کد خبر: ۶۴۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 27 August 2018

تابناک / حسینعلی حاجی دلیگانی درباره وضعیت نظام سلامت و پزشکان ایران عنوان کرد: نظام بهداشت و درمان دچار سه بیماری انحصار، تبعیض و عدم شفافیت است. این سه بیماری نظام بهداشت و درمان کشور را گرفتار کرده است. در زمینه انحصار باید شفاف شود که الان واردات دارو در دست چند نفر است

به گزارش عیارآنلاین، برنامه مناظره این هفته با موضوع مالیات بر درآمد پزشکان روی آنتن رفت. در این برنامه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس و حسین بوذرجمهری؛ کارشناس نظام سلامت، به عنوان منتقد روند پرداخت مالیات توسط پزشکان حضور داشتند و محمد حسین قربانی، نماینده مجلس و محمد جهانگیری؛ معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، به مناظره آمده بودند تا از فرهنگ مالیاتی جامعه پزشکی، دفاع کنند. در نظرسنجی برنامه نیز این سوال از بینندگان برنامه پرسیده شده بود که آیا موافقید استفاده از کارتخوان در مطبها و مراکز درمان اجباری شود؟

حاجی دلیگانی: نظام بهداشت و درمان از سه بیماری انحصار،تبعیض و عدم شفافیت رنج می برد! واردات دارو دست چه کسانی است؟

حسینعلی حاجی دلیگانی در سه دقیقه ابتدایی صحبت خود اینگونه عنوان کرد که نظام بهداشت و درمان دچار سه بیماری انحصار، تبعیض و عدم شفافیت است. این سه بیماری نظام بهداشت و درمان کشور را گرفتار کرده است. در زمینه انحصار باید شفاف شود که الان واردات دارو در دست چند نفر است و به جه نحو وارد می شود؟ باید مشخص شود که ۲.۲ میلیارد دلار ارز دولتی در این بخش، به چه صورت توزیع می شود؟ قیمتهایی که الان به دست مردم می رشد، ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از آن چیزی است که باید باشد! او در ادامه الزام به بیمار به انتخاب بیمارستانی خاص و خرید خدمات توسط خود بیمار را نیز مصداق انحصار دانست.

محمد حسین قربانی: پزشکان، قانونمدارترین صنف در پرداخت مالیات هستند!

محمد حسین قربانی، نماینده مجلس در سه دقیقه ابتدایی، آماری از تعداد پزشکان موجود در کشور را ارائه کرد. به اعتقاد او، در حالی که پش از انقلاب جمعیت کشور ۲.۵ برابر شد، اما تعداد پزشکان به ۱۲ برابر افزایش یافت. در حال حاضر ۱۱۸ هزار پزشک و متخصص در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار پزشک عمومی و ۴۰ هزار متخصص وجود دارند که تنها ۲۵۰۰ نفر در بخش خصوصی فعالیت می کنند و ۱۷۰۰۰ پزشک و متخصص و غیر متخصص هیچ گونه فعالیتی ندارند.

وی افزود: قانونمدارترین صنف در پرداخت مالیات پزشکان هستند. پس از اجرای طرح تحول سلامت، همه مردم شاهد هستند که بی عدالتی ها و تبعبض کمرنگ تر شده است.

حسین بوذرجمهری، کارشناس نظام سلامت: در انگلستان همه مردم به صورت رایگان خدمات درمانی در یافت می کنند. چرا پزشکان می توانند از نصب دستگاه کارتخوان امتناع کنند؟

بوذرجمهری، پژوهشگر نظام سلامت اعتقاد داشت که در صنف پزشکان کسانی هستند که وجهه کل جامعه پزشکی را خدشه دار می کنند. وی در تشریح صحبتهای خود افزود ما انتظار داریم یک نظارت درونی برای برای اصلاح وضعیت موجود صورت گیرد. در نظام سلامت کشورهای دیگر، وضعیت ارائه خدمات پزشکی متفاوت از ایران است.در انگلستان، همه مردم به صورت رایگان خدمات پزشکی دریافت می کنند. نظام سلامت باید به سمتی حرکت کند که عدالت در این نظام برقرار شود.

وی در ادامه اضافه کرد: آقای حریرچی گفته اند که سازمان امور مالیاتی ۳۸ شغل و صنف را مجبور به نصب کارتخوان کرده است. سوال اینجاست که چرا این اصناف باید کارتخوان بگذارند اما پزشکان نه!

محمد جهانگیری: در حال حاضر تمام تعرفه های پزشکی حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت تمام شده است!

در ادامه محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پرشکی، اینگونه عنوان کرد که سال قبل، تعرفه پزشکان، افزایشی نداشته اما امسال تنها ۳ درصد افزایش یافته است. با این وجود، پزشکان هیچ گونه کم فروشی به مردم نکردند. جامعه پزشکی، در همه بحرانها کنار مردم ایران بودند. وی با ارائه آماری اینگونه بحث را ارائه داد که در سال قبل جامعه پزشکی ۹۰۰ میلیون بار خدمت ارائه کردند که هنوز ۷۰ درصد پول آن را دریافت نکرده اند که ای هم خودش یک نوع مالیات است. در حال حاضر تمام تعرفه های پزشکی، حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت تمام شده است.

حاجی دلیگانی: چرا پزشکان در مطبهایشان دستگاه پوز نمی گذارند؟؟ طرح تحول نطام سلامت تاثیری در کاهش بی عدالتی نداشته است!

در بحث آزاد برنامه، مهمانان هر کدام در بخشهای مختلف مباحث خود را ادامه دادند. حاجی دلیگانی در این بخش، ادامه داد که پزشکان به دلیل اینکه نمی خواهند درآمدشان شفاف شوند، دستگاه پوز نمی گذارند! این نماینده مجلس، با اشاره به صحبتهای آقای جهانگیری ادامه داد که پزشکان، همین نرخ تعرفه ای که به زعم شما پایین است را در مطبها نصب نمی کنند! در ادامه افزود من عقیده دارم که برخلاف گفته های آقای قربانی، طرح تحول نظام سلامت تاثیری در کاهش بی عدالتی نداشته است. چرا وزرای بهداشت از سال ۱۳۸۳ تا کنون طرح پرونده الکترونیکی که باعث شفاف سازی می شود را اجرا نکرده اند؟

قریانی: نمی توان همه پزشکان را با یک چوب زد! سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت باید نظارت کند.

قربانی در ادامه و در پاسخ به صحبتهای آقای حاجی اینگونه عنوان کرد که چه کسی گفته است که پزشکان در مطبها دستگاه پوز نگذارند؟ اگر یک درصد پزشگان این کار را انجام می دهند؛ اشتباه آنها است و نباید به کل جامعه پزشکی ارجاع داد. وظیفه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت این است که به مطبهایی که دستگاه پوز ندارند رسیدگی کند! ما وزارت بهداشت را موظف کرده ایم که با هر گونه دریافتی غیر متعارف پزشکان برخورد کند! امروز می توان گفت که دریافتی های غیر متعارف به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

جهانگیری: در کجای قانون امده است که پزشکان باید در مطبها دستگاه پوز بگذارند؟

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در پاسخ به صحبتهای حاجی دلیگانی عنوان کرد که در کجای قانون آمده است که پزشکان باید در مطبها دستگاه پوز بگذارند؟ آقای بوذرجمهری که این همه به مالیات پزشکان اعتراض می کند باید توضیح دهد که مگر چقدر گردش مالی در ویزیت پزشکان وجود دارد؟ ۸۵ درصد خدمات پزشکی در بخش دولتی انجام می شود. همه پزشکان قبل از دریافت تعرفه مالیات می دهند. شفافیت مالیاتی به شفافیت درآمدی بر می گردد و استفاده مردم از بیمه ها باعث شفافیت در درآمد پزشکان شده است.

بعد از سال ۹۴ ، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، روند پرداخت مالیات پزشکان را مشخص کرده است و پزشکان بر این اساس اظهارنامه می دهند. سازمان نظام پزشکی به همراه وزارت بهداشت نیز بر تعرفه ها نظارت می کنند.

بوذرجمهری: چرا پزشکان از لحاظ قانونی الزام به نصب کارتخوان ندارند؟

بوذرجمهری، کارشناس نظام سلامت، در ادامه با ارائه آماری، گفت که تحلیل ها نشان می دهد آمار پزشکان از آن رقمی که آقای جهانگیری اعلام کرده است، کمتر است. آمار ورودی پزشکی تقریبا همان عدد ۲۰ سال قبل است و تغییری نکرده است. شما می گویید سازمان نظام پزشکی بر تعرفه ها نظارت می کند. وقتی بیماران پول نقد می دهند سازمان نظام پزشکی چگونه نظارت می کنند؟ چرا از لحاظ قانونی پزشکان الزامی به نصب دستگاه کارتخوان ندارند؟

حاجی دلیگانی: قانون پزشکان را به نصب دستگاه پوز در مطبها ملزم کرده است!

حاجی دلیگانی، در ادامه اینگونه عنوان کرد که اگر کارتخوان در مطبها وجود داشته باشد، مشخص می شود که هر نفر چقدر پرداخت کرده است! به نظر بنده قانون استقرار صندوقهای مکانیزه فروش خدمات و کالا شامل پزشکان هم می شود و باید اجرا شود. عملهای سرپایی و برخی آزمایشها هم شامل این قانون می شود. از سوی دیگر انتظار داریم که حتی اگر قانونی هم وجود ندارد، پزشکان برای رفاه حال مردم کارتخوان در مطبهای خود بگذارند. بر اساس آمارهای موجود در یکی از استانها مالیات دریافتی در طی ۵ سال ۹.۷ میلیارد تومن بوده است در حالی که پس از بررسی حسابها مشخص شده است که رقم مالیات حقه، عددی نزدیک به ۳۵ ملیارد تومان است که با ۹.۷ میلیارد تومان پرداختی فاصله زیادی دارد. وی بدر ادامه گفت باید از وزارت بهداشت این سوال را پرسید که جایگاه مردم در تعرفه گذاری کجاست؟! مدیران وزارت بهداشت و درمان که در فیمت گذاری دخیل هستند همه پرشک اند.

جهانگیری در ادامه در واکنش به صحبتهای حاجی دلیگانی اینگونه عنوان کرد که کسی نباید سفسطه کند. از نه عضو شورای عالی بیمه فقط دو نفر ارائه دهنده خدمت هستند و بقیه خریدار خدمت هستند.

قربانی: اگر قانون اجرا نمی شود، ناشی از ضعف سازمان امور مالیاتی است!

قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس، در ادامه برنامه مناظره اینگونه عنوان کرد که همه کالاها تعرفه دارند. همه مردم با تورم ۵۰ درصدی روبرو هستند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. وقتی تعرفه جامعه پزشکی با وجود تورم زیاد، افزایش نمی یابد و همه موظف اند که تعرفه را رعایت کنند، حکایت از صداقت جامعه پزشکی دارد. با این وجود دو سازمان هم بر تعرفه های موجود نظارت می کنند که تاثیر بسیاری در رفع چالشهای موجود دارد. بنده باور دارم که پزشکان قانونمندترین صنف در پرداخت مالیات هستند. مجلس بیمارستانهای خصوصی را موظف کرده است که مالیات درآمدهای پزشکان را احصاء و پرداخت کنند. اگر اجرا نمی شود ناشی از ضعف سازمان امورمالیاتی است.

جهانگیری: ایران در کشورهای منطقه پایین تعرفه خدمات پزشکی را دارد!

معاون فنی سازمان نظام پزشکی با دفاع مجدد از فرهنگ مالیاتی پزشکان، افزود که در حال حاضر هزینه ایجاد یک تخت تقریبا یک میلیارد تومان است. بر اساس تحلیلها، سود هر تخت باید ۵۰۰ هزار تومان باشد تا سرمایه گذاری در این حوزه منطقی باشد.در حال حاضر درآمد هر تخت ۴۲۷ هزار تومان است که پایین تر از سود هر تخت است. پایین ترین تعرفه خدمات پزشکی در میان کشورهای همسایه مربوط به ایران است و از همه کشور ها برای گرفتن خدمات به ایران می آیند. جهانگیری در ادامه با ابزار گلایه از مجلس گفت مطالبات ما ۱۸ ماه است که پرداخت نشده و طبق قانون، باید بعد از سه ماه، با سود اوراق مشارکت پرداخت شده است که هنوزهیچ رقمی پرداخت نشده است. نمایندگان مجلس باید این مسأله را بررسی کنند. در حال حاضر خیلی از داروخانه ها و آزمایشگاهها در شهرستانها در حال تعطیل شدن هستند.

حاجی دلیگانی: تعرفه خدمات پزشکی در ایران بالاست. در صنف پزشکی، انحصار وجود دارد!

حاجی دلیگانی، در پاسخ به اظهارات جهانگیری عنوان کرد که من قبول ندارم که تعرفه خدمات پزشکی در ایران از سایر کشورهای منطقه پایین تر است. کارگران خیلی از مشاغل دیگر مانند نانوایی در پنج سال اخیر، افزایش قیمت قابل توجهی در دریافتها نداشته اند. مطبها باید مانند خیلی از بیمارستانها کارتخوان بگذارند. چرا اجازه نمی دهید که پزشکان عمومی به راحتی به متخصص تبدیل شوند؟ چرا انحصار ایجاد کرده اید؟

در ادامه ۹۲ درصد مردم با شرکت در نظر سنجی برنامه به اجباری شدن نصب کارتخوان در مطبها رای دادند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار