اصلاح تعرفة واردات، مقابله با قاچاق و قطع واسطه گری، سه پیشنهادی بودکه کارشناسان در برنامة گفتگوی ویژة شبکة دو برای حمایت از برنجکاران و افزایش تولیدِ این محصول اعلام کردند.
کد خبر: ۶۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 29 July 2015
به گزارش تابناک یزد،، رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما گفت: واردات ۳۰۲ میلیون دلاری برنج در چهار ماه نخست امسال به کشور، غیر قانونی و به صورت قاچاق بوده است و ما هم با آن به شدت مخالفیم.

سید احمد به حق میانگین مصرف سرانه برنج را در کشور حدود 40 کیلوگرم و مصرف کل کشور را 3 میلیون و 200 هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: تنها یک میلیون و 800 هزار تن برنج در داخل تولید می شود و سالانه نیازمند وارد کردن یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار تن برنج به کشور هستیم.

وی گفت: در سال 91 که با بحران کمبود برنج در بازار همراه بود یک میلیون و 295 هزار تن برنج به کشور وارد شد اما باز هم جوابگو نبود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور با تأکید بر لزوم تغییر روش کشاورزی سنتی، این سؤال را مطرح کرد که چرا باید برنج با کیفیت خوب وارداتی با تعرفه 40 درصد همچنان نصف قیمت برنج تولید داخلی در کشور عرضه شود.

 تعرفه 40 درصدی واردات برنج عامل قاچاق

به حق، تعرفه 40 درصدی را برای واردات برنج، زیاد دانست و تصریح کرد: این مسئله موجب ترویج قاچاق واردات برنج به کشور می شود.

وی، تعرفه های بالا را مسکنی موقت در برابر تولید داخل برنج دانست که با اشاره به اینکه ضربات آن به کشور در چند سال دیگر خود را نشان می دهد، افزود: نمی توان به علت هزینه های بالای تولید در داخل با تعرفه بالا جلوی واردات برنج را گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: لزوم افزایش تعرفه واردات برنج

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه با بیان اینکه ما با واردات بی رویه برنج مخالف هستیم گفت: باید شرایطی فراهم شود که کشاورزان برای تولید بیشتر در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترغیب شوند.

حسین نیاز آذری با اشاره به اینکه هم اکنون در 17 استان کشور کشاورزان مشغول تولید برنج هستند افزود: 75 درصد مجموع تولید برنج کشور در دو استان مازندران و گیلان است.

وی، میزان تولید برنج در داخل کشور را دو میلیون و 200 هزار تن و مصرف آن را سه میلیون تن اعلام کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس برای اعطای تسهیلات تا 85 درصد و در مناطق محروم تا صد درصد برای بالا بردن بهره وری در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت برای تجهیز، نوسازی و مکانیزه کردن اقتصاد کشور استفاده شود.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید آنقدر تعرفه واردات برنج بالا باشد تا زمینه تولید و مصرف بیشتر برنج داخلی فراهم شود.

دبیر اتحادیه شالیکوبان: لزوم افزایش قیمت فروش برنج داخلی

دبیر اتحادیه شالیکوبان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: واردات بی رویه برنج ضربات سنگینی به کشاورزان وارد کرده است.

سیدتقی جعفریان امیری با بیان اینکه با بالا و پایین کردن تعرفه واردات برنج، مشکل حل نمی شود خواستار توجه جدی تر دولت به تولیدکنندگان اصلی برنج کشور شد.

وی، قیمت فروش برنج داخلی را در شرایط کنونی، پایین دانست و گفت: این مسئله موجب متضرر شدن کشاورزان و رها کردن زمین های کشاورزی می شود.

جعفریان افزود: 80 درصد برنجی را که پارسال دولت در داخل خریداری کرد از دلالان و واسطه ها بود و همین مسئله به کشاورزان لطمه زد.


خبرگزاری صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار