کد خبر: ۴۹۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ 18 September 2017

سی سخت شهری در 35 کیلومتری شمال غرب یاسوج و مرکز شهرستان دنا استان کهگیلویه وبویراحمد می باشد.شهر توریستی سی سخت با جاذبه های گردشگری فراوان و باغات انبوه میوه به عنوان قطب تولید سیب در جنوب کشور محسوب می شود.
 
روستا های اطراف این شهر یعنی تل سیاه، کوخدان، سرمور و دهنو که در فاصیه 2 الی 5 کیلومتری از مرکز سی سخت واقع اند، با تولید انواع میوه سردسیری در حجم بالا سهم بسزایی در چرخه اقتصادی و اشتغالزایی در استان دارند بطوریکه تنها در این 4 روستا سالیانه بالغ بر 12هزار تن انواع میوه اعم از سیب، هلو، آلو،انگور وگردو تولید و وارد بازار مصرف می شود.
 
اکنون باغداران و کشاورزان سی سخت و روستاهای اطراف آن با معضل وجود دلالان و واسطه ها همچنین عدم عرضه مستقیم محصولات باغی دست و پنجه نرم می کنند.
 
خبرنگار سفیر دنا در خصوص بررسی مشکلات باغداران سی سخت در فصل برداشت میوه با چند تن از کشاورزان به گفتگو پرداخته و این معضل را از زبان باغداران تحلیل می نماید.
 
دوستانی، یکی از باغداران روستاهای اطراف سی سخت، باتوجه به نزدیک بودن فصل برداشت میوه سیب گفت: به دلیل عدم وجود بازار میوه وتربار مناسب در استان جهت عرضه محصولات و حجم بالای تولید سیب در این منطقه، باغداران به ناچار به دلالان و واسطه ها روی می آورند و مجبوراند با شرایط دلال کنار آمده و محصول خود را حتی پایین تر از نصف قیمت مصرف به آنان بفروشند.
 
 
 
باغدار سی سختی به کم بودن زمان برداشت سیب در سی سخت اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم ماندگاری بالای میوه و نبودن سردخانه جهت انبار کردن میوه در شهر سی سخت، باغداران همه ساله متحمل ضررهای فراوان می شوند .
 
وی به بالا بودن هزینه های تولید ونگهداری میوه اشاره و عنوان کرد: بعضی از سموم کشاورزی با قیمت 260 و 450 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می رسد در صورتی که مسئولین جهادکشاورزی می تواند با مدیریت صحیح این سموم و کودهای کشاورزی را بی واسطه و به صورت مستقیم به دست باغداران برسانند.
 
دوستانی گفت: مسولین جهادکشاورزی استان و شهرستان با برنامه مدون و مدیریت شده با همکاری تعاونی ها می توانند به صورت تضمینی میوه را از باغداران خریداری و با نگهداری در سردخانه های استانهای مجاور وعرضه به موقع آن در بازار کمک شایاتی به کشاورزان و باغداران سی سخت و روستاهای اطراف کنند.
 
 
 
وی به لزوم همکاری دولت با باغداران شاره کرد و گفت: باتوجه با اینکه کشور ما یکی از صادر کنندگان اصلی میوه بخصوص سیب می باشد، دولت محترم می تواند با مدیریت صحیح واردات سیب در شب عید را کنترل کند و همچون سنوات گذشته با صادر کردن سیب به کشورهای همسایه و جلوگیری از واردات سیب به کشور، کشاورزان را یاری کند.
 
 
 
تولیدکننده عمده سیب به پایین بودن نرخ سیب در هنگام فروش توسط باغدار و بالا بودن قیمت آن در هنگام خرید توسط مصرف کننده اشاره و خاطرنشان کرد:بیشترین ضرر را باغدار متحمل می شود، بطوریکه در شب عید سال 96 سیب به قیمت هرکیلو شش هزار تومان در بازار به فروش می رسید در صورتی که همین سیب در فصل برداشت به قیمت هرکیلو 900 تومان روی درخت به دلال واگذار شده بود.
 
وی اضافه کرد: دراین بین کمترین سود و بیشترین زحمت سهم باغدارن می شود، که مسئولین می توانند با حذف دلال و واسطه به افزایش سود باغدار و افزایش قدرت خرید مردم کمک کنند.
 
 
 
یکی دیگر از باغداران سی سختی در این خصوص گفت: عدوم وجود صنایع تبدیلی از قبیل کارخانه آبمیوه گیری و کمپوت سازی همچنین عدم وجود سرخانه در سی سخت و نبودن خرید تضمینی و عدم اطمینان از فروش میوه توسط باغدار باعث هجوم دلالان در سی سخت و حومه آن در فصل برداشت میوه می شود.
 
 
 
شهروند وباغدار سی سختی با بیان اینکه کشاورز از فروش بی دغدغه و مطمئن محصول خود اطمینان خاطر ندارد افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی باغداران در فصل برداشت، عدم همکاری مسئولین حمل و نقل جاده ای و شرکت های بیمه جهت بیمه نمودن وانت های "نیسان" حمل کننده میوه می باشد که همه ساله با بروز حوادث رانندگی به نوعی باعث خسارات به باغداران می شود.
 
وی رسیدگی مسوولین ذیربط در خصوص ثبات بازار را خواستار شد و گفت: در سال 1394 ما سیب را به قیمت هرکیلو 1400 تومان روی درخت می فروختیم، این در صورتی است که سال گذشته به قیمت هرکیلو 1100 تومان فروخته شد و اکنون در سال جاری باتوجه به افزایش قیمت در ابزارآلات کشاورزی و انواع سموم و کودها، در بهترین حالت هرکیلو سیب به مبلغ 900 تومان در باغ قیمت گذاری شده است در حالی که زحمت سالیانه یک باغدار با وجود عوامل طبیعی مثل بارش تگرگ و سرمازدگی و انواع آفت بیش از این مقدار خواهد بود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار