معاون قضایی دادگستری اردبیل اعلام کرد؛
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل از افزایش زندانیان غیر عمد طی سال های اخیر در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 17 June 2015
به گزارش مهر، انور اسکندر زاده در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۴ زندانی غیر عمد و یا به عبارتی محکومین مالی در پنج زندان استان زندانی هستند.

وی با بیان اینکه در مقایسه با آمار پرونده های سال های گذشته با افزایش آمار زندانیان مواجه هستیم، اضافه کرد: سال گذشته ۴۳۰ پرونده و در سال ۹۲، ۳۱۰ پرونده در ستاد دیه استان تشکیل شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان عمده محکومین مالی را شامل سه دسته مهریه، چک برگشتی و تصادفات غیر عمد دانست و افزود: به عنوان مثال افزایش تعداد چک های برگشتی و محکومیت مالی آن نشان می دهد که شرایط مساعدی بر بازار حاکم نیست.

اسکندر زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تداوم زندانیان مهریه با وجود عند الاستطاعه بودن مهریه اضافه کرد: تعداد مهریه هایی که در دفاتر به شکل عند الاستطاعه ثبت می شود بسیار اندک است و زوجه می تواند از ثبت اسناد اقدام کرده و مهریه خود را به اجرا بگذارد.

وی افزود: در صورتی که زوج اموال کافی برای پرداخت مهریه داشته باشد و پرداخت نکند بر اساس قوانین زوجه می تواند درخواست زندانی شدن زوج را از دادگاه بخواهد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان افزایش زندانیان مهریه را قابل تعمل دانست و گفت: زوج برای بیش از ۱۱۰ سکه زندانی نمی شود اما برای کمتر از آن در صورت عدم پرداخت زندانی خواهد شد.

اسکندر زاده افزایش طلاق در سطح جامعه را مرتبط با افزایش جمعیت دانست و گفت: علاوه بر این دخالت های خانوادگی، فرهنگ های نادرست و به ویژه ماهواره تاثیر مستقیم در اختلافات خانوادگی و در ادامه طلاق دارد.

وی رقم محکومیت زندانیان غیر عمد را ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: با توجه به اینکه ستاد دیه ردیف بودجه دولتی ندارد حتی اگر بتوانیم ۵۰ میلیارد ریال جمع آوری کنیم هیئت مدیریه ستاد دیه می تواند زندانیان را آزاد کند.

این مسئول با تاکید به هزینه های گزاف نگه داری زندانیان گفت: پیش از این برای محدوده استان اردبیل در سال ۶۸ فقط یک زندان پشت بازار داشتیم اما در حال حاضر در گرمی، مشگین شهر، پارس آباد، خلخال و اردبیل زندان احداث شده است و با این وجود همچنان کفاف تعداد زندانیان را نمی کند.

اسکندر زاده تاکید دارد اثر زندانی شدن یک فرد در جامعه پوشیده است و تبعات اجتماعی به دنبال دارد و علاوه بر این زندانی از هزینه بیت المال در زندان نگه داری می شود که به منزله صرف سرمایه ها در راستای نگه داشتن زندانی است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خواستار حمایت خیرین در آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد شد و تاکید کرد: ستاد دیه صرفا از طریق مشارکت های مردمی نسبت به آزاد سازی زندانیان اقدام می کند.

وی به برگزاری جشن گلریزان همزمان با ۱۳ ماه رمضان در اردبیل اشاره کرد و افزود: انتظار ما مساعدت خیرین و مردم است تا بتوانیم تا عید فطر تعدادی از زندانیان را به آغوش خانواده بازگردانیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار