يك كارشناس اقتصادي تاكيد كرد:
یک کارشناس اقتصادی در استان يزد با متعدد خواندن دلايل افت قيمت دلار در روزهاي اخير، تفویض اختیار ساماندهی بازار ارز به بانك مركزي را از مهمترين اين علل خواند.
کد خبر: ۶۶۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 03 October 2018

 «عباس علوی‌راد» به جلسه‌ي اخير شورای هماهنگی سران قوا و تاثير تصميمات اخذ شده در اين نشست بر کاهش قیمت‌ دلار اشاره و تصريح كرد: صدور مجوز مداخله بانک مرکزی در بازار سوم يعني بازار آزاد ارز یکی از مصوبات اين جلسه بود كه با توجه به پوشش 3 تا 5 درصد معاملات ارزی منجر به كاهش قيمت دلار شد.

وی ساماندهي بازار ارز را هدف مهم اين تفویض اختیار به بانک مرکزی عنوان كرد و اين تصميم را دلیل اقتصادی ریزش در بازار ارز كشورمان دانست.

رييس دانشگاه آزاد ابركوه تاثير سخنان مطرح شده در کنفرانس خبری اخير «فدریکا موگرینی» و «محمدجواد ظریف» در اين رابطه را يادآور شد و در اين باره گفت: در این کنفرانس رسما از شیوه‌های حمایتي اتحادیه اروپا از ایران در مباحث تجاری و کانال مالی رونمایی شد که این امر نیز زمینه‌ساز کاهش نرخ دلار بود.

وی اعلام اسامی مفسدان بازار طلا و ارز از سوی قوه قضائیه را از ديگر عوامل موثر در سقوط نرخ دلار برشمرد و تصریح کرد: دستگاه قضايي كشور با اين اقدام قاطعيت خود در بحث مبارزه با مفسدان بازار سکه و طلا و ارز را اعلام و به نمايش گذاشت.

علوي‌راد به تاثير نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلسه شورای امنیت در اين باره هم گريزي زد و اظهار کرد: سخنان هم‌پیمانان ایالت متحده در اين نشست‌ها بيانگر ترديد آنها در مورد خروج آمریکا از برجام و تحت فشار قرار دادن كشورمان بود كه اين موضوع نيز تاثيرات خود را در كاهش نرخ دلار داشت.

این کارشناس اقتصادی به قدرت شبکه‌های مجازی و گردش سریع اطلاعات در مورد كاهش نرخ دلار اشاره و عنوان كرد: اگر فضای مجازی قابلیت استفاده‌های نادرست را دارد و می‌تواند قيمت دلار را به ارقام بالاي 10 هزار تومان برساند، این قابلیت را هم دارد که دقيقاً نقشي موثر در كاهش اين نرخ را نيز بازي كند.

علوی‌راد در پایان نيز تاكيد كرد: اگر بانک مرکزی بتواند با استفاده از منابع ارزی خود میان نرخ‌های شبکه ثنا و نیما با نرخ بازار سوم تناسب ایجاد کند، می‌توانیم شاهد این باشیم که بازار ارز نسبت به پنج ماه اخیر كم‌تلاطم‌تر شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار