.

اولین شهربازی افغانستان

وی عنوان کرد: مردم یزد از شهربازی های شیراز، مشهد و تهران استقبال می کنند و این نشان دهنده آن است که مردم تمایل به استفاده از این خدمات دارند اما شهربازی های یزد مورد توجه آنها قرار نگرفته است.

وزیری تصریح کرد: این ظرفیت در استان یزد وجود دارد و به نظر می رسد می توان با سرمایه گذاری نه چندان زیاد، شور و هیجان و شادی را به مردم و جوانان و نوجوانان این شهر هدیه کرد ضمن اینکه می توان فضایی شاد و متنوع حتی برای گردشگران و مسافران نیز ایجاد کرد.
مردم یزد از شهربازی های شیراز، مشهد و تهران استقبال می کنند و این نشان دهنده آن است که مردم تمایل به استفاده از این خدمات دارند اما شهربازی های یزد مورد توجه آنها قرار نگرفته است

یکی از مواردی که به درستی به آن اشاره شد، استفاده گردشگران و مسافران از فضای شهربازی های یزد در صورت بهبود فضای فعلی است.

مسافرانی که بیش از سه روز قصد اقامت در یزد داشته باشند، به تدریج پس از گشت و گذار در بافت های تاریخی و بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی، نیازمند فضایی متفاوت می شوند که شهربازی ها می تواند این خلا را برای آنها پر کند.

خود مردم یزد نیز بارها و بارها از آثار تاریخی، باغ های تاریخی و بافت تاریخی یزد بازدید کرده اند و این فضاها گرچه زیبایی ها و دلنشینی خاص خود را دارند اما به هر حال بعد از مدتی تکراری و خسته کننده می شوند.

شاید یکی از دلایلی که عده ای یزد را از شهرهای افسرده و ناشاد خوانده اند، نبود تفریحات سالم و سرگرمی هاست که می تواند در صورتی که درست و اصولی به آن پرداخته و صحیح تر و اصولی تر از آن استفاده شود، این قضاوت را اصلاح کند.

شهربازی های یزد نیازمند شور و هیجان

یک عضو دیگر شورای شهر یزد نیز در این زمینه اظهار داشت: شهربازی های یزد نیاز به شور و  هیجان دارند و باید با نورپردازی های ویژه، فضاسازی، استفاده از آب نماهای جذاب، استفاده از موسیقی های مجاز و در خور شأن دارالعباده یزد فضای جذاب تری در شهربازی ها ایجاد کرد.

اولین شهربازی افغانستان

عزت ماندگار تصریح کرد: در اغلب شهربازی های یزد یا دستگاه ها خالی حرکت می کند یا جمعیتی که در آن هستند، قابل توجه نیست.

وی افزود: اگر فضا جذاب شود، مردم به طور قطع استقبال خواهند کرد اما اکنون به نظر می رسد از یک سو مردم جذابیت های لازم برای استفاده از این فضاها را نمی بینند از سوی دیگر سرمایه گذاران توجیه اقتصادی در فعالتر کردن شهربازی ها ندارند و آن را مقرون به صرفه نمی بینند.

اگر شهربازی های یزد با همکاری بخش خصوصی رونق بگیرد و دستگاه ها با استانداردهای جدید و متناسب با همه گروه های سنی در پارکها مستقر شود و فضای امن برای استفاده مردم به ویژه دختران نوجوان و جوان برای استفاده از این وسایل فراهم شود، به طور قطع شهربازی های یزد از این رکود و خمودگی خارج می شوند.

در حال حاضر عبور از چند متری پارک شادی یزد به عنوان شهربازی مرکزی این استان، هیچ صدایی از شعف و شادی به گوش عابران نمی رساند و اسباب بازی های قدیمی و گاهی غیراستاندارد آن، تنها چند کودک در رده سنی سه تا 10 سال را سرگرم کرده است.

اندکی ذوق و سلیقه، سرمایه گذاری محدود، تبلیغات محیطی و ایجاد فضای امن برای استفاده همه اقشار جامعه از این وسایل، نورپردازی مناسب و جذاب می تواند شور و هیجان را به شهربازی های نخستین شهر خشتی جهان هدیه دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار