مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه خبر داد؛
سید عمران تقوی از کاهش 50 درصدی برداشت گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ در سال زراعی برداشت محصول گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته قریب به 50 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۱۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸ 28 May 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، سید عمران تقوی از کاهش 50 درصدی برداشت گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ در سال زراعی برداشت محصول گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته قریب به 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در سال زراعی جاری بالغ بر 28 هزار و 500 هکتار گندم دیم و 2 هزار  و500 هکتار گندم آبی زیر کشت رفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه بیان داشت: فصل برداشت امسال از 7 اردیبهشت ماه و با برداشت نخستین مزرعه کلزا و پس از آن برداشت مزارع جو و گندم آغاز شد.

تقوی با بیان اینکه میزان بارندگی و همچنین پراکندگی باران نامطلوب بوده است عنوان کرد: بارندگی نسبت به سال گذشته 35 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 42 درصد افت داشته است.

 

میزان برداشت گندم نسبت به پارسال 50 درصد کاهش یافته است

 

وی افزود: علاوه بر کاهش میزان بارندگی، عدم پراکنش به موقع و همچنین شرایط آب و هوایی و جوی نا مناسب به خصوص از نیمه دوم اسفند ماه 96 تا نیمه دوم فروردین 97 از دیگر عواملی است که به محصولات کشاورزی در شهرستان کهگیلویه خسارت وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه در ادامه عنوان کرد: در زمان به خوشه رفتن و شیره بستن دانه گندم، هوای گرم و بادهای گرم و سوزان باعث خشک شدن دانه شده است و همین عامل باعث شد عملکرد گندم آبی از 5 تا 6 تن در هکتار به 2 و نیم تا سه و نیم تن در هکتار و گندم دیم از 2 تا 3 تن در هکتار به نسبت سال‌های گذشته به 400 تا 500 کیلو در هکتار رسیده است.

تقوی، با اشاره به خرید هفت هزار تن گندم مازاد بر مصرف تاکنون افزود: بر اساس نظرات کارشناسی خرید تضمینی گندم از کشاورزان شهرستان تا پایان فصل برداشت به 10 هزار تن خواهد رسید.

وی در پایان با اشاره به میزان برداشت 19 هزار تن گندم در سال گذشته افزود: خرید تضمینی گندم توسط دو شرکت غله و خدمات بازرگانی و بذر سادات در حال انجام است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار