روستای کل قیصری علیا حدود 3 کیلومتر با شهر دهدشت و حدود 7 کیلومتر با شهر سوق فاصله دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی از توابع بخش سوق محسوب شده و دو طایفه "خواجه" و "سادات" در حال حاضر در این روستا ساکن هستند.
کد خبر: ۶۳۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 02 August 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، روستای کل قیصری علیا از توابع بخش سوق یکی از روستاهایی است که در نزدیکی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار گرفته است و دارای قدمت بسیار زیادی است و بنا به صحبت های بزرگان و ریش سفیدان روستا، تا کنون چندین نسل و طایفه در این روستا سکونت داشتند.
 
روستای کل قیصری علیا حدود 3 کیلومتر با شهر دهدشت و حدود 7 کیلومتر با شهر سوق فاصله دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی از توابع بخش سوق محسوب شده و دو طایفه "خواجه" و "سادات" در حال حاضر در این روستا ساکن هستند.

مطابق جامعه آماری و سر شماری ستاد برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1390، روستای "کل قیصری علیا" 39 خانوار و تعداد 138 نفر جمعیت دارد و از آن جایی که روستای " کل خواجه قیصر" در نزدیکی این روستا قرار دارد به دلیل تشابه اسمی این دو روستا با هم و اینکه روستای "کل خواجه قیصر"  4 خانوار و 24 نفر جمعیت دارد، با توجه به تشابه اسمی و جمعیت بسیار اندک آن، مشکلات زیادی را برای روستای " کل قیصر علیا" و اهالی این روستا بوجود آورده است.
امیر احسان بهار زاده دهیار روستای کل قیصر علیا در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: مطابق سرشماری ستاد برنامه و بودجه استان در سال 1390، روستای "کل قیصر علیا" 39 خانوار و 138 نفر جمعیت داشته است اما در آخرین سرشماری این ستاد در سال 1395 با توجه به اینکه مصادف با سفر اینجانب و تشرف به کربلای معلی بود و در آن ایام اینجانب به عنوان دهیار در روستا حضور نداشتم در اقدامی بسیار عجیب و دور از انتظار آمار روستای "کل قیصر علیا" را 4 خانوار و 24 نفر اعلام کردند.
بهار زاده ادامه داد: اهالی روستای "کل قیصر علیا" در بخش کشاورزی همیشه فعال بوده و هستند و در حال حاضر در این روستا به تنهایی تعداد 17 دستگاه کمباین و تعداد 10 دستگاه تراکتور و کمباین زنجیری برنج زنی وجود دارد و این مورد از جمعیت بسیار بالای این روستا حکایت دارد که با آمار ثبت شده از جمعیت روستا در ستاد برنامه و بودجه استان کاملآ مغایرت دارد.
دهیار جوان و فعال روستای "کل قیصر علیا" ابراز داشت: با توجه به اینکه حدود 4 سال به عنوان عضو شورای روستا و هم اکنون نیز مدت 2 سال است که به عنوان دهیار روستا در حال خدمت و انجام وظیفه به هم ولایتی های عزیزم هستم برای حل و پیگیری مشکلات روستا بارها به تمامی ادارات شهرستان و حتی استان مراجعه نمودم اما تا به امروز هیچ یک از مشکلات روستا حل که نشد هیچ تازه مشکلات بیشتری نیز به انبوه مشکلات آن اضافه شده است.
بهار زاده عنوان کرد: با توجه به نزدیکی روستای "کل قیصر علیا" به شهر دهدشت و مقایسه این روستا با دیگر روستاها از لحاظ امکانات و توسعه روستا، حقیقتآ از مدیران و مسوولان بسیار گله مند هستم از طرفی هر جایی که مراجعه میکنم بنا به استناد سرشماری سال 1395 و ثبت اشتباهی جمعیت روستا تصمیم گیری می شود که این خود نوعی بی عدالتی در حق اهالی این روستا است.
بهارزاده بیان کرد: از مسئولین ستاد برنامه و بودجه درخواست میکنم برای گرفتن آمار واقعی به این روستا بیایند  و از نزدیک مجددآ آمارگیری کنند تا به واقعیت برسند، چطور ممکن است روستای " کل قیصر علیا" که یکی از قطب های شهرستان کهگیلویه در زمینه ادوات کشاورزی است تنها 4 خانوار جمعیت داشته باشد؟ 

امیر بهار زاده در ادامه به برخی از مشکلات بسیار عدیده و دغدغه مند اهالی روستای "کل قیصر علیا " پرداخت که از جمله این مشکلات؛

( 1 ) وجود پایه های چوبی و فرسوده برق در روستا که علاوه بر اینکه به لحاظ ظاهری چهره روستا را زشت جلوه می دهد، در واقع اصلآ جوابگوی اهالی روستا نیست و موارد زیادی بوده است که به لوازم برقی از جمله تلویزیون، یخچال فریز و دیگر وسایل برقی اهالی روستا خسارت وارد کرده و سیستم های کابل خانگی به کلی تخریب شده است؛ 
برای حل این معضل حدود 5 سال است که مرتب و شبانه روز بالای بیش از صد مرتبه به شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه مراجعه کردم حتی در این زمینه پرونده تشکیل دادم اما همیشه جواب سر بالا می دهند و می گویند پرونده ارسالی این روستا به یاسوج برگشت خورده است و این جواب ضمن زیر پا گذاشتن حق و حقوق مردم روستا در اصل نوعی بی توجهی به زندگی بیش از 40 خانوار است!

( 2 ) سیستم آب شرب از مهمترین مشکلات این روستا است. لوله های شبکه آبرسانی این روستا فلزی است و بالای بیش از 50 سال قدمت دارند. این سیستم آبرسانی علاوه بر آنکه همیشه دارای رسوب است در واقع پوسیده و فرسوده نیز است و همین عامل باعث شده که اهالی روستا همیشه با مشکل بی آبی مواجه شوند و این موضوع در این فصل تابستان و گرمای بسیار زیاد باعث اعتراض اهالی

شده است از سوی دیگر با توجه به آنکه بیشتر اهالی روستا دامدار هستند و از طریق دام هایشان امرار معاش می کنند قطع مکرر آب و وجود بی آبی دیگر مردم روستا را کلافه کرده است و این مشکل بر دیگر مشکلات مردم روستای "کل قیصر علیا" افزوده شده است؛
در مورد این مشکل بالای 5 سال است که به آبفای روستایی مراجعه میکنم و در این خصوص تشکیل پرونده دادم و درخواست نمودم که سیستم شبکه آبرسانی روستا را تعویض نمایند اما در مقابل مدیر آبفای روستایی شهرستان جواب درستی نمی دهد و مدام کمبود بودجه و نبود لوله را عنوان میکند در حالی که به عینه شاهد هستم روستاهایی هستند که هر ساله سیستم شبکه آب آنها را تعویض می کنند اما برای مردم روستای "کل قیصر علیا" لوله ای وجود ندارد!

( 3 ) همانند سایر مراجعاتم به ادارات و دستگاه های دولتی، دفعات بسیار زیادی به اداره بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کردم هم در زمان مدیریت قبلی و هم در زمان مدیریت فعلی و درخواست کردم در خصوص آسفالت و جدول گذاری کوچه ها و خیابان های روستا اقدام کنند اما دریغ از یک جواب درست! در حال حاضر روستای "کل قیصر علیا" که در 3 کیلومتری شهر دهدشت قرار گرفته است در اوج ناباوری و متآسفانه در اوج بی توجهی تمامی مدیران سابق و فعلی و بعد از گذشت 4 دهه از عمر با برکت انقلاب، اهالی روستا در چنین شرایط نابسامان و محروم از حداقل های اولی زندگی بسر میبرند و خبری از اجرای طرح هادی در این روستا نیست که نیست!!!

امیر احسان بهار زاده در ادامه با اشاره به قانون تشکیل دهیاری در یک روستا عنوان کرد: در آیین نامه تشکیل دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها که در قانون آمده است یک روستا زمانی میتواند دهیاری و شورای اسلامی داشته باشد که جمعیتش بالای 30 خانوار باشد، من تعجب کنم چطور با وجود این قانون و با وجود داشتن دهیاری اما جمعیت روستای "کل قیصر علیا" در آخرین سرشماری 4 خانوار اعلام شده است.
وی افزود: چطور امکان دارد که یک روستا در عرض چند سال تا این اندازه از جمعیتش کاسته شود؟ تازه در این مدت علاوه بر اینکه از جمعیت روستا کاسته نشده است حتی به جمعیت آن نیز اضافه شده است.
دهیار روستای "کل قیصر علیا" تصریح کرد: در خصوص اشتباهی که در رقم جمعیت فعلی و واقعی روستا پیش آمد به اداره کل برنامه و بودجه استان مراجعه و توضیحات لازم را با ذکر تصاویر ارایه کردم اما متأسفانه مدیران توجهی نکردند و همچنان تا به امروز بر اساس همان آمار اشتباه 4 خانواری تصمیم گیری می کنند که چنین امری اوج بی عدالتی و بی انصافی است. 
بهار زاده با اشاره به وعده های فراوان نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آقای مهندس هاشمی پور، شما به عنوان نماینده در حق آرایی که در این روستا کسب کردید، اجحاف نمودین و من به عنوان دهیار این روستا به شدت از شما انتقاد میکنم. 
وی ادامه داد: اهالی روستای "کل قیصر علیا" که چسبیده به شهر دهدشت است نه آب شرب مناسبی دارند نه وضعیت برق خوبی دارند و نه وضعیت ظاهری روستا مناسب است، از همه مهمتر در این گرمای طاقت فرسای تابستان مدام ساعت ها با قطعی برق و آب مواجه هستند و چهره روستا همانند ده کهنه ای بیش نیست، پس آن همه وعده ای که دادین کجا رفت!
امیر احسان بهار زاده خطاب به نماینده کهگیلویه بزرگ عنوان کرد: مردم روستا مشکلات فعلی روستا را از چشم ما می بینند، آنها به شما رای دادند و طبعآ در قبال آن از شما انتظاراتی دارند لطفا اگر توان ندارید پس وعده ی مجانی و توخالی ندهید!

این دهیار جوان در پایان گفت: به عنوان یک دهیار و نماینده مردمی پر تلاش و نجیب از تک تک مسئولان شهرستانی و استانی و در رآس همه آنها از شخص استاندار محترم دولت تدبیر و امید درخواست میکنم به این روستا تشریف بیاورید و از نزدیک وضعیت روستا را ببینید و برای رضای خدا و نجات این مردم کاری بکنید.

بر اساس این گزارش و صحبت های دهیار جوان روستای "کل قیصر علیا" و با توجه به نزدیکی روستا به شهر دهدشت، دارا بودن اهالی روستا از جریان برق بدون از افت ولتاژ و نیز سیستم آبرسانی جدید و آب شرب همیشگی مطالبه بر حق است و می طلبد مسئولان نسبت به انجام این امور تلاش و همت نمایند همچنین اجرای طرح هادی در این روستا یکی دیگر از خواسته های بحق اهالی این روستاست و در پایان امیدواریم اداره کل برنامه و بودجه استان نسبت به ثبت آمار واقعی و حقیقی روستای "کل قیصر علیا" و اختصاص اعتبارات و بودجه های لازم در اسرع وقت اقدام نماید تا دیگر شاهد مهاجرت روستاییان به شهر بخاطر امکانات نباشیم.

گزارش: سید مصطفی گنجی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار