رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی علی‌آباد کمین با ابراز نگرانی از کمبود شمار کشاورزان استان در 5 سال آتی
کد خبر: ۶۳۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 28 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: برایم جالب بود که عمدتاً وقتی از مزارع کشاورزی عبور می‌کنم کشاورزان مسن و با ریش و موی سپید مشغول کار هستند. کمتر کشاورزی را این روزها دیده‌ام که جوان باشد. با پیگیری بیشتر متوجه شدم که قشر کشاورز استان به سمت پیری می‌روند و در این میان راهکاری برای هدایت نسل جوان در نظر گرفته شده است که با 2 تن از مسوولان این حوزه به گفت‌وگو می‌نشینم. در این گفتگوها آنچه برایم جالب بود آنکه دانش‌آموزان به طور علمی به کشاورز شدن دعوت می‌شوند.

 

 

مهرماه کشاورز

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با تاکید بر سالمند شدن کشاورزان استان بیان می‌کند: اینکه نسل جوان ما به کشاورزی توجه و گرایش چندانی ندارند، تهدید خاموشی برای بخش و صنعت کشاورزی است.

ابراهیم زارع ادامه می‌دهد: آموزش رسمی در بخش کشاورزی و تربیت کشاورزان آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای تقویت این حوزه در کشاورزی استان، پس از یک وقفه 15 ساله با پیگیری‌های مستمر و اخذ مجوزهای لازم در مهرماه 97، هنرستان شبانه‌روزی علی‌آباد کمین شروع به کار می‌کند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان در بین کشاورزان کنونی استان اظهار می‌کند: سوق دادن نیروی جوان به عرصه کشاورزی در شرایط حاضر ضروری است.

این مقام مسوول می‌افزاید: اولویت در این مرکز پذیرش دانش‌آموز در این هنرستان از روستازادگان و فرزندان کشاورزان است زیرا از این حرفه، پیش‌زمینه دارند و با آموزش‌های اصولی علم نوین کشاورزی آشنا می‌شوند.

زندگی در محیط کشاورزی

زارع با عنوان کردن تفاوت هنرستان علی‌آباد کمین و سایر هنرستان‌ها اظهار می‌کند: علاقمندان به مدت 2 سال در محیطی کاملاً کشاورزی زندگی و با این پیشه عجین می‌شوند و تمام مهارت‌ها را به‌صورت عملی فرا می‌گیرند.

این مقام مسوول ادامه می‌دهد: به این شکل، علاوه بر اینکه به جوان آماده‌به‌کاری در بخش کشاورزی تبدیل‌ می‌شوند، مدرک فارغ‌التحصیلی از آموزش‌وپرورش نیز دریافت می‌کنند و از امکان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه نیز برخوردار می‌شود.

 

 

راهکار برای سالمند شدن کشاورزان

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی علی‌آباد کمین در سعادت‌شهر نیز می‌گوید: کشاورزان سالمند شده‌اند و برای هدایت نسل جوان به این حرفه دیرینه به ایجاد انگیزه و آموزش منطبق بر دنیای کنونی نیاز است.

بوستانی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد هنرستان کشاورزی روستای علی‌آباد کمین می‌افزاید: این مجموعه اکنون در رشته‌های دانشگاهی فعال است و هنرستان دانش‌آموزی آن از سال 81 تعطیل شد.

وی اضافه می‌کند: این مرکز کشوری کشاورزی است که فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه دوم را از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش برخوردار می‌کند.

شرایط ورود

بوستانی با تاکید بر ارائه آموزش‌های رایگان در این هنرستان پسرانه عنوان می‌کند: در این مرکز آموزشی که بیش از 50 سال سابقه در کشاورزی دارد، رشته‌های امور زراعی و دامی، کشت و پرورش گیاهان دارویی و زعفران، کشت و کار مکانیزه، پرورش صنعتی دام‌های سنگین، مکانیک تراکتور و تیلر ارائه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قبولی در پایه نهم متوسطه، کسب نمره حد نصاب رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش در برگه هدایت تحصیلی از شرایط ثبت‌نام در این مرکز است.

کاهش آمار کشاورز در 5 سال آینده

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی علی‌آباد کمین با ابراز نگرانی از کمبود شمار کشاورزان استان در 5 سال آتی می‌گوید: این مرکز شبانه‌روزی که با 800 هکتار وسعت از سال 1339 تاسیس شده است از مهرماه 97 به صورت کاملاً رایگان اقدام به پذیرش دانش‌آموزان استان می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار