سخنان فعال سیاسی در همایش بررسی مشکلات کهگیلویه و بویراحمد
نکته دوم این نشست هیچ ارتباطی با نماینده فعلی بویراحمد و دنا ندارد من اگر قرار ورود به انتخابات را داشته باشم قطعا اولین رقیب من ایشان خواهد بود . اگر هم ورود کردم مطمئن باشید تا آخر خط خواهم رفت .
کد خبر: ۶۶۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵ 22 October 2018

تابناک کهگیلویه و بویراحمد / سیاسی ، جند روز پیش همایشی تحت عنوان بررسی معظلات و مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد که سخنران این همایش ، نستور درخشنده پور از فعالان برجسته سیاسی استان بود.

عاشورا تبلور عمق حیات بشری و جوهره زندگی است
درخشنده پور در ابتدای سخنان خود گفت : درود می فرستیم به روح پرفتوح شهدای انقلاب اسلامی خصوصا شهدای علم، شهدای دانشگاه ، دانشجویان و اساتید مخصوصا شهدای جامعه علمی استان کهگیلو احترام می گذاریم به روح پرفتوح امام راحل که رضوان خدا بر او باد.
وی افزود : عرض تسلیت داریم به خاطر ماه حماسه و خون ، ماه قیام سالار شهیدان و بر همه ماه واجب است که این ایام را گرامی بداریم و شهادت ها و فداکاری های امام حسین این شاهکار تاریخ بشری را گرامی بداریم . عاشورا تبلور عمق حیات بشری و جوهره زندگی است . عاشورا چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموخت . این شخصیت برجسته خلقت بشری به ما آموخت مرز زندگی با عزت انسانی و زندگی حیوانی کجاست و چگونه می توان با عزت زندگی کرد به گونه ای که بسیاری از نهضت های آزادی بخش و بسیاری از شخصیت های آزاده دنیا سرمشق خود را از امام حسین گرفتند.
درخشنده پور بیان کرد : گاندی می گوید اساس انقلاب من این جمله امام حسین است که می گوید "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید" به این جمله آن حضرت بسنده می کنم که می فرماید" مرگ را به جز کامیابی و رستگاری چیز دیگری نمی بینم و زندگی کردن در کنار ظلم و ستم را سکوت در مقابل آن ها را جز مهنت و بدبختی چیز دیگری نمی بینم." انشاالله همه جوانان و دانشجویان راه حضرتش را الگو قرار دهند و بر اساس آن در زندگی قدم بردارند که اگر این راه را در زندگی داشته باشیم انحراف از زنده بودن پیدا نخواهیم داشت.
 
ذائقه دانشجویان با دانشجویان دهه هفتاد چه تغییری کرده است؟ / نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 35 درصد است / نمی دانم در این کشور کی شرایط خاص نبوده است! / مردم بی عدالتی را تحمل نمی کنند / رقیب اصلی من زارع است و تا آخر خط می روم / نه چهارچوبی برای اصلاحات می بینم و نه تعریفی برای اصولگرایی
 
ذائقه دانشجویان با دانشجویان دهه هفتاد چه تغییری کرده است؟
وی با اشاره به موفقیت های خوب دانشگاه افزود : لازم است همانگونه که در مسائل کیفی موفقیت های خوبی به دست آمده است لازم است به مسائل کیفی هم بیشتر توجه شود . ما از نظر کمیت مراکز آموزشی در سطح کشور کمبود نداریم . اگر به آمار کشور چین نگاه کنیم ، آمار کشور ما با کشوری مانند چین که جمعیت آن بالاتر از 15 برابر ما است ، تعداد مراکز علمی برابری داریم. اما کیفیت ها را باید توجه کرد . گسترش مراکز آموزش ، آموزشگاه ها ، کارگاه ها و جذب نخبه ها بدون از نگاه مسائل سیاسی می تواند بسیار موثر باشد.
این فعال سیاسی گفت : برای من کمیت حضور دانشجویان در این نشست مهم نیست بلکه می خواهم ببینم ذائقه دانشجویان امروز با دانشجویان دهه ی هفتاد چه تغییری کرده است . ببینم ذوق دانشجویی چگونه است و بیشتر دوست دارم در این نشست پای سخنان دانشجویان بنشینم.
نمی دانم در این کشور کی شرایط خاص نبوده است!
درخشنده پور در ادامه اظهار داشت : بحث توسعه در استان و معظلات در استان یک بحث جدی است . اولا استان را نمی شود جدای از مسائل کشوری و کلی در این مملکت دید. الان هم در یک شرایط خاصی هستیم هر چند اعتقاد دارم خیلی از این واژه شرایط خاص استفاده نشود. اصلا از اول انقلاب تا حالا دارای شرایط خاص بوده ایم و من نمی دانم شرایط غیر خاص کی بوده است ! همیشه شرایط برای ما خاص بوده است . همیشه دشمن در تکاپوی مشکلات کشور خودشان و طبیعتا حمله به منابع کشورهای دیگر بوده است و طبیعتا هر کشوری تمامیت ارضی و تمامیت فکری و فرهنگی خودش را باید محفوظ بدارد. لذا این موضوع از بدو خلقت بشری وجود داشت از همان موقعی که هابیل و قابیل به جان هم افتادند و نزاع کردند و برادر کشی شروع شد تا حالا و مطمئنا تا آینده هم وجود خواهد داشت.
 
ذائقه دانشجویان با دانشجویان دهه هفتاد چه تغییری کرده است؟ / نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 35 درصد است / نمی دانم در این کشور کی شرایط خاص نبوده است! / مردم بی عدالتی را تحمل نمی کنند / رقیب اصلی من زارع است و تا آخر خط می روم / نه چهارچوبی برای اصلاحات می بینم و نه تعریفی برای اصولگرایی
 
اقتدار امروز ما تصویری است از آنچه اسلام خواسته است / مردم بی عدالتی را تحمل نمی کنند
وی در ادامه گفت : ما الان در کشور وضعیتی داریم که در بعد جهانی بسیار مقتدر هستیم . شما هیچ وقت کشور و ملت را اینقدر مقتدردر مقابل دنیا ندیده اید . اگر دیروزپادشاهان ما باید سر تعظیم در مقابل سلطه گران فرود می آوردند. آن جوان آفریقایی که فکر می کرد برای رهایی از ستم و ظلم به سمت حرکت های سوسیالیستی و کمونیستی برود امروز راه امام خمینی (ره) را یک دستاورد برای رهایی از خودش می بیند.
درخشنده پور گفت : این اقتداری که الان در صحنه امنیتی ، نظامی و فکری ایجاد شده است ، تصویری است از آنچه اسلام خواسته است و به منصه ظهور رسیده است. و انشالله خداوند توفیق خواهد داد این اقتدار ادامه خواهد داشت.
در صحنه داخلی هم مردم آمادگی دارند که عبور کنند از تمام مشکلات .
وی بیان کرد : من گاهی در جلساتی که در تهران و جاهای دیگر خدمت دوستان هستم همیشه گفته ام باور کنید اگر مشکلات و گرانی دهها برابر از این شود مردم پای انقلاب هستند آنچه که کردم را آزار می دهد بی عدالتی است. آنچه که کسی بدون هیچگونه ضریب هوشی از امکانات بیشتری برخوردار باشند و دیگران محروم ، موجب آزار مردم می شود.
بسیاری از مسائل کشور ما بر اساس سعی و خطا است !
درخشنده پور افزود : ما در صحنه کشور مشکلاتی داریم. الان مهمترین مشکل ، عدم برنامه ریزی است. برنامه های اول ، دوم و .. اما تاکنون هیج کدام از این برنامه ها بازیابی نشده اند و به این نقطه برسند که چه هدفی را داشته ایم و آیا این اهداف محقق شده است؟ کسی این مهم را ارزیابی نکرده است.و بسیاری از آمار و اطلاعات غیرکارشناسی ارائه می شود و بر اساس این آمار غلط برنامه های غلطی ارائه شده است. هر حکومتی در جهان دنبال آرامش ، آسایش و امنیت مردمش است.
توسعه پایدار معنی دارد باید این تعریف ار ببینیم و در راستای آن قدم برداریم. ما می گوییم در توسعه پایدار هدف این است که رفاه عمومی مردم حاصبل شود. در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیست که سه عنصر اصلی توسعه پایدار هستند. در این راستا با حفظ منابع آیندگان یعنی در هر توسعه ای که یکی از عناصر وجود نداشته باشد اسم آن توسعه پایدار نیست.
وی ادامه داد : استفاده بهینه از تمام امکانات به شرط حفظ منابع برای نسل های آینده . ما می توانیم نفت را استخراج کنیم و هزاران برابر بودجه را افزایش دهیم اما منابع برای آیندگان را از بین می بریم . نسل بعد چه باید کند بسیاری از مسائل کشور سعی و خطا است یعنی جایی به خطا برخورد می کنیم و برمی گردیم و راه دیگری را امتحان می کنیم در صورتی که مبانی برنامه ریزی این راه را روشن می کند . عدم استفاده از نیروهای فنی یکی از مشکلات است . مردم حق دارند راجع به پیرامون خود اظهار نظر کنند. مردم حق دارند نسبت به اطراف خود اظهار نظر و نقد کنند.
 
ذائقه دانشجویان با دانشجویان دهه هفتاد چه تغییری کرده است؟ / نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 35 درصد است / نمی دانم در این کشور کی شرایط خاص نبوده است! / مردم بی عدالتی را تحمل نمی کنند / رقیب اصلی من زارع است و تا آخر خط می روم / نه چهارچوبی برای اصلاحات می بینم و نه تعریفی برای اصولگرایی
 
 بدون دانستن الفبای توسعه ، نمی توان به توسعه رسید
این فعال مسائل توسعه گفت : نظارت هم دو گونه است .یکی نظارت مستقیم است که فرد می تواند از حق خودش دفاع کند . ان جی او تشکیل دهد تشکل های مدنی ایجاد کند شورا در شهر و رستا تشکیل شود نماینده برای حضور در مجلس انتخاب کنند. این حق طبیعی مردم است.و از آن ها بخواهید که بر کارها و بخش ها و صنوف مختلف نظارت کنند.این موارد در توسعه لازم است و شما بدون نظارت نمی توانید به توسعه پایدار برسید.
شما تاکنون برایتان پیش آمده از شورای که با هزاران روش انتخاب می شه و رای شما را می گیرد چیزی بخواهید و انجام دهد ؟ آیا به غیر از انتخاب شهردار کار دیگری هم انجام می دهد؟ در صورتی که وظایف این ها بسیار بیشتر است اما این جایگاه حقوقی برای آن ها مشخص نیست . این اشکالاتی است که وجود دارد.
وی گفت : در بحث توسعه انسان محور است شرافت و امنیت و شخصیت انسان محوریت دارد . که از شخصیتش دفاع شود ، آموزش داشته باشد. اینها مسائل اساسی توسعه پایدار است . وقتی این الفبا را نداشته باشیم نمی توانیم ورود کنیم به برنامه توسعه. اگر دانش آموزی شش ماه یکسال برای درس خواندن به مدرسه نیامده باشد ، چگونه می خواهید از وی املا بگیرید؟ تخصص یک موضوعی است که باید جدی گرفته شود. بیس کار در هر گونه برنامه ریزی تخصص است. بسیاری از بدبختی هایی که ما داریم این است که آدم های غیر متخصص ورود می کنند به بخشی که متعلق به آن ها نیست . و همه چیز کن فیکون می شود.
درخشنده پور افزود : مگر میشود که من مهندس را ببرند سر کلاس درس که به دانش آموز درس بدهم ؟ اگر یک دانش آموز را به من بدهند تا یک سال هم نمی توانم الف را به این دانش آموز یاد بدهم . چون تخصصم نیست. شما هیچگاه نمی توانید یک توپ فوتبال را به یک والیبالیست بدهید تا گل بزند.
دو عنصر مهم توسعه
مسلم است که باید الفبای تخصص را داشته باشیم چگونه می توان توسعه را به دست کسانی داد که الفبای این کار را هم بلد نیستند؟ و سمت و سوی برخی از این مشکلات هم برمی گردد به ما مردم . چون ما خوب می توانیم ببینیم و بشناسیم اما درا نتخاب ها دقت نمی کنیم . نیاز هایمان را خوب می بینیم . ما در بحث توسعه همین موارد را داریم. 
وی گفت : دو عنصر در توسعه مهم است و یک نیاز داریم یک محدودیت . نیازها باید سنجیده شود محدودیت ها هم دیده شود با این مهم که منابع باید حفظ شود .
این بحث بسیار مهم است و نیاز به توضیح بیشتری دارد و چون قرار است این جلسات ادامه داشته باشد من هم تجربیات 20 ساله ای که در این زمینه دارم را ارائه خواهم داد. اما می خواهم به صورت مختصر سری به آمار و ارقام بزنم.
لزوم توجه به آمار دقیق / در همه شاخص ها در کشور آخر هستیم
شما در استان کهگیلویه و بویراحمد ، چیزهایی را باید با سیاست های بالادستی ببینید. مبنای هر برنامه ریزی یک سری آمار و آرقام است . اگر شما آمار به کامپیوتر ، لپ تاب و موبایل خود ندهید خروجی هم نخواهد داشت . خروجی این برنامه ها همین اطلاعات و آمار است . آمار ما در رونق اقتصادی شاخص های تولید ملی است که ما شاخص های تولید ملی را در کشور و استان مقایسه می کنیم.
از سال 73 یا کمی بیشتر مثلا دهه شصت ، جامعه آماری ما کمی دقیق شد. و البته دارد بهتر هم می شود . و الان در چه وضعی هستیم در اسفند منتهی به سال 97 در چه وضعیتی قرار داریم ؟ معمولا شاخص های تولید ملی اساس این برنامه و اساس این رونق اقتصادی است.که آن را در 4 بخش بررسی می کنند. بخش کشاورزی ، بخش صنعت ، بخش خدمات و بخش نفت این ها هر کدام زیرگروه دارند که تقریبا 180 زیرگروه می شوند. خلاصه ای از سرجمع این شاخص ها را بیان می کنیم.
ما استانی هستیم که با جمعیت 730 هزار نفری در شاخص های کشاورزی ، مثل زراعت ، دامداری ، کشاورزی ، شکار وشیلات تقریبا جزء 6 یا 7 استان آخر هستیم البته در کشاورزی کمی بهتر هستیم .
در بخش صنعت ، معدن و ساختمان که یک بخش زیربنایی است تقزیبا استان آخر هستیم و زیر 1 درصد راه های کشور را در در استان داریم در حالی که ما استانی هستیم بر سر شاهراه یعنی استانی است که کی تواند مسیر ارتباط بین شمال و جنوب باشد . 250 کیلومتر با دریا فاصله داریم و با قطب صنعتی کشور یعنی اصفهان هم مرز است در کنار بهترین استان ها با بهترین کیفیت صنعتی را دارد اما این استان از داشتن راه ها ارتباطی شامل جاده ، فرودگاه و ریل و دیگر موارد بی بهره هستیم. امروزه ریل محور بودن یک استان از مهمترین شاخص ها است . و بدون شک در این زمینه آخرین استان هستیم .
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 35 درصد است
در بخش خدمات جز آخرین استان های کشور هستیم . در بخش خدمات شامل تامین اجتماعی ، خدمات خصوصی ، خدمات رفاهی و اشتغال به عنوان مهمترین شاخص بسیار پایین هستیم . نرخ بیکاری استان را بر اساس آمارها 12 و نیم درصد اعلام می کنند که البته من اصلا این آمار را قبول ندارم و در کشور هم جز 3 استان آخر هستیم  . در تعریف شاغلین آمارهای بی پایه و اساس می دهند مثلا می گویند کسی که چهارتا گوسفند دارد یعنی شاغل است یا کسی که 200 متر باغ دارد را شاغل عنوان می کنند. پس این آمار از اساس اشتباه است و جمعیت بیکار ما بیش از 50 تا 70 هزار نفر است یعنی نرخ بیکاری مابیش از 35 درصد است . در بخش نفت آمار خیلی جالب تر می شود   در بحث تولید ناخالص ملی در بخش نفت در کشور اول هستیم  بعد از ما خوزستان بعد تهران وبعد اصفهان و بعد استان های دیگر .
ما در بخش نفت دو شاخص داریم استخراج و پالایش . اگر بخش استخراج را برداریم در بخش پالایش که بیشترین رونق اقتصادی را دارد ما صفر هستیم . اگر در بخش نفت ، شاخص استخراج را برداریم ، می شویم جز آخرین استان های کشور . یعنی در مجموع در تولید ناخالص ملی در کشور در رتبه آخر قرار داریم .
برخی مسائل متاثر از مسائل کلان است مثلا نرخ دلار را ما نمی توانیم در استان تعیین کنیم اما برخی کارهای دیگر را می شود در استان انجام داد.
داشتن نیروی کار جوان ، نیرهای مستعد ، منابع ملی در زمینه آب در زمینه صنعت می توانیم چند صنعت پایه کار کنیم . باید استان را از مسائل تنش زا دور کنیم معتقد به مسائل تنش زا نیستم و به سمت هم افزایی بین نیروهای سیاسی و اجرایی و نیروهای کارآمد در این زمینه صورت گیرد و اگر این کار صورت گیرد و بردارها را جمع کنیم و به یک بردار بزرگ تبدیل کنیم می توانیم این استان را در حدی استان های همجوار جلو ببریم .
فکر و اندیشه دانشجو درگیر مسائل مالی نیست
رخشنده مند در بخش دیگری از این همایش گفت  : جامعه دانشجویی نباید منع شود و نباید تراوشات ذهنی وی را محدود کرد .
من دانشجو را عنصری می دانم که باید نقشش فراتر از این باشد که تحت نظر خانواده باشد بلکه باید به جایی برسد که خانواده تحت تاثیر آن ها باشد . البته این بدان معنی نیست که ارزش های آنان را زیر سوال ببریم اما شاید اطلاعات آن ها در حد نیاز امروز جامعه نباشد . شما باید جامعه را هدایت کنید . دانشجویان خواص جامعه هستند. اگر دانشجو را از جامعه جدا کنند ، جامعه تهی می شود از زیر بناهای فکری و فرهنگی . دانشجویان درگیر مسائل مالی نیست بنابر این ملاحظات معمول در فکرو اندیشه وی اثر ندارد  لذا دانشجو باید فعال و پرکار باشد.راهکار ما برای فائق آمدن این است که برنامه باشد و مدیر باید برنامه داشته باشد . تا زمانی که مدیران متعهد و متخصص نداشته باشیم همین مشکلات را خواهیم داشت.
یکی از شگردهای کشورهای استعماری تربیت افرادی است که آن ها را در کشورهای دیگر به منصب رسانده و از آن ها بخواهند که افراد بی کفایت را به قدرت برسانند . مثلا به کسی که در حد و اندازه بخشدار است ، منصب فرمانداری بدهند ، به کسی که لیاقت فرمانداری دارد منصب استانداری بدهند.
رقیب اصلی من زارع است و تا آخر خط می روم
درخشنده پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوال یکی از دانشجویان در خصوص مسائل سیاسی ، انتخابات و ارتباط این موضوع با نماینده فعلی بویراحمد و دنا گفت : اولا این جلسه انتخاباتی نیست و مربوط به مباحث توسعه ای است که در استان مطرح کردیم و انتخابات هم مربوط به دو سال دیگر است و اگر من دیدم دوستانی تقاضای حضور من را دارند و شرایط را مساعد دیدم که بتوانم کمکی به توسعه استان بنمایم مطمئنا شرکت خواهم کرد و این جلسه هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد.
نکته دوم این نشست هیچ ارتباطی با نماینده فعلی بویراحمد و دنا ندارد من اگر  قرار ورود به انتخابات را داشته باشم قطعا اولین رقیب من ایشان خواهد بود . اگر هم ورود کردم مطمئن باشید تا آخر خط خواهم رفت  . من هدفم  بیان نظرات و اندیشه ها است و دوست دارم افراد همین اندیشه توسعه را تبلیغ کنند ، مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند . و اگر ورود کنم رای هایی دارم که هر مقداری از آن از نمایندگان قبلی جدا خواهد شد . ولی به طور کلی تقاضا دارم این جلسه که مختص مسائل توسعه ای استان است را به مسائل انتخاباتی نکشانید.
نه چهارچوبی برای اصلاحات می بینم و نه تعریفی برای اصولگرایی
در خصوص جریانات سیاسی من نمی دانم چگونه من را به اصلاحات منتسب کردند اما من اصلاحات در کشور را قبول دارم و اصلاحات در کشور پیروز شد . پیروزی اصلاحات در این بود که همه به این نتیجه رسیدند که اصلاحات باید صورت گیرد  اما چگونه ؟ ا.لین کسی که لزوم اصلاحات را تاکید کرد شخص مقام معظم رهبری است . مگر ایشان نفرمودند " کشور به اصلاحات نیاز دارد" اما اصلاحات با حفظ اصول " یکی از مشکلات ما این است که بسیار چشم بسته تصمیم می گیریم . یک عارفی را گذاشته ایم آن بالا و می گوییم هر چی گفت درست است ! یا فلانی میگه منتسب به جریان اصول گرا است ، می گوید آقای رئیسی چیزی گفت ! شما نباید شخص را ببینید  باید حرف های شخص را ببینید. فقه اسلام بر اساس اصلاحات است . مگر اجتهاد نه به معنای کنکاش در مسائل روز نیست . مگر مجتهدین نه برای بررسی مسائل روز است . اصلاحات بنابر فرمایشات رهبری باید صورت بگیرد اما با حفظ اصول و توجه به معصومین و ائمه . باید در کنار این اصول اصلاحات داشته باشیم . من به اصلاحات در کشور معتقد هستم اما اگر کسی قصد دارد من را به اصلاحطلبان منتسب کند ، این طور نیست . معتقد به حفظ اصول هستم اما اگر کسی می خواهد بگوید منتسب به طیف  اصولگرایان   هستم ، نه چنین چیزی نیست.  من به شما شاید بتوانم دروغی بگویم و بروم اما به خودم نمی توانم دروغ بگویم . چیزی را که قبول ندارم نمی توانم بگویم . من چیزی را که باور نکردم نمی توانم بگویم . اصلا من چهارچوبی برای اصلاحات نمی بینم که بروم و در قالب آن بگنجم. من تعریفی  را در اصولگراها نمی بینم که بروم در قالب آن .  اصولگرا ها یکیش در مقطعی می شود آقای لاریجانی . من دبیر جامعه مهندسین استان کهگیلویه و بویراحمد بودم که در راس آن آقای باهنر است .
مهمترین مشکل مسئولین ما انحراف از منویات رهبری است
در زمانی که آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور رای آورده بود به عنوان جامعه مهندسین کشور با یک جمع 30 نفری در یک اتاق کوچک خدمت رهبری رسیدیم . رهبری مطالبی فرمودند که آن ها را آویزه گوشم کردم. فرمودند دوستان اگر یک دایره دور خود بکشید  و بگویید که خود در این دایره درست هستید و بقیه خارج از این دایره غلط می گویند منحرف می شوید. همه ، از چپ تا راست به این نتیجه رسیدند که اگر شخص رهبری نبود کسی نمی توانست این مملکت را مدیریت کند.
من معتقدم یکی از مشکلات ما در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ، انحراف  مسئولین از منویات رهبری است . رهبر به دو دلیل اولا به عنوان ولی امر مسلمین  و دوم  به عنوان  جایگاه قانونی که دارد و این جایگاه به دلیل اطلاعات وسیعی که دارد . و ثابت شد که رهبری در این مدتی مسئولیت را دارد ، ضریب اشتباهاتش از همه مسئولین کمتر بوده است . در تمام موضع گیری ها دقیق و صحیح بوده است . امروز اگر امروز مسئولین ما اشتباه می روند به این دلیل است که نتوانسته اند خود را وفق دهند با منویات رهبری . این دیدگاه من است و می خواهید اسم آن را بگذارید اصلاحات ، اصولگرا و یا مستقل . من فکرم فکر رهبری است ، تبعیت از رهبری است .در راه رهبری گام برداشتن و زیر نظر ایشان برای اصلاحات در کشور گام برداشتن نکته نظرات من است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
تلکلیف اون اختلاسهایی که انجام دادی چ میشه
پرونده ا....... رو چ میکنی؟
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
بسیار زیبا و سلیس.واقعا حقایقو گفتید جماب دکتر.وای بر ما ک خیانتها را ببینیم و سکوت کنیم.درود بر شما و گفتمان علمی و شیوایتان.ارزوی بهترینارو و سربلندی را آرزومندم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار