به منظور استفاده مطلوب از سرمايه هاي مادي و معنوي اصفهان؛
تابناک: در شرایطی كه اصفهان آخرین سال از چهارمین برنامه پنج ساله توسعه شهر را پشت سر می گذارد، تدوین برنامه اصفهان 1400 با توجه به ابعاد مختلف فیزیکی و معنوی اصفهان آغاز می شود و با توجه به اهمیت اصلاح و بهبود فرآیندهای کاری مدیریت شهری، در روند تصویب برنامه و بودجه شهر اصفهان تحول ایجاد می شود.
کد خبر: ۷۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 03 August 2015
شهری که در آن زندگی می کنیم،تنها از ساختمان های کنار هم تشکیل نشده است، بلکه سرمایه های مادی و غیرمادی در شهر وجود دارند،که باید با برنامه ریزی و به صورت صحیح از این سرمایه ها استفاده کرد تا فرصت توسعه متوازن در اختیار شهر قرار می گیرد و فضایی مناسب برای زندگی شهروندان پدید آید.

در صورتی که در برنامه ریزی های شهری به سرمایه های شهر توجه نشود، فرصت های توسعه و پیشرفت شهر از دست خواهد رفت. هر چه شهر توسعه یافته تر، شاداب تر و برخوردارتر باشد و از امکانات بیشتری برخوردار باشد، شهروندان نیز فرصت های بهتری برای ارتقای مادی و معنوی در اختیار خواهند داشت. برنامه ریزی است که می تواند شهر را به فضاي مناسب ، دوست داشتني و خاطره ي انگيز تبد ل کند یا آن را به زندانی برای ساکنانش، تبدیل کند.

مديران شهري باید بتوانند با برنامه ریزی صحیح، شهری مناسب برای زندگی شهروندان فراهم کنند. نداشتن برنامه برای اداره شهر به ابعاد محيطی، اجتماعی،ا قتصادی و فرهنگی این سکونتگاه های انسانی آسيب می زند.

برنامه ریزی برای حيات و توسعه مطلوب شهر ي ضروری است و در واقع وجود برنامه برای شهر مانند نيازهای حیاتی برای انسان است.

اگر برنامه ریزی در اداره شهر مورد توجه قرار نگیرد،شهری ناپایدار و توسعه نیافته شکل می گیرد که شهروندان از زندگی در آن رضایت ندارند.

برنامه ریزی و دغدغه برای رفع مشکلات شهر

شهردار اصفهان در ابتدای آغاز فعالیت خود در برنامه سیمای شهربا اشاره به تخصص خود در حوزه برنامه ریزی شهری اعلام كرد: شهرها معضلات و مشکلاتی دارند که برای رفع آنها باید به متخصصان مراجعه شود و برنامه ریزی شهری بیشترین ارتباط را با دغدغه های شهری دارد؛ زیرا مسائل را فراتر از شهر می بیند و كلان تر رصد می کند.

برنامه ریزی؛ نخ تسبیحی که حوزه های مختلف شهرداری را به هم متصل می کند

شهردار اصفهان برای تاکید بر اهمیت برنامه ریزی درشهر معاونت برنامه ریزی را به نخ تسبیح تشبیه می کند و می گوید: حوزه برنامه ریزی؛ نخ تسبیحی است که حوزه های عمران، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری را در مدیریت شهر به یکدیگر وصل می کند.

ابعاد مختلف فیزیکی و معنوی اصفهان در پنجمین برنامه پنج ساله مورد توجه قرارمی گیرد

امسال آخرین سال اجرای برنامه اصفهان 95 است و در شرایطی که اصفهان چهار برنامه پنج ساله را پشت سر گذاشته است و باید تدوین پنجمین برنامه پنج ساله اصفهان؛ اصفهان 1400 آغاز شود، شهردار اصفهان برتسریع روند تدوین این برنامه تاکید دارد.

دکتر جمالی نژاد با تاکید بر تکمیل و تعیین تکلیف برنامه اصفهان 1400 به مواردی که در این برنامه بایدمورد توجه قرار گیرد، اشاره می کند.

توجه به ملاحظات تاریخی و گردشگری در برنامه اصفهان 1400

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه فقط آراسته کردن شهر کافی نیست و باید خرابی های درون شهر نیز مورد توجه قرار بگیرد، عنوان مي کند: ملاحظات تاریخی و گردشگری اصفهان باید در برنامه اصفهان 1400 مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ریز ی برای مدیریت بحران شهری

وی تاکید می کند بر نامه ریز ی برای مدیریت بحران شهری که چهار هزار هکتار بافت فرسوده دارد، از اهمیت ويژه ای برخوردار است و مباحث ایمنی شهری در بخش های حوادث غير مترقبه، حریق و ایمنی حمل و نقل راه ها باید در اين برنامه مورد توجه قرار گیرد. امروزه، شهرهایی موفق هستند که استراتژیهای جدید مبتنی بر اطلاعات را به سرعت اجرا کرده و با یادگیری از اطلاعات گذشته و امروزه و همچنین دورنمای واقعگرایانه از آینده، هرجا لازم باشد فرایندهای کاری و تصمیمات خود را اصلاح کرده و بهبود بخشند.

تغیير و تحول در روند تصوير برنامه و بودجه شهر اصفهان

دکتر مهدی جمالی نژاد تغییر و تحول در روند تصویب برنامه و بودجه شهر اصفهان و تلاش مضاعف برای آموزش مدیران و پرسنل و ارائه پیشنهادات اصلاحي برای روش های مو را از مواردی می داند که باید در حوزه برنامه ریزی شهرداری اصفهان پیگیری شود.

ارتباط موثر و کار آمد با دانشگاه ها و استفاده از پتانسیل اساتید، تحقق شهرداری الکترونیک، احداث مرکز داده شهر اصفهان و اطلاعات مکانی و راه اندازی مرکز رشد مدیریت شهری از دیگر دغدغه های شهردار اصفهان هستند که به عنوان سیاست های کلی حوزه برنامه ریزی و پژوهش باید مورد توجه قرار بگیرند.

شهردار اصفهان در مراسم معارفه تاکید کرد: اگر توسعه اي كه در شهر اصفهان آغازشده، مبتني بر پا يه هاي علمي، كاوشگري و متكي به دانش محوري بود و در مسیر تو سعه به ظرفيت هاي نهفته و غني گردشگري ثروتي ماندگار و هم پويا است، كه توجه مي شد، امروز اصفهان در حسرت كم آبي نمي سوخت و اوضاع زنده رود آنچنان به اين وخامت نمي شد و آلودگي زيست محيطي وبال جان يك يك شهروندان شهر نمی شد. شهردار اصفهان ادامه داد: برای کاهش مشكلات در شهر اصفهان باید روند توسعه عادلانه و دانا محور در پيش گرفته شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار