مدیر کل ارشاد یزد تاکید کرد:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید بر لزوم بازشناسی روستاهای فرهنگی استان به عنوان جاذبه‌هایی فرهنگی، گفت: روستاهایی مانند منشاد، شهواز، ندوشن و شمسی باید بازشناخته شوند تا فضاهای تاریخی، سنتی و طبیعی این مناطق به عنوان ظرفیت‏‏های فرهنگی معرفی شوند .
کد خبر: ۶۶۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ 29 September 2018

 «مجید جوادیان‌‏زاده»  با اشاره به ارتقای تجربیات فرهنگی استان با ایجاد اولین گذر فرهنگ و هنر کشور در شهر یزد، اظهار کرد: به دنبال ایجاد این گذر فرهنگی، شیوه‌‏نامه‌ای توسط وزارت ارشاد با جنبه اقتصادی و مالی این گذرها ارائه شد که براساس آن استان ‎ ها باید با هدف ‎ گذاری مشخصی این قبیل گذرها را ایجاد کنند .

وی در مورد ارائه تسهیلات به مجریان طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در استان نیز تصریح کرد: افراد برای تبدیل هر نوع فضا تاریخی به فضای فرهنگی می‌توانند از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تسهیلات دریافت کنند چرا که این گونه فعالیت‌ها از نیازهای استان محسوب می‌شود .

این مسئول با تاکید بر لزوم بازشناسی روستاهای فرهنگی استان به عنوان جاذبه‌هایی فرهنگی، گفت: روستاهایی مانند منشاد، شهواز، ندوشن و شمسی باید بازشناخته شوند تا فضاهای تاریخی، سنتی و طبیعی این مناطق به عنوان ظرفیت‏‏‌های فرهنگی معرفی شوند .

وی ادامه داد: اولین گذر فرهنگی روستایی کشور نیز در روستای منشاد شهرستان مهریز با مدیریت فرهنگی مردم این روستا ایجاد شد که از جمله اقدامات آن می‏‏‌تواند بازشناسی جشن گلاب‏‏گیری در این روستا به عنوان جاذبه‌ای فرهنگی باشد .

جوادیان‌‏زاده از انجام فعالیت‌هایی مانند گفت‏‌و‏گوی فرهنگی، نمایش فیلم و هر گونه مبادله فرهنگی در این گونه گذرها خبر داد و گفت: در حال حاضر در حال پیگیری و تکمیل این گونه گذرها در دیگر نقاط استان هستیم .

وی در رابطه با جذب سرمایه‏‌گذار و مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های فرهنگی استان هم بیان کرد: ماهیت فرهنگ در تمام دنیا به گونه‌ای است که جذاب بخش خصوصی و سرمایه‏‌گذاران قرار نمی‌گیرد لذا باید همیشه بخش دولتی در این گونه فعالیت‌ها حفظ شود .

مدیر کل ارشاد استان ادامه داد: با این وجود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های فرهنگی تحت شرایطی خاص و با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی حمایت می‌کند و در عین حال نیز در آستانه بهره‏بردای از دو طرح عمرانی با ماهیت فرهنگی قرار داریم که پس از بهره‏‌برداری باید برای مطالبه بخش خصوصی در این طرح‏‏‌ها اقدام شود .

وی این طرح‌های عمرانی را شامل تالار مرکزی یزد و مجتمع فرهنگی امام علی(ع) که حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از استانداردهای جهانی و معماری ایرانی- اسلامی برخوردار است، یاد می‏‌کند .

این مسئول استاندارد زیرساخت‌های فرهنگی استان را در سطح جهانی عنوان کرد و گفت: مجموعه‌هایی که ایجاد می‌شوند از نظر پوشش دادن برنامه‏‏‌های فرهنگی تمام اقشار و گروه‌های سنی مانند اعضای کامل یک خانواده در قالب یک ساختمان فرهنگی با دیگر کشورهای جهان برابری می‌کنند .

جواديان زاده تامین زیرساخت‌های فرهنگی از طریق مکان‏‏‌هایی با کاربری‌های دیگر را بسیار قابل توجه برشمرد و خاطرنشان کرد: استفاده از اماکنی با کاربری‌های دیگر به عنوان فضای فرهنگی باعث ارائه خدماتی فرهنگی به تمام نقاط استان شده به طوری که حتی در روستاها و محلات نیز فضاهایی به عنوان مثال برای نمایش فیلم و نمایشگاه کتاب فراهم شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار