این روزها بحث کوچ به شدت داغ است . کوچی که در کهگیلویه و بویراحمد با شنیدن آن سریعا به ذهنمان نوع عشایری آن خطور می کند . هر چند همین کوچ هم این روزها در استان آغاز شده است اما موضوع گزارش ما به یک کوچ مدرن مربوط است.
کد خبر: ۵۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 23 April 2018

این روزها بحث کوچ به شدت داغ است . کوچی که در کهگیلویه و بویراحمد با شنیدن آن سریعا به ذهنمان نوع عشایری آن خطور می کند . هر چند همین کوچ هم این روزها در استان آغاز شده است اما موضوع گزارش ما به یک کوچ مدرن مربوط است. کوچ از پیام رسان های مجازی خارجی به پیام رسان های داخلی! چند ماهی می شود که این بحث آغاز شده است اما یکی دو هفته است که بر شدت آن افزوده و آغاز کوچ آن هم از طرف کانال های دولتی آغاز شده است.در این زمینه و در دستگاه و تک به تک افراد نظرات متفاوت وجود دارد . یعنی موافقت یا مخالفت با کوچ از پیام رسان های خارجی(تلگرام) را می توان به تعداد کاربران دانست .

در ادامه این گزارش به نظرات دو بخش مهم در این موضوع اشاره می شود. ابتدا بخش دولتی که مدیریت حجم زیادی از فعالیت در شبکه های مجازی را برعهده دارد و سپس نگاه یک کارشناس کهگیلویه و بویراحمدی فضای مجازی را منتشر خواهیم کرد.

 

کوچ از تلگرام/ از مواضع صریح استاندار تا تحلیل کارشناس جوان کهگیلویه و بویراحمدی

دولت و کوچ از تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بخشنامه دولت درباره مهلت یک هفته‌ای کوچ دستگاه‌ها از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی، نشان دهنده سیاست دولت در این زمینه است.

 ابوالحسن فیروزآبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در کمتر از چهار روز، شش میلیون به پیام رسان‌های داخلی اضافه شدند، افزود: در روز‌های اخیر، شاهد استقبال و اعتماد مردم به پیام رسان‌های داخلی هستیم، ابتدا تمرکز ما بر کوچ دولتی هاست که قرار است تا چهارشنبه پایان یابد.

وی گفت: برنامه ما پس از کوچ دولتی‌ها، کوچ بخش‌های غیردولتی و کسب و کارهاست. در این خصوص بخشنامه‌های متعددی صادر شده و جلسات متعددی با بخش خصوصی داشتیم و امیدواریم از روز سه شنبه یک کوچ منظم با سرعت بالا در بخش خصوصی داشته باشیم.

کوچ از تلگرام/ از مواضع صریح استاندار تا تحلیل کارشناس جوان کهگیلویه و بویراحمدی

 

مواضع صریح استاندار کهگیلویه و بویراحمد

شاید در ابتدا با شنیدن سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همایش تجلیل ار هنرمندان برتر سال 96 که گفت"مسیر ما با بستن ها باز نمی شود" اینگونه وانمود شود که وی مخالف کوچ از تلگرام به پیام رسان های داخلی است . اما احمدی در این خصوص به صراحت گفته است که ما باید با افزایش تولیدات فرهنگی و کمک به پیام رسان های داخلی در یک فضای رقابتی وارد فضای مجازی شویم.

این سخن استاندار یعنی این که ما باید با قدرت محتوایی و افزایش اعتماد عمومی از فضای مجازی داخلی ، مردم را بر این باور برسانیم که به پیام رسان های داخلی کوچ کنند نه اینکه از ابزاری مانند فیلترینگ استفاده کنیم. البته دیدگاه استاندار همان دیدگاه کلی دولت است که از طرف رئیس جمهور هم اعلام شده است و با صراحت اعلام شده است که موافق کامل کوچ از تلگرام و پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی هستند اما نه به صورت دستوری و یا فیلترینگ.

سخنان و مواضع دولتی ها عمدتا بر اساس یک نوعی توجه ویژه به مسائل سیاسی و اجتماعی است و شاید بهره کارشناسانه ی آن بیشتر عقبه سیاسی داشته باشد مانند جلوگیری از نارضایتی عمومی اما در مورد موضوع گزارش به سراغ یکی از متخصصين جوان استان كهگيلويه و بوير احمد در حوزه فضاي مجازي و سايبري رفته ایم.

مهندس عباس عابدنژاد كارشناس فناوري اطلاعات و فضاهاي اجتماعي مجازي در خصوص بحث روز در محافل عمومی،خصوصی و رسانه ای در دو موضوع امنیت در فضای مجازی و اینترنت و همچنین توانایی ها ، معایب و محاسن استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی نکته نظراتی را بیان کرد.
 
کوچ از تلگرام/ از مواضع صریح استاندار تا تحلیل کارشناس جوان کهگیلویه و بویراحمدی

 امنیت در فضای مجازی و اینترنت از دو جهت قابل بررسی است
فضاهای مجازی محیط های تعاملی تحت شبکه ای هستند که امکان ارتباط کاربرانی در گروههای مختلف سنی و با اهداف مختلف من جمله اهداف آموزشی، تجاری، اطلاع رسانی ، امور خیریه و... را فراهم می کند.
یکی از مهمترین و کاربردی ترین  این فضاها شبکه های اجتماعی هستند که مورد توجه طیف گسترده ای از افراد قرار گرفته است و بالتبع به دلیل حضور همه افکار، سلیقه هاو فرهنگ هاي مختلف ومتفاوت وحتی گروههای معاند نظام اسلامی تهدیداتی متوجه کاربران بوده که مهمترین این تهدیدات امنیتی می باشد. به خصوص اینکه سازنده و مدیریت اکثر قریب به اتفاق این شبکه ها دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند.
از مهمترین مصادیق تهدیدات امنیتی می توان به سرقت اطلاعات شخصی افراد  و همچنین به خطر افتادن امنیت تجاری یک جامعه و افراد آن جامعه اشاره کرد که در بحث امنیت تجاری امروزه بسیار مورد توجه حاکمیت جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
 اما در بحث به خطر افتادن امنیت اطلاعات شخصی افراد می توان گفت که زندگی خصوصی و اطلاعات شخصی شهروندان با مسآله امنیت سایبری عجین شده و این امر سبب پیچیدگی و افزایش آسیب پذیری اطلاعات شخصی افراد شده است.که از نظر بنده آسیب پذیری امنیت این اطلاعات از دو جهت قابل بررسی است:
جهت اول مربوط به امنیت خود شركت هایی است که در فضای مجازی فعالیت می کنند و هم از نظر سخت افزاری ، نرم افزاری و هم زیرساختی در معرض خطرات حملات سایبری هستند و با انگیزه های متفاوتی از جمله انگیزه های مالی، سیاسی، شخصی و... مورد حملات هکرها و سازمان های جاسوسی دنیا قرار می گیرند.
 جهت دیگر اینکه ما وقتی این فضا و امنیت این حوزه را بررسی می کنیم با مبحث جدیدی مواجه می شویم تحت عنوان big data (داده های کلان) كه در این ساختار داده ها و اطلاعاتی که یک کاربر در فضای مجازی قرار می دهد طبق این فناوری جدید (big data) به صورت کلان در سرورهای شرکت های سازنده این شبکه ها و فضاهای مجازی برای سالیان طولانی ذخیره سازی می شوند و طبق روش نوینی در حوزه فناوری اطلاعات این داده ها و اطلاعات تحت عنوان داده کاوی( که یک روش جدید در جستجوی اطلاعات مفید از داده های بسیار زیاد است) مورد تحلیل قرار گرفته و سازمان های جاسوسی با دریافت این اطلاعات مفید اقدام به سوء استفاده مالی، سیاسی و شخصی و... می نمایند. و این مهم یکی از دلایل نا امن بودن و غیر قابل اعتماد بودن این فضاهای مجازی خارجی میباشد.
کما اینکه با تحلیل این داده ها توسط سرویس های جاسوسی و پی بردن به ذائقه و سلایق شهروندان یک جامعه اقدام به تولید محتوای فضای مجازی کرده و به مرور زمان باعث تغییر ذائقه افراد آن جامعه و ایجاد تحولات سیاسی  و اجتماعی به نفع خود می کنند.

توانایی ها ، معایب و محاسن استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی
استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی فعالیت جدیدی در حوزه فناوری هست که مثل بقیه موارد تولید ملی و داخلی که امسال به همین نام نامگذاری شده است قطعا دارای مزایا و معایبی می باشد. از جمله مزایای این حرکت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ - در صورت وقوع جرم به راحتی مجرم قابل پیگیری خواهد بود.
۲ - امکان فاش شدن اطلاعات مهم و خیلی محرمانه کشوری در رسانه های خارجی وجود دارد و این امر در رسانه های داخلی به حداقل خود میرسد.
۳ - در صورت مبادرت شخصی، به اشاعه فحشا و اغتشاش در کشور، توسط رسانه های داخلی قابل ردیابی است.

از جمله معایب استفاده از شبکه ها و پیام رسان های داخلی می توان به مواردی مانند:  
1- نبود نرم افزار خوب، قوی و جایگزین (به دلیل اینکه نیاز به تیم قوی در حوزه برنامه نویسی جهت طراحی  اپلیکیشن دارد).
2- عدم وجود حافظه هایی با ظرفیت پذیرش زیاد جهت نگهداری و مدیریت داده ها.
 3- سرعت ضعیف این پیام رسان ها جهت انتقال و ذخیره اطلاعات در مراحل اول کار اشاره کرد، که قطعا با حمایت و تلاش مسولین و همچنین استقبال مردم مخصوصا جوانان عزیز و فعال جهت استفاده و تبلیغ این فضاها و اپلیکشن ها به امید خداوند منان در آینده ای نزدیک این معایب و موانع رفع خواهند شد و کشور ما جزء محدود کشورهای قوی در حوزه فضاهای اجتماعی و مجازی اینترنتی قرار می گیرد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار