افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار تهران، مراکز عرضه و فروش محصولات و تاسیسات منزل در استان یزد را هم تحت تاثیر قرار داد و نرخ برخی کالاها 10 تا 20 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۵۵۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹ 24 January 2018

به گزارش تابناک یزد، بررسی میدانیدر یک هفته گذشته در شهرهای یزد، اردکان و میبد نشان می دهد قیمتهای لوازم برق، آیفون، شیرآلات، لوازم بهداشتی، تاسیسات آشپزخانه و حتی کاشی و سرامیک، تخت تاثیر بالا کشیدن نرخ دلار افزایش یافته است.
یک فروشنده شیرآلات در بلوار نواب صفوی یزد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره روند رشد قیمت ها گفت: هفته گذشته شیرآلات و برخی تاسیسات دیگر را از فروشگاههای بزرگی که اجناس خود را از تهران تهیه می کردند به صورت جزئی و حتی تک دانه ای می آوردیم ولی در دو سه روز گذشته همه تاسیسات را باید به صورت عمده و نقدی خریداری کنیم.
حسینی افزود: ضمن آنکه بعد از تغییرات دلار اعلام کردند که دیگر اجناس را به قیمت قبلی به شما نمی دهیم و باید 15 درصد بیشتر از قبل برای هر کالایی پرداخت کنید.
سخنان این فروشنده در حالی بود که بعد از محاسبه سرانگشتی متوجه شدم برخی اجناس وی تا 20 درصد گران شده است.
فروشنده دیگری در خیابان سیدگلسرخ هم بعد از گلایه های مختلف از تغییرات قیمت ها گفت: تمامی اجناس ما ایرانی است ولی با این وضعیت مجبوریم برخی اجناس را 10 تا 15 درصد گران کنیم تا برای خریدهای جدید ضرر نکنیم.
با وجودی که این فروشنده سیستم های گرم کننده داشت اما برای برآورد قیمت ها سراغ یک فروشنده در اردکان رفتم که لوازم مختلف بهداشتی ، شیرآلات و پکیج و رادیاتور نیز می فروخت.
بوستانی گفت: چند شب قبل به یک نفر پکیج و رادیاتور و لوازم گاز فروختم ولی وقتی امروز برای بردن آنها آماده بودم گفتم که اگر امروز همین اجناس را می خریدی می بایست 10 تا 15 درصد بیشتر هزینه می کردی.
وی افزود: برخی اجناس حتی بیشتر از این هم گران شده ولی سعی ما این است که تا حد ممکن برای رعایت حقوق مصرف کننده کمترین افزایش را اعمال کنیم .
این افزایش قیمت ها به بازار کاشی و سرامیک نیز رسیده و من در مسیر بازگشت به یزد به چند فروشگاه کاشی در میبد نیز سری زدم تا از وضعیت قیمت های این محصول که 50 درصد تولید کشوری آن در استان یزد است اطلاعاتی به دست آورم.
به گزارش ایرنا، احمدی فروشنده کاشی و سرامیک که انبار بزرگی در ورودی میبد از سمت یزد نیز داشت گفت: به دلیل اینکه بخشی از تولیدات میبد به خارج از کشور صادر می شود این گرانی تحت تاثیر افزایش قیمت دلار طبیعی است .
وی افزود: بخش عمده تولیدات کاشی و سرامیک در سایر استانها توزیع می شود و فکر می کنم افزایش 10 تا 15 درصدی در اغلب کالاهای ساختمانی اتفاق بیفتد و مختص کاشی و سرامیک نباشد.
تغییر قیمت ها را فروشندگان عمده با تماس تلفنی و یا پیامک به هم اطلاع می دادند چون وقتی به یزد رسیدم در بلوار استقلال جویای قیمت ها شدم تا ببینم در بازار کاشی یزد چه خبر است.
همچنین به چند فروشگاه در خیابان های انقلاب ، مطهری و انتهای بلوار نواب برای ارزیابی قیمت تاسیسات آشپزخانه همچون کابینت مراجعه کردم که در این میان، قیمت ورق سفید در مقایسه با جنس ام دی اف و های گلاس برای ساخت کابینت و دکوراسیون آشپزخانه از افزایش قیمتی بیشتری برخوردار شده و تا 20 درصد رشد داشته است.
فروشندگان لوازم برق نیز در برخی فروشگاههای بزرگ، به سرعت متوجه رشد قیمت ها شده و درفاصله 2 شب ، اجناس خود را تا 15 درصد افزایش قیمت داده بودند.
فروشگاهی در خیابان رجایی یزد با وجودی که تمامی اجناس را در انبار نگهداری می کرد با تماس های مختلف ، قیمت جدید اجناس را برای ثبت در فاکتور به مشتری اعلام می کرد.
برای مشاهده وضعیت انبار این فروشگاه به بهانه خرید پنکه به انبارش در جای دیگر شهر سری زدم البته به گفته خودش قیمتی که برای من حساب می کرد قیمت قبلی بود و اگر چند روز دیگر می رفتم 15 درصد گران تر در فاکتور محاسبه می کرد.
این رشد قیمت ها در حالی بود که در مغازه های خرده فروشی لوازم برقی ،اجناس ها 20 درصد ارزان تر بود که جای امیدواری داشت.
برخی مشتری ها که خودشان هم اجناسی برای این مغازه می آوردند می گفتند که کالاها تا 15 درصد گران تر شده اگر جنس جدید سفارش دارید باید با این نرخ برایتان فاکتور کنیم.
یکی دیگر از کالاهای متاثر از افزایش نرخ دلار در بازار های یزد، بازکن و آیفون های تصویری بود که عمدتا مغازه ها ، فروش اجناس خارجی را متوقف کرده و اجناس داخلی را به قیمت نقدی و 15 درصد گران تر از هفته گذشته می فروختند.
یکی از این مراکز در خیابان آیت الله کاشانی یزد بود که شاگرد مغازه بعد از اعلام قیمت کالاهای تولید داخل و خارج گفت: برای ما از شرکت تهران پیامک آمده که فعلا فروش اجناس خارجی را متوقف کنیم .
جلیلی افزود: اجناس داخلی را مجبوریم فعلا 10 درصد گران و نقدی بفروشیم که احتمالا تا اوایل هفته آینده این رشد قیمت 15 درصد شود.
عده ای در بازار تولیدات کالاها، مایحتاج مردم را به ارزانی و گرانی دلار گره زده اند و حلقه گمشده این بازار هم حقوق مصرف کننده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار