آیین یادبود زنده یاد استاد حمید سمندریان به یاد سال ها فعالیت هنری این استاد شاخص هنر و چهره برجسته سینما، نمایش، کارگردانی و ترجمه با حضور چهره های هنری و تئاتر کشور در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.
کد خبر: ۶۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 11 July 2015
استاد حمید سمندریان متولد 9 اردیبهشت ماه 1310 در تهران، فعالیت خود را در حوزه تئاتر حین تحصیل در دوره متوسطه آغاز کرد. او در کلاس های تئاتر و هنرپیشگی حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی شرکت کرده که زیر نظر عبدالحسین نوشین اداره می شد. 

سمندریان همچنین ویولن می نواخت و از شاگردان محمود ذوالفنون، برادر بزرگتر جلال ذوالفنون بود.

وی پس از اتمام دوره دبیرستان راهی کشور آلمان شد و مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند اما بعد از آن وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ شد، سمندریان تحصیلات خود را در آلمان ادامه داد و پس از اتمام تحصیلات و گذراندن دوره های تئاتر به صورت جدی و حرفه ای مشغول به کار می شود. 

سمندریان پس از اتمام دوره های نمایش به دعوت اداره هنرهای نمایش دراماتیک به ایران باز می گردد و همزمان در تلویزیون نیز شروع به ساخت چند تله تئاتر می کند، وی در نیمه نخست دهه 70 نیز به پیشنهاد و دعوت دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران گروه نمایش این دانشکده را راه اندازی می کند و بعد از آن نیز با تاسیس کلاس های آزاد بازیگری و کارگردانی، دانش آموختگان زیادی را وارد عرصه حرفه ای هنر کرد. 

حمید سمندریان 22 تیرماه 1391 در سن 81 سالگی درگذشت. 

اجرای آیین بزرگداشت استاد حمید سمندریان را سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر عهده خواهد داشت و قرار است در این آیین از چند تن از شاگردان استاد سمندریان از جمله جمال اجلالی، پرویز پورحسینی، میکائیل شهرستانی، محمودرضا رحیمی و ... تقدیر شود. 

همچنین در این مراسم نمایش نامه «بازی استریندبرگ» نوشته فردریش دورنمات با ترجمه استاد حمید سمندریان به کارگردانی کوروش ساسانیان و بازی ایمان صفا، النا آهی و کوروش ساسانیان بازخوانی می شود. 

علاقه مندان برای حضور در آیین یادبود استاد حمید سمندریان می توانند دوشنبه 22 تیرماه ساعت 18 به فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولی عصر (عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی یکم مراجعه کنند.



*رپرتوار نمایشنامه خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر

گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر به کارگردانی روح الله جعفری با بیش از یکصد هنرمند، هفت نمایشنامه را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر از 26 مرداد تا اول شهریورماه خوانش می کنند.

در این رپرتوار هنرمندانی همچون سیامک صفری، بهاره رهنما، امین زندگانی، نسیم ادبی، فرزین صابونی، رویا میرعلمی، کاظم هژیرآزاد، نگار عابدی، فریدون محرابی، فروغ قجابگلو، وحید آقاپور، آزاده صمدی، علیرضا محمدی، الیکا عبدالرازقی، مجید رحمتی، شیوا مکی نیان، جواد مولانیا، سارا الله یاری، رضا بهرامی، الهام شعبانی برای همدلی و یاری رساندن به هنرمندان بیمار تئاتر با جعفری همراه شده اند.

همچنین علیرضا مدنی، آذین رئوف، فربد فرهنگ، مریم راسخ، کهبد تاراج، زارا مولایی، امیر جنانی، تینا هاشمی، حسین جمالی، فاطمه جوان بختی، شهاب ایلکا، طهورا کریم خانی، سامان کرمی، نسیم ناصر زارع، هومن بنایی، المیرا عبدی، وحید آجرلو، حمیدرضا لازمی و رضا کریمی در این رپرتوار نمایشنامه خوانی همکاری می کنند.

روح الله جعفری درباره اجرای این رپرتوار گفت: همه باید تلاش کنیم تا انجام خیر جمعی در جامعه ترویج داده شود و از این طریق می توان بر سیاهی ها غلبه پیدا کرد و گام به سوی روشنایی برداشت. 

وی افزود: تمام هنرمندانی که با من در این پروژه هم قدم و هم نفس شده اند، از بهترین ها هستند و بیش از سه ماه است که کار را شروع کرده ایم و در گروه همه عزمشان را جزم کرده اند تا در انتقال مهرورزی به همنوع، سهیم باشند و این مسئله برای من زیباست.

جعفری بیان کرد: در این رپرتوار هفت نمایشنامه همچون آنتیگونه، مکبث، باغ آلبالو، عروسی خون، شازده کوچولو، چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟، عنکبوتی در زخم و آخرین گودو که به لحاظ زمانی از 441 قبل از میلاد تا به حال را در بر می گیرد، خوانده می شود. 

این کارگردان تئاتر گفت: در این رپرتوار، علاقه مندان با آثار برجسته ای از تاریخ ادبیات نمایشی جهان رو به رو می شوند که مواجهه شدن با آنها می تواند لذت بخش باشد.

جعفری افزود: بلیت فروشی برای این رپرتوار به صورت همت عالی است و تمامی عواید حاصل از فروش آن در اختیار هنرمندانی قرار می گیرد که با بیماری دست وپنجه نرم می کنند. 

از دیگر عوامل این پروژه می توان به محمد جعفری سیاوشانی (مشاور کارگردان)، رضا بهرامی (برنامه ریز)، کهبد تاراج و بهرامی (دستیاران کارگردان)، آرش عزیزی (آهنگساز)، یاسین محمدی (طراح پوستر و بروشور) و مونا گلپایگانی (منشی صحنه) اشاره کرد.

گروه تئاتر گیتی پیشتر نیز در خرداد 1392 برای یاری رساندن به هموطنان زلزله زده بوشهر، مبادرت به برپایی نمایشنامه خوانی در تالار حافظ کرده بود و تمامی عواید حاصل از فروش بلیت را به این افراد اختصاص داده بود. 

علاقه مندان برای تهیه بلیت این هفت اثر نمایشی می توانند به سایت تیوال www.tiwall.com مراجعه کنند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار