تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد؛
در روزهای اخیر جمعی از کسبه و بازاریان بازار روز دهدشت در پی اعتراض به افزایش میزان عوارضات شهرداری تجمعی اعتراضی برپا کردند.
کد خبر: ۵۹۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 28 April 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، در روزهای اخیر جمعی از بازاریان بازار روز شهر دهدشت در پی سیاست های جدید شهرداری و شورای اسلامی مبنی بر افزایش نرخ پرداخت عوارض مغازه های واقع شده در این بازار، از ورود مردم جهت خرید مایحتاج روزانه خود جلوگیری کرده و در تجمعی اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار "به علت افزایش بی سابقه 400 درصدی عوارضات شهرداری، بازارچه تا اطلاع ثانوی تعطیل است" از جلوی درب ورودی بازار روز واقع در میدان مرکزی شهر تا جلوی شهرداری دهدشت راهپیمایی کرده اند و از این طریق اعتراض خود را اعلام نمودند

. بر اساس گزارش خبرنگار تابناک از دهدشت، بازارچه بازار روز یکی از قدیمی ترین بازارچه های شهر دهدشت و در واقع تنها بازار روز این شهر است که از سالیان گذشته تاکنون محل کسبی برای اقشار مختلف مردم است.

شهرداری دهدشت در سالهای گذشته طبق قراردادی تنظیم شده بین شهرداری و برخی از شهروندانی که اکثرآ از قشر فقیر و کم درآمد شهر بوده اند سعی نموده است تا از این طریق برای افراد مستضعف به نوعی ایجاد اشتغال نماید و مطابق قرارداد در هر ماه مبلغ اندکی بابت اجاره از این افراد دریافت می کرد.

به مرور زمان رونق کسب و کار در این بازار رو به افزایش گذاشت و ارزش واقعی هر یک از این مغازه ها به دلیل این افزایش میزان درآمد نیز بیشتر شد و باعث شد که افراد بیشتری برای ایجاد منبع درآمد به این بازار روی بیاورند به طوری که در طی چند سال تعداد مغازه های این بازار چند برابر شد و به یکی از پر درآمدترین بازارهای شهر دهدشت تبدیل شد و افراد بیشتری برای عرضه تقاضا به این بازار روی آوردند.

با توجه به این میزان درآمد، خیلی از بازاریان قدیمی و کسانی که در ابتدا طرف قرارداد شهرداری بودند به گمان اینکه تاکنون چندین سال است که عوارض پرداخت نموده اند و همین پرداخت عوارض به شرط تملیک بوده است و اکنون دیگر صاحب مغازه ها هستند بدون از اینکه از شهرداری استعلام نمایند اقدام به فروش مغازه ها نمودند و این روند تقریبا در 80 درصد از مغازه ها اتفاق افتاد.

نکته حایز اهمیت در واگذاری مغازه های این بازارچه، تخلفی آشکاری است که در همان سالها از سوی شهردار وقت شهر دهدشت اتفاق افتاده است. تخلفی که باعث شد در این بازارچه نوعی بازار سیاه جریان پیدا کند و بازاریان و کسبه این بازار در اقدامی خود سرانه ارزش مغازه ها را در طی این سالها چندین برابر افزایش دهند و در تخلفی آشکار دیگر اقدام به فروش مغازه هایی کنند که خود مالک آن نیستند و از این طریق عملا نوعی مالکیت خود سرانه را برای بازاری ایجاد کنند که مالک واقعی و اصلی آن شهرداری دهدشت است.

این بازار در زمان شهرداری جناب وفایی عملا در تضاد با سیاست های اصلی شهرداری مبنی بر واگذاری مغازه ها به افراد کم بضاعت، در واقع به یک قشر از اهالی این شهر واگذار شد و بر اساس اطلاعات موثق تقریبا 80 درصد از مغازه های این بازار در تصرف یکی از طایفه های این شهر است و در واقع همین عامل باعث بروز مشکلات بوجود آمده فعلی شده است.

شهرداران و اعضای شورای اسلامی در دوره های قبلی نسبت به این موضوع هیچ گونه اقدامی انجام نداده اند و صاحبان مغازه ها هر یک نیز مغازه خود را با هزینه های بالا به افراد دیگر اجاره داده اند و بصورت پلکانی در پایان هر سال اجاره بهای مغازه ها را افزایش داده اند.

شهردار فعلی و اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع ورود کردند و تمامی مغازه های واقع در این بازار را کارشناسی نموده و بر اساس میزان درآمد مبلغی را به عنوان عوارض مشخص نموده اند و این موضوع را ابلاغ نموده و بصورت جدی پیگیر این موضوع شدند.

شهردار دهدشت در این خصوص به خبرنگار تابناک گفت: بازار روز از همان ابتدا تاکنون جزو املاک شهرداری بوده است و اکنون شهرداری این حق را دارد که میزان اخذ عوارضات خود را افرایش دهد.

اسفندیار برخه افرود: در دوره های گذشته شهرداران سابق به هر دلیلی نسبت به این موضوع ورود نکرده و میزان عوارضات را نیز تغییر نداده اند اما این دلیلی نمی شود که ما اکنون میزان عوارضات را افزایش ندهیم.

وی در ادامه گفت: با قاطعیت تمام آمده ام که بازار روز را ساماندهی کنم و تا گام آخر نیز با قاطعیت حرکت می کنم و اجازه نمی دهم وضعیت مالکیت بازار مانند سابق نامعلوم و مبهم باشد.

برخه عنوان کرد: هدف بنده و شورای شهر در واقع نظم دادن به این بازار است و انتظار داریم هم مردم و هم بازاریان ما را همراهی کنند.

 

صحبت های شهردار دهدشت و موضع بازاریان دو موضوعی است که باید دید وضعیت این بازار به کجا می رسد و در واقع این معضل چگونه حل می شود؟

البته ذکر این نکته الزامیست که شهرداری در صدد افزایش تعداد مغازه های این بازار است و از آنجایی که درآمد شهرداری ها از طریق پرداخت همین عوارضات تآمین می شود باید منتظر ماند و دید که شهرداری میتواند به این وضعیت سرو سامان دهد یا خیر؟

در پایان این نکته را نیز یادآور می شوم که شهرداری موظف است بر اساس میزان عوارضاتی که از بازاریان دریافت می کند به همان میزان نیز به آنها خدمات ارایه کند، اما بر اساس گفته بازاریان شهرداری هیچ گونه امکانات و خدماتی به آنها ارایه نمی کند و این موضوعی است که شهرداری دهدشت باید به آن توجه ویژه ای کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار