دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طرقبه و شاندیز :
دادستان عمومی و انقلاب طرقبه و شاندیز اجرای مجازات شلاق برای روزه‌خواری علنی را با توجه به نوع و نحوه ارتکاب جرم دانست و از اجرای حکم تعزیری شلاق چهار مجرم دیگر در محل تظاهر به روزه‌خواریشان در این منطقه در ظهر امروز پنجشنبه خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 09 July 2015
جواد شاکری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تابناک خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اهداف دستگاه قضایی ایجاد بازدارندگی ارتکاب جرم در جامعه است افزود : بازدارندگی یکی از اهداف مجازاتها نیز هست و طبعا نوع و میزان بازدارندگی و تشخیص این که این بازدارندگی چطور اتفاق بیفتد با قاضی‌ است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طرقبه و شاندیز یادآور شد: وقتی جرمی در مقابل چشمان مردم انجام می‌شود مردم باید از مجازات آن هم مطلع بشوند و از جمله مشکلات در جامعه امروز ما این است که مردم اطلاعی از برخوردهای قاطع دستگاه قضایی ندارند درحالیکه جرم را دیده‌اند اما مجازات را نمی‌بینند.
وی اظهار کرد : درباره جرایمی که در ملاءعام انجام شده‌اند درواقع دو موضوع قابل توجه است اولا نفس ارتکاب جرم و دیگر اینکه مرتکب جرم آنقدر جری بوده که به خود جرأت داده در منظر عمومی و در مقابل دیدگان مردم مرتکب جرم شود بخصوص جرایمی که موجب تحریک احساسات عمومی می‌گردد.
وی افزود : بدیهی است در این موارد نوع برخورد هم باید متناسب با نحوه‌ی ارتکاب جرم باشد یعنی همانطور که فرد در مرعا و منظر عمومی جرم را مرتکب شده به همان کیفیت هم مجازات شود یعنی مجازات قانونی که عبارتست از شلاق مابه ازای نفس ارتکاب جرم است و اجرای آن در ملاء عام نیز مابه ازای ارتکاب آن در مرعا و منظر عمومی است.
شاکری در پاسخ به اینکه چرا حکم شلاق در منظر عمومی و در ملا عام اجرا شده، توضیح داد: چرا این کار را نکنیم؟ ؛ برای این دلیل بیاورید که وقتی اصل آن جرم در ملاء عام بوده چرا اجرای حکم نباید در مقابل انظار باشد؟! این باعث می شود تا دیگران به خودشان جسارت ارتکاب چنین موردی را ندهند.
وی تاکید کرد: اتفاقا سوال ما این است وقتی که فرد جرأت کرده و جرم را درحضور مردم و مقابل دیدگان آنها انجام داده چرا ما برای انجام در ملا عام دنبال دلیل بگردیم در این موارد اصل بر اجرای حکم در ملا عام است و این نوع جرایم حریم عمومی جامعه را مخدوش کرده و با جرمی که فقط یک نفر خاص از آن زیان دیده متفاوت است و برخور با هر جرم باید متناسب با نوع و نحوه ارتکاب آن باشد.
وی توضیح داد : در همین راستا برای اولین بار به تمامی رستورانها و چایخانه‌ها و سایر واحدهای عرضه غذا و خوراکیجات ابلاغ شد که در طول روزهای ماه مبارک رمضان از ارائه‌ی هرگونه غذا خودداری کنند و این دستور نیز با قاطعیت پیگیری و تا امروز جدی اجرا شده که موجبات رضایت مردم را فراهم آورده هرچند با مخالفتهای زیادی از ناحیه‌ی افرادی که نفع مادی خود را در روزه خواری مردم می‌بینند مواجه بوده ایم ایکن نفع عموم مردم بر انتفاع مادی و سود عده ای خاص ترجیح دارد. این رویکرد درنظر گرفتن نفع و مسائل اجتماعی، در تمام تصمیمات و دستورات قضایی وجود دارد والا مقصود ما اجرای صرف مجازات نیست.
این کارشناس حقوقی در پاسخ به این پرسش خرنگار تابناک رضوی که آیا چنین احکامی چهره اسلام را خشن و غیررحمانی نشان نمی‌دهد ؟ و باعث سوء استفاده دشمنان نمی‌شود ؟گفت: بدرفتاری در زندانهای کشورهای غربی و امریکا که به مراتب بیش از همه جای دنیاست و آنها خودشان اصی ترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند ، اما ما معتقدیم اجرای قانون اسلام، عین زیبایی است و باعث حیات اجتماع می شود و چهره را خشن نمی‌کند بلکه بی قانونی و اجرا نکردن قانون موجب خدشه و ساختن چهره ای خشن در اجتماع است .
وی همچنین در خصوص احتمال سوء استفاده رسانه های غربی از چنین صحنه هایی مانند شلاق زدن در خیابان هم گفت : آیا اکر حکمی درمنظر عمومی نباشد درجهان امروز و در رسانه های خارجی بازتابی نمی یابد؟ و هیچکسی متوجه نمی شود!؟ خواسته‌ی بیگانگان از ما تعطیل کردن اصل حدود الهی و مجازات‌های اسلامی است وگرنه اجرای حکم چه در ملاء عام و چه در غیرمقابل انظار عمومی تفاوتی برای آنها ندارد.
به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طرقبه و شاندیز ، در تعیین نحوه‌ی حکم حتی شرایطی مانند محیط گرم یا سرد، موقعیت، جنسیت فرد و مواردی از این قبیل درنظر گرفته می‌شود ضمن اینکه این مواردی که اجرا می‌شود به نسبت احکامی که در غیر ملاءعام است خیلی محدود می‌باشد چراکه بسیاری از موارد روزه‌خواری که قاضی دادگاه احراز می‌کند که باتذکر موجبات تنبه فرد حاصل می‌شود با اخذ تعهد از اهرم‌هایی مانند تعلیق تعقیب و تعویق صدور حکم نیز استفاده می‌شود و این مواردی که در ملاءعام اجرا می‌شود آنهاییست که نوع ارتکاب جرم آنها همراه با تجری و گستاخی فرد بوده است.
وی تصریح کرد : روزه خواری اگر در ملا عام و در مرعا و منظر مردم نباشد و تظاهر به روزه خواری محسوب نشود اصلا جرم نیست کما اینکه خیلی از افراد ناتوان از روزه گرفتن هستند و درمنزل خود یا پنهانی هرنوع طعامی را استفاده می کنند و هیچکس به آنها کاری ندارد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طرقبه و شاندیز همچنین گفت: ظهر امروز نیز اجرای حکم شلاق برای چهار نفر که در ملاءعام روزه‌خواری می کردند درمحل ارتکاب جرم آنها در طرقبه اجرا شد.
وی افزود: میزان حکم طبق قانون تا 74 ضربه شلاق می‌باشد که این حکم‌ها پس از قطعی شدن به سرعت و بدون اطلاع‌رسانی عمومی  اجرایی می‌شود تا جلوی برخی سوء‌استفاده‌ها گرفته شده و جنبه‌ی نمایشی نداشته باشد.

دادستان طرقبه و شاندیز یادآور شد: منطقه طرقبه و شاندیز در طول دفاع مقدس 500 لاله شهید، تقدیم انقلاب کرده که از متوسط جمعیت بسیاری از شهرستانهای دیگر بالاتر است و این نشان می‌دهد که مردم این منطقه متدین و پایبند به اصول انقلاب هستند که متأسفانه در چندسال گذشته به علت برخی کاستی‌ها بعضی تصور کردند که این منطقه‌ی ییلاقی محلی برای عیش و نوش و عشرت است درحالی که به اعتقاد ما اینجا محلی آرام برای تفریحات سالم خانواده‌هاست و قطعا خانواده‌ها درمرعا و منظر مرتکب چنین جرایمی نمی‌شوند.
وی هشدار داد : اجازه نمی دهیم معدودی افراد خاص با حضور دراین منطقه و ارتکاب جرایم علنی فضا را برای مردم ناامن کرده و چهره ی زشتی از این منطقه به جای بگذارند.

Image result for ‫آرم دادگستری و قوه قضائیه‬‎

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشاس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
تمام این سدواندی سال اسلامدرهمه جای جهان دیده شده ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
واقعا جاي تاسف داره ظاهرا از نظر ايشون تنها مشكل مملكت همينه بماند كه چه دزدي هاي ميلياردي مي شود كه به اندازه كشيدن يك سيگار در ماه مبارك رمضان سنگين نيست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
چه ربطی داره ایشان دادستان طرقبه است و داره در حیطه مسئولیت خودش کارشو درست انجام میده ... دمش گرم ...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
باسلام . واقعا اگر مبارزه با هر جرمی اعم از روزه خواری ؛ زمین خواری ؛ و مفاسد اخلاقی و اقتصادی از ابتدا با آن مبارزه جدی صورت میگرفت شاهد تجری مجرمین نبودیم ولی وقتی داشتن مقام و ثروت منابع برخورد بوده باعث بی اعتمادی مردم به دستگاه قضایی شده و همچنین موجب تجری مجرمین .. به هر حال از اقدامات دادستان و رییس دادگستری محترم بسیار سپاسگزاریم امیدوارم الگوی سایر دادستانها باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
برین بابت
اگه راس میگه گردن کلفتاشو بگیر
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
خوردن مال مردم و میلیارد میلیارد پول, روزه رو باطل نمیکنه؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
آیا ساخت و سازهای غیر مجاز پدیده در شب و بدور از چشم دادستان محترم انجام شده؟
سیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
توروخدا برین به مشکلات دیگتون رسیده گی کنید چرا جلوی بدحجابی رونمیگیره دادستان طرقبه که با تاب شلواری میان بیروت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
دمه دادستان گرم خوب حکمی دادی تازه باید بیشتر برخورد میکردین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
واقعا جاي تاسف داره ظاهرا از نظر ايشون تنها مشكل مملكت همينه بماند كه چه دزدي هاي ميلياردي مي شود كه به اندازه كشيدن يك سيگار در ماه مبارك رمضان سنگين نيست!
صبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
دمش گرم .....
به شدت با این کارموافقم.
دوستان چطور میتونین بامجرم همذات پنداری کنین....؟؟؟
وکارخوب رو نبینین...؟؟
اگه چشمتوروی جرم کوچک میبندی نمیتونی از وقوع جرم بزرگ ناراحت باشی....!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
برای چی اینقدر زود قضاوت می کنید من اهل طرقبه هستم ایشون دادستان جدید طرقبه وشاندیز هستند و تا به امروز اقدامات خوبی انجام دادند ومن مطمئن هستم که این اقدامات ادامه خواهد داشت
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
خخخخ اره تو راس میگی،شلاق خوردن به جرم غذا خوردن عین زیبایی اسلام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
اگر مسلمان باشید در جریان اید که مسلمون در ماه رمضان از اذان صبح تا مغرب از خوردن منع شده..روزه خواری هم نوعی تمسخر احکام اسلامه.مگه جا قحطه که تو ماه مبارک حتما وسط خیابون باید رفع تشنگی و تشنگی کنند..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
من واقعا نمی دونم چرا ملت همه چی رو با هم قاطی میکنند... کجای دین گفته اگر حرام بزرگی تو جامعه رواج پیدا کرد و قبحش شکست حرام های کوچک تر از اون به شکل اتوماتیک انجامشون مباح و حلاله... ؟! اختلاس چه ربطی به قبح روزه خواری داره.. ؟حرام خدا حرام است الی یوم القیامه..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار