ایلامی با اشاره به اینکه 8 عضو از بدن از جمله قلب، 2 کلیه، 2 کبد، لوزالمعده و ریه قابلیت پیوند را دارند، افزود: 54 بافت و نسج پیوندی نیز می‌تواند معلولیت‌ها را رفع کند.
کد خبر: ۴۸۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 02 September 2017
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از سال ۹۰ تا کنون از تعداد ۱۲۴ نفر در استان که دچار مرگ مغزی شدند ۴۴۷ عمل پیوند عضو انجام شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، اورنگ ایلامی عصر امروز در نخستین آیین جشن نفس استان کهگیلویه و بویراحمد که در سالن حکیم جرجانی یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: سالانه 20 هزارنفر از هموطنانمان جان خود را براثر حوادث و سوانح از دست داده و دچار مرگ مغزی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: 5 الی 8 هزارنفر از این افراد قادر به اهدای عضو هستند ولی تنها کمتر از یک هزارنفر تمایلی به این عمل دارند.

وی با بیان اینکه هر 3 ساعت یک نفر در صف انتظار پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهد، گفت: مرگ مغزی یک آسیبی است که پس از آن امکان بازگشت به زندگی برای فرد وجود ندارد.

ایلامی با اشاره به اینکه 8 عضو از بدن از جمله قلب، 2 کلیه، 2 کبد، لوزالمعده و ریه قابلیت پیوند را دارند، افزود: 54 بافت و نسج پیوندی نیز می‌تواند معلولیت‌ها را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری و تلاش همکاران حوزه چشم پزشکی در استان برای نخستین بار عمل پیوند قرنیه در استان انجام شد و امید است در آینده نه چندان دور شاهد پیوند سایر اعضا در استان باشیم.

ایلامی از تلاش و همت گروه پیوند دانشگاه علوم پزشکی در استان تقدیر کرد و گفت: از سال 90 تا کنون از تعداد 124 نفر در استان که دچار مرگ مغزی شدند 447 پیوند اعضا انجام شد.

وی افزود: از این تعداد 440 مورد موفقیت آمیز و 400 گیرنده اهدا اکنون در قید حیات هستند و اعضای اهداء شده شامل 140 فقره کبد، 209 مورد کلیه، 25 مورد لوزالمعده، 14 مورد روده کوچک و 58 مورد قرنیه است.

ایلامی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست اهدای عضو در کشور را دارد، اظهار داشت: حدود 80 درصد از خانواده‌های اهداکننده عضو در استان از اهدای پیوند اعضا رضایت دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از راه‌اندازی سامانه کارت اهدای عضو در استان خبر داد و گفت: افراد علاقمند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار