مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: نرگس زار‌های جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام است.
کد خبر: ۶۹۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 20 December 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هم اکنون تهیه و تنظیم پرونده‌های نرگس زار‌های جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام است و تا قبل از پایان سال جاری به شورای ثبت آثارارسال خواهد شد.

وی افزود: با اجرای مرحله اول طرح مطالعه و بررسی آثار طبیعی استان، به منظور ثبت در فهرست آثار ملی، تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر طبیعی شناسایی شده است.
امیری گفت: از جمله این آثار غار‌های آبی، درختان کهنسال، رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، مناظر بدیع جغرافیایی و زمین شناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: آثار فوق بنا به منحصر به فرد‌ترین و در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پرونده‌های ثبت ملی قر ار گرفته اند.

این مقام مسئول با اشاره به گام اول حفظ آثار طبیعی که ثبت ملی آن‌ها است، تصریح کرد: پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح‌های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار مورد حفظ، احیا و بهره برداری قرار خواهند گرفت.

گفتنی است، نرگس زار بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس زار‌های کازرون است که از تنوع گونه‌ای فراوان همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی برخوردار است.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها از زمان‌های قدیم تاکنون رایج بوده است. گیاهان خانواده نرگس، علاوه بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند. این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل‌های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌نشیند.

حدود ایام گلدهی نرگس کازرون ۴۵ روز است که از اوایل دی تا اواسط بهمن ماه است و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کازرون به شمار می‌رود.

همچنین تنگه رغز داراب که با چشمه و آبشار‌های فراوان همچون بهشتی در دل کوه‌های استان فارس واقع شده است. این تنگه از منحصربفردترین مناظر جغرافیای طبیعی است که دارای آبی با کیفیت بالا و شامل استخر‌های طبیعی ۱۲ گانه است. این تنگه در فصل بهار و تابستان یکی از مقاصد گردشگری شهرستان داراب در استان فارس است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار